Analysis of the conception of territory proposed to the Teaching of Geography of basic education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2024v22e61642

Keywords:

curriculum, teaching, action research

Abstract

The objective of this research is to analyze the didactic possibilities of a conception of territory integrator applied to the teaching of Geography in basic education, specifically with the finding effective conceptual and curricular revision based on critical and reflective dialogue between the contents proposed in the school space in opposition to those that perpetuate in the scope of the academic-scientific space. The work was built based on the classes taught and the documentary and bibliographic review, especially in Luckesi (1994), Haesbaert (2006) and Cavalcanti (2017). The guidelines of approaches to the concept of territory present in formal curricula restrict it almost completely to the material and economic dimension of reality, and this understanding results in the impoverishment of geography teaching, escaping fundamental dimensions derived from the students' experiences.

Author Biographies

Hudson Nascimento Sousa Filho, Universidade Federal do Pará - UFPA

Mestre em Geografia pelo Programa de Pós-Graduação em Geografia da Universidade Federal do Pará e Geógrafo Licenciado atuando como professor efetivo das disciplinas de Geografia e Estudos Amazônicos. Bolsista pela Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES). Especialista em: 1) Tecnologias Aplicadas à Regularização Fundiária e Prevenção de Conflitos Socioambientais, Habitacionais e Sanitários; 2) Práticas de Ensino de Geografia e Estudos Amazônicos (cursando). Membro atuante em Ensino, Pesquisa e Extensão no Laboratório de Estudos Agrários e Direitos Humanos (LEADH) situado na Universidade Federal do Tocantins - Câmpus Araguaína, e no Laboratório de Estudos das Dinâmicas Territoriais na Amazônia (LEDTAM) vinculado ao Câmpus de Altamira da Universidade Federal do Pará. Atualmente construindo pesquisas com estudos voltados ao Ordenamento Territorial da Amazônia (Legal) correspondente aos estados do Pará e Tocantins, bem como também às práticas de Ensino de Geografia e Estudos Amazônicos engendradas no Território amazônida.

Mateus Monteiro Lobato, Universidade Federal do Pará - UFPA

Possui graduação em Geografia pela Universidade Federal do Pará (2008), mestrado em Desenvolvimento Sustentável do Trópico Úmido pela Universidade Federal do Pará (2012) e doutorado em Geografia pela Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho - campus de Presidente Prudente (2018). Atualmente é professor da Universidade Federal do Pará, campus de Altamira. Atua na área de Geografia, com ênfase em Geografia Humana e Cartografia, atuando principalmente nos seguintes temas: Amazônia, migração, estado, capitalismo, fronteira e cartografia.

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Published

2024-08-01

Issue

Section

Artigos