New Secondary Education

scientific content on the network in teaching and learning processes in the Connect Project

Authors

  • Sueli Perazzoli Trindade Pontifícia Universidade Católica do Paraná - PUCPR
  • Patrícia Lupion Torres Pontifícia Universidade Católica do Paraná - PUCPR
  • Raquel Pasternak Glitz Kowalski Pontifícia Universidade Católica do Paraná - PUCPR https://orcid.org/0000-0002-7394-6505

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2023v21e61614

Keywords:

new brazilian secondary education; open schooling; open science; Project Connect.

Abstract

In response to current expectations, the implementation of the New Secondary School presents challenges that need to be discussed. Therefore, the study aimed to analyze innovative, interactive, integrated and inclusive pedagogical practices in the New Secondary School, through scientific content in the Connect Project network. The theoretical contribution of this research includes authors who refer to the concepts of open schooling, such as Okada (2007) and Connect (2020), and qualitative research, such as Flick (2004). Based on a qualitative methodology of the case study type, data collection was carried out in a state school in south Brazil, covering teachers and students, based on a focus group. From the results obtained, the research revealed that it is important to rethink pedagogical practices with scientific content and actions, in a meaningful and innovative way, articulated with networks and areas of knowledge relevant to the students' reality.

Author Biographies

Sueli Perazzoli Trindade, Pontifícia Universidade Católica do Paraná - PUCPR

Doutora em Educação pela PUCPR. Mestre em Educação pela UNOESC, Especialista em Educação Infantil e Séries Iniciais do Ensino Fundamental pela UNOESC, Letras, Linguística e Artes com área de concentração em Arte e Ensino da Arte pela UNC e Didática Psicopedagogia Interdisciplinar e Gestão Escolar na Educação Infantil, Ensino Fundamental e Médio pelo UNIFACVEST. Licenciada em pedagogia pela UNOESC, licenciada e bacharelado em Artes Visuais pela UNC. Atualmente é docente no Ensino Superior na UNOESC e na Rede Pública Estadual no Ensino Médio.

Patrícia Lupion Torres, Pontifícia Universidade Católica do Paraná - PUCPR

Bolsista Produtividade em Pesquisa CNPQ. Possui graduação em Pedagogia pela PUCPR, mestrado em Educação pela PUCPR, doutorado em Engenharia de Produção pela UFSC e Pós doutorado pela Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade do Porto- Portugal. Atualmente é Coordenadora do Programa de Pós Graduação Stricto Sensu em Educação da PUCPR, professora titular da PUCPR e Professora permanente do mestrado e doutorado em Educação da PUCPR.

Raquel Pasternak Glitz Kowalski, Pontifícia Universidade Católica do Paraná - PUCPR

Pós doutoranda em Educação na PUCPR, Doutora em Educação na PUCPR com estágio na Open University UK, Mestre em Educação na PUCPR. Especialização em Web Design pela PUCPR e Especialização em Design Instrucional. Graduação em Design Gráfico pela PUCPR. Coordenadora e professora do curso de especialização em Design Educacional na PUCPR. Professora do Programa de Pós-graduação em Educação da PUCPR na linha de pesquisa teoria e prática pedagógica na formação de professores. Atua como docente na PUCPR e na FAE nos cursos de graduação na área de Design e Pedagogia. 

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Published

2023-09-30

Issue

Section

Dossiê Temático: “Currículo e tecnologias: redes, territórios e diversidades”