Learning on Low-Cost Computing Equipments in Undergraduate Courses

Students’ Perception in Remote Classes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2023v21e61647

Keywords:

educational technology; equitable education; digital inclusion; Raspberry Pi; smartphone.

Abstract

In this article, we describe the technical and pedagogical use of Raspberry Pi and smartphone in remote pedagogical activities among undergraduate students. This is the first stage of a case study that aims to contribute to the expansion of digital inclusion in educational context, considering not only the access to equipment and technological resources, but also the student's performance in the construction of knowledge through from them. This is a quali-quantitative research, guided by the vigotskian view on the importance of instruments in the relationship between man and reality, as well as studies on digital technologies in education and equitable education. The data described reveal that Raspberry Pi and smartphone are promising equipment, capable of motivating students and promoting their inclusion in activities proposed in curricular components of their respective courses.

Author Biographies

Carlos Eduardo de Barros Paes, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

PhD in Electronic Engineering and Computing from Instituto Tecnológico de Aeronáutica. Assistant Professor at the Faculty of Exact Sciences and Technology of the Pontifical Catholic University of São Paulo. Adviser of Technological Policies of the Rectory in the same Institution.

Karlene do Socorro da Rocha Campos, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

PhD in Portuguese Language from the Pontifical Catholic University of São Paulo. Assistant Professor at the Faculty of Philosophy, Communication, Letters and Arts of the Pontifical Catholic University of São Paulo. Advisor to the Advisory Center for Educational Technologies at the same institution.

References

Bates, Anthony Willian. Educar na era digital. Design, ensino e aprendizagem. São Paulo: Artesanato Educacional, 2017.

Bellei, Cristián. Equidade educacional e classe social. In: Ponce, Maria Guadalupe Ramos et al. Inclusão e educação em tempos de pós-pandemia. Painéis do Fórum Regional de Política Educacional 2020. Unesco, 2021. p. 62-89. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000379590_por. Acesso em: 20 jan. 2023.

Branco, Alessandra Batista de Godoi; Branco, Emerson Pereira; Adriano, Gisele; Iwasse, Lilian Fávaro Alegrâncio. Recursos tecnológicos e os desafios da educação em tempos de pandemia. Congresso Internacional de Educação e Tecnologias. Encontro de Pesquisadores em Educação a Distância. São Carlos/SP, 2020.

Brasil. Decreto n.º 64.881, de 22 de março de 2020. Diário Oficial da União, Brasília, DF, v. 130, n. 57, 23 mar. 2020.

Cavalcante, Luciana Rocha; Baima, Girlene Miranda; Costa, Luiz Máximo Lima.; Coimbra, Viviane Lima. Smartphone como ferramenta eficaz para o ensino de língua estrangeira. Brazilian Journal of Development, Curitiba, v. 7, n. 4, p. 33659-33673, abr. 2021. Disponível em: https://www.unirios.edu.br/revistarios/media/revistas/2021/29/educacao_e_contemporaneidade.pdf. Acesso em: 2 fev. 2023.

Coll, César; Mauri, Teresa; Onrubia, Javier. A incorporação das tecnologias de informação e comunicação na Educação: do projeto técnico-pedagógico às práticas de uso. In: Coll, César; Monereo, Carles (Orgs.). Psicologia da educação virtual: aprender e ensinar com as tecnologias da informação e comunicação. Porto Alegre: Artmed, 2010. p. 66-96.

Dubet, François. O que é uma escola justa? Cadernos de Pesquisa, v. 34, n. 123, p. 539-555, set./dez. 2004. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cp/a/jLBWTVHsRGSNm78HxCWdHRQ/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 20 jan. 2023.

Eberman, Elivelto; Pesente, Guilherme; Rios, Renan Osório; Pulini, Igor Carlos. Programação para leigos com Raspberry Pi. João Pessoa/PB: EDIFES, 2017.

Fantin, Monica. Tecnologias como dispositivo de participação e práticas colaborativas na escola. In: Valente, José Armando; Freire, Fernanda Maria Pereira; Arantes, Flávia Linhalis Tecnologia e educação: passado, presente e o que está por vir. Campinas, SP: Nied/Unicamp, 2018. p. 348-377.

Gomes, Maria Gisélia da Silva; Mercado, Luís Paulo Leopoldo. Estratégias didáticas: celular na prática pedagógica. Revista Tecnologias na Educação, v. 27, p. 1-15, 2018. Disponível em: https://periodicos.ufv.br/educacaoemperspectiva/article/view/7049. Acesso em: 20 jan. 2023.

Horst, Everton Lima; Cordenonsi, Andre Zanki. O uso das plataformas de prototipagem Arduino e Raspberry Pi na educação brasileira: uma revisão sistemática de literatura. Revista Novas Tecnologias na Educação – RENOTE, v. 18, n. 2, p. 470-480, 2020. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/renote/article/view/110287/60042. Acesso em: 20 jan. 2023.

Lévy, Pierre. Cibercultura. São Paulo: 34, 1999.

Lopes, José Carlos Barbosa; Lopes, Valdir Luiz; Boldrini, João Luís Haidamus. Tecnologias digitais da informação e comunicação no ensino superior. In: Liberali, Fernanda Coelho et al. (Orgs.). Educação em tempos de pandemia: brincando com um mundo possível. Campinas: Pontes, 2020. p. 255-270.

Mcquiggan, Scott; Mcquiggan, Jamie; Sabourin, Jennifer; Kosturko, Lucy. Mobile learning: a handbook for developers, educators, and learners. New Jersey: Wiley, 2015.

Moran, José Manuel. A TV digital e a integração das tecnologias na educação. Boletim 23 sobre mídias digitais do programa Salto para o Futuro, TV Escola – SEED, nov. 2007. Disponível em: https://moran.eca.usp.br/textos/tecnologias_eduacacao/digital.pdf. Acesso em: 28 dez. 2022.

Moran, José. Metodologias ativas para uma aprendizagem mais profunda. In: Bachich, Lilian; Moran, José (Orgs.). Metodologias ativas para uma educação inovadora. Porto Alegre: Penso, 2018. p. 35-76.

Sousa, Maria José; Baptista, Cristina Sales. Como fazer investigação, dissertações, teses e relatórios segundo Bolonha. Lisboa: Pactor, 2011.

Unesco. Diretrizes de políticas da Unesco para a aprendizagem móvel. 2014. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000227770. Acesso em: 30 jan. 2023.

Valente, José Armando. Inovação nos processos de ensino e de aprendizagem: o papel das tecnologias digitais. In: Valente, José Armando; Freire, Fernanda Maria Pereira; Arantes, Flávia Linhalis. Tecnologia e educação: passado, presente e o que está por vir. Campinas: Nied/Unicamp, 2018. p. 17-41.

Valentini, Carla Beatriz; Soares, Eliana Maria do Sacramento (Orgs.). Aprendizagem em ambientes virtuais. Compartilhando ideias e construindo cenários. Caxias do Sul: Educs, 2010.

Vigotsky, Lev Semyonovich. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 2002.

Published

2023-09-30

Issue

Section

Dossiê Temático: “Currículo e tecnologias: redes, territórios e diversidades”