Digital inclusion processes in the Inova Education Program at state high schools in Sumaré-SP

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2024v22e61568

Keywords:

digital inclusion, digital information and communication technologies, teacher training, Inova Educação Program

Abstract

This article is an excerpt from research that sought to investigate how digital inclusion processes occur in the pedagogical practices of curricular innovation Technology of the Inova Educação Program in two state comprehensive secondary schools in Sumaré/SP. An exploratory case study was carried out with simple observations and semi-structured questionnaire applied to 4 teachers. We present one of the categories analyzed in the research, which investigated the processes of digital inclusion in the teaching pedagogical practices. The results show that digital inclusion processes are not yet enhanced in teaching pedagogical practices, and point to the insufficient training of teachers and students in the field of technologies. They emphasize the precariousness of internet access and the lack of coordination between teaching materials and the development of curricular innovation Technology.

Author Biographies

Adriano Fiuza do Nascimento, Universidade do Estado de Santa Catarina

Mestre em Educação Inclusiva pela Universidade do Estado de Santa Catarina, Pós Graduado em Gestão Estratégica de Pessoas Liderança e Inovação pela Faculdade ESAMC- Campinas, Graduado em Letras Licenciatura pela Universidade Paulista UNIP, Licenciado em Pedagogia, concursado pela Secretaria de Educação do Estado de São Paulo como Professor de Língua Portuguesa, atualmente Vice- Diretor de Escola Estadual do Programa Ensino Integral-SP. Estou na educação desde 2009, fui condecorado com a medalha do Núcleo MMDC Caetano de Campos- No grau de oficial, Governo do Estado de São Paulo, pelos relevantes serviços prestados a educação pública. Publiquei três livros como resultados de projetos desenvolvidos em sala de aula e com autoria colaborativa de alunos dos anos iniciais, fundamental e médio.

Karina Marcon, Universidade do Estado de Santa Catarina

Doutora em Educação (2015 - Bolsista CNPq) pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Realizou Doutorado Sanduíche na Universidade Aberta, em Lisboa/Portugal (Bolsista CAPES/PDSE).

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Published

2024-12-23

Issue

Section

Artigos