Mobile Digital Technologies in EJA

territories in motion and the multiterritoriality

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2023v21e61597

Keywords:

Youth and Adult Education; mobile digital technology in EJA; territories; multiterritoriality.

Abstract

This article deals with the encounter of the territory of Mobile Digital Technologies with the territory of Youth and Adult Education, the meanings that border this encounter and how the meanings of deterritorialization, reterritorialization and multiterritoriality are inserted in this dialogue. The reflections presented derive from data obtained through a semi-structured interview applied with thirteen teachers who teach in this teaching modality, in Modules I, II or III. As a result, it was observed that multiterritoriality articulates with the constructed sense of belonging as well as with the implications attributed by teachers to the use of these technologies in Youth and Adult Education, which involves, for example, the possibility of contributing to the process literacy programs, minimize age-generational differences and prepare students for the world of work.

Author Biographies

Flávia Andréa dos Santos, Universidade Federal de Pernambuco

Doutora e Mestre em Educação Matemática e Tecnológica pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática e Tecnológica - EDUMATEC / UFPE. Especialista em Mídias na Educação pelo CEAD - UFPE (2012) e Psicopedagogia pela Faculdade Frassinetti do Recife (2007). Graduada em Licenciatura em História pela Universidade Federal de Pernambuco (1998). Atuou na Secretaria de Educação do Estado de Pernambuco como tutora, na modalidade EAD, no curso Multimeios Didáticos. Atua, na Rede Municipal de Educação do Recife, na função Técnico Pedagógica, como Professora Multiplicadora na Unidade de Tecnologia na Educação e Cidadania do Ibura (UTEC-IBURA), desenvolvendo formação de professores e projetos pedagógicos relacionados a inserção/uso das tecnologias na educação. Atua na Rede Municipal de Educação do Jaboatão dos Guararapes como professor I, lecionando no segmento da Educação de Jovens e Adultos (EJA). 

Sérgio Paulino Abranches, Universidade Federal de Pernambuco

Professor Titular da Universidade Federal de Pernambuco (UFPE), lotado no Departamento de Fundamentos Sócio-filosóficos da Educação. Possui graduação em Licenciatura em Filosofia pela Faculdade de Filosofia Nossa Senhora Medianeira (1982), Mestrado em Sociologia pela Universidade Federal de Pernambuco (1993) e Doutorado em Educação pela Universidade de São Paulo (2003). Atua na área de Educação, com ênfase em Fundamentos da Educação, destacando principalmente os seguintes temas: uso de tecnologias digitais na educação, formação de professores e tecnologias na educação, educação e comunicação.

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Published

2023-09-30

Issue

Section

Dossiê Temático: “Currículo e tecnologias: redes, territórios e diversidades”