Integration of ICT into the Curriculum

the technology perspectives present in the official documents of the Santa Catarina policy

Authors

  • Éverton Vasconcelos de Almeida Secretaria Estadual de Santa Catarina https://orcid.org/0000-0002-8404-2026
  • Roseli Zen Cerny Universidade Federal de Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2023v21e61609

Keywords:

curriculum, ICT, innovation, big techs, Santa Catarina

Abstract

The policy of integrating Digital Information and Communication Technologies (ICT) into the curriculum of Basic Education in Santa Catarina has a documented history of intentions that express the social and educational contexts of different periods. The integration of ICT into the curriculum is not a government initiative, but rather a public policy of the State that reveals historical roots. This article aims to analyze the official documents of these policies in order to identify the consistencies, discontinuities, and particularities of concepts and conceptions related to the theme. Guided by the critical theory of technology and the curriculum, a Case Study was carried out, which demonstrated that the technology theme has always been present in curriculum texts, initially between the lines and growing in importance over time. The predominance of the substantivist perspective was evidenced when approaching the integration of technologies to the curriculum.

Author Biographies

Éverton Vasconcelos de Almeida, Secretaria Estadual de Santa Catarina

Doutor em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina. Licenciatura em Artes com Habilitação em Música pela Universidade Federal de Pelotas. Professor de Artes (Música) na rede pública estadual de Santa Catarina (2005-atual). Membro da Rede de Pesquisa em Currículo e Tecnologia (REPERCUTE-UFSC).

Roseli Zen Cerny, Universidade Federal de Santa Catarina

Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação, atuando na linha de pesquisa Educação e Comunicação. Pesquisa os temas: Educação a Distância, Tecnologias Digitais, Integração da Tecnologias no currículo, formação de professores.

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Published

2023-09-30

Issue

Section

Dossiê Temático: “Currículo e tecnologias: redes, territórios e diversidades”