Technologies and Curriculum in EJA in Brazil in Times of Pandemic

for what, for whom?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2023v21e61652

Keywords:

youth and adult education; information and communication technologies; curriculum; Covid-19.

Abstract

The objective of the essay is to discuss how analogue and digital information and communication technologies were present in the curricular proposals for Youth and Adult Education in the scenario of the pandemic in Brazil. The theoretical framework is anchored in Freire’s constructs – apprehension of reality, limit situations, action-reflection-action and construction of viable unpublished. From the multifaceted immersion and monitoring of initiatives carried out in schools, popular movements and universities, I identified four roles played by technologies: (i) establishing contact with students; (ii) create and/or strengthen collaboration networks between professors and students; (iii) promote pedagogical practices via emergency remote teaching; and (iv) implement the distance mode, made possible by the operational guidelines for Youth and Adult Education approved by the Bolsonaro government.

Author Biographies

Jarina Rodrigues Fernandes, Universidade Federal de São Carlos

Doutora em Educação: Currículo pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Professora do Departamento de Teorias e Práticas Pedagógicas e membro do quadro permanente do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal de São Carlos, UFSCar – Brasil.

Marcela Fontão Nogueira, Universidade Federal de São Carlos

Doutoranda em Educação pela Universidade Federal de São Carlos UFSCar. Professora do Centro Integrado de Educação de Jovens e Adultos, São Paulo, Brasil.

Mariah Cruz de Souza Tronco, Universidade Federal de São Carlos

Graduanda em Pedagogia na Universidade Federal de São Carlos, UFSCar – Brasil.

References

Almeida, Maria Elizabeth Bianconcini. Integração currículo e Tecnologias de Informação e Comunicação: web currículo e formação de professores. 2019. Tese (Livre-Docência) – Faculdade de Educação, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, SP, Brasil, 2019. Disponível em: https://pergamum.pucsp.br/pergamum/biblioteca/index.php?codAcervo=393218. Acesso em: 10 abr. 2023.

Brasil. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Senado Federal: Centro Gráfico, 1988.

Brasil. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e base da educação nacional. Brasília: Presidência da República, [1996]. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm#:~:text=L9394&text=Estabelece%20as%20diretrizes%20e%20bases%20da%20educa%C3%A7%C3%A3o%20nacional.&text=Art.%201%C2%BA%20A%20educa%C3%A7%C3%A3o%20abrange,civil%20e%20nas%20manifesta%C3%A7%C3%B5es%20culturais. Acesso em: 10 abr. 2023.

Brasil. Plano Nacional de Educação. Brasília: Ministério da Educação, 2014. Disponível em: http://pne.mec.gov.br/. Acesso em: 10 abr. 2023.

Brasil. Lei n.º 13.415, de 16 de fevereiro de 2017. Dispõe sobre a reforma do ensino médio brasileiro. Brasília: Presidência da República, [2017]. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2017/lei/l13415.htm. Acesso em: 10 abr. 2023.

Brasil. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/download-da-bncc. Acesso em: 10 abr. 2023.

Brasil. Decreto n.º 9.465, de 2 de janeiro de 2019. Aprova a Estrutura Regimental, Cargos e Funções de Confiança do MEC. Brasília: Presidência da República, [2019a]. Disponível em: https://www.in.gov.br/materia/-/asset_publisher/Kujrw0TZC2Mb/content/id/57633286. Acesso em: 10 abr. 2023.

Brasil. Decreto n.º 9.759, de 11 de abril de 2019. Extingue e estabelece diretrizes, regras e limitações para colegiados da administração pública federal. Brasília: Presidência da República, [2019b]. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2019-2022/2019/decreto/D9759.htm. Acesso em: 10 abr. 2023.

Brasil. Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CP n.º 5, de 28 de abril de 2020. Dispõe sobre a reorganização do Calendário Escolar e da possibilidade de cômputo de atividades não presenciais para fins de cumprimento da carga horária anual, em razão da Pandemia Covid-19. 2020a. Disponível em: https://normativasconselhos.mec.gov.br/normativa/view/CNE_PAR_CNECPN52020.pdf?query=covid. Acesso em: 26 jun. 2023.

Brasil. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Resumo Técnico: Censo Escolar da Educação Básica 2020b. Brasília: Inep, 2020.

Brasil. Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CEB n.º 1/2021, aprovado em 18 de março de 2021. Reexame do Parecer CNE/CEB n.º 6, de 10 de dezembro de 2020, Diretrizes Operacionais EJA, 2021. Disponível em: https://normativasconselhos.mec.gov.br/normativa/view/CNE_PAR_CNECEBN12021.pdf?query=educacao%20escolar%20quilombola. Acesso em: 10 abr. 2023.

Brasil. Ministério da Educação. Observatório do Plano Nacional de Educação. Brasília. s.d. Disponível em: https://www.observatoriodopne.org.br. Acesso em: 29 nov. 2021.

Brasil. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Resolução n.º 01, de 25 de maio de 2021. Institui Diretrizes Operacionais para a EJA. 2021. Disponível em: https://www.gov.br/mec/pt-br/media/acesso_informacacao/pdf/DiretrizesEJA.pdf. Acesso em: 10 abr. 2023.

Carvalho, Kely Rejane Souza Anjos; Carvalho Júnior, Ciro Ferreira de; Santos, Jocyleia Santana; Sousa, Graciene Reis. Trajetória, avanços e perspectivas da EJA face à BNCC. Educação em Revista, v. 21, n. 2, p. 51-64, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.36311/2236-5192.2020.v21n02.05.p51. Acesso em: 10 abr. 2023.

Castells, Manuel. A sociedade em rede. São Paulo: Paz e Terra, 1999.

Catelli Junior, Roberto. O não-lugar da Educação de Jovens e Adultos na BNCC. In: Cassio, Fernando; Catelli Jr., Roberto (Orgs.). Educação é a base? 23 educadores discutem a BNCC. São Paulo: Ação Educativa, 2019. p. 313-318.

Catini, Carolina. Empreendedorismo, privatização e o trabalho sujo da educação. Revista USP, v. 127, p. 53-68, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.11606/issn.2316-9036.i127p53-68. Acesso em: 10 abr. 2023.

Cavalcante, Janayna. Educação de Adultos na ordem pós-democrática: desaparecimento da modalidade e invisibilidade institucional. Revista e-Curriculum, v. 17, n. 3, p. 1123-1143, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.23925/1809-3876.2019v17i3p1123-1143. Acesso em: 10 abr. 2023.

CGI.br. Comitê Gestor da Internet no Brasil. Pesquisa sobre o uso das tecnologias de informação e comunicação nas escolas brasileiras: TIC Educação 2019. Núcleo de Informação e Coordenação do Ponto BR. São Paulo: Comitê Gestor da Internet no Brasil, 2020a.

CGI.br. Comitê Gestor da Internet no Brasil. Pesquisa sobre o uso das tecnologias de informação e comunicação nos domicílios brasileiros: TIC Domicílios 2019. Núcleo de Informação e Coordenação do Ponto BR. São Paulo: Comitê Gestor da Internet no Brasil, 2020b.

CGI.br. Comitê Gestor da Internet no Brasil. Pesquisa sobre o uso da Internet no Brasil durante a pandemia do novo coronavírus. Cultura, Comércio Eletrônico, Serviços Públicos On-line, Telessaúde, Ensino Remoto e Teletrabalho: Pesquisa TIC Covid-19, ano 2021. 4. ed. São Paulo: Comitê Gestor da Internet no Brasil, 2022.

EMEF Espaço de Bitita. A rádio de Bitita/Episódio 40/Tudo sobre a rádio. Facebook: Emef Espaço de Bitita, São Paulo, 25 nov. 2020. Disponível em: https://www.facebook.com/emefinfante/videos/208468590657169?locale=ms_MY. Acesso em: 27 jun. 2023.

Fernandes, Jarina Rodrigues; Almeida, Maria Elizabeth Bianconcini; Nogueira, Marcela Fontão; Tronco, Mariah Cruz de Souza. Educação de pessoas jovens e adultas, letramentos e tecnologias no Brasil: Políticas e brechas históricas. Arquivos Analíticos de Políticas Educativas, v. 31, n. 53, p. 1-30, 2023. Disponível em: https://doi.org/10.14507/epaa.31.7534. Acesso em: 26 jun. 2023.

Fernandes, Jarina Rodrigues; Di Rienzo, Paolo. Atualidade do pensamento de Paulo Freire na educação de adultos em vulnerabilidade na pandemia. MeTis, Milano, Italia, abr. 2022.

Fernandes, Jarina Rodrigues; Muñoz, Cleide Maria Santos; Tronco, Mariah Cruz de Souza; Rossi, Nara Venâncio. Dos stripp-filmes aos podcasts: tecnologias na EJA com Paulo Freire. In: Silvestre, Magali Aparecida; Stangherlim, Roberta; Mizan, Souzana (Orgs.). Paulo Freire: 100 anos de práxis libertadora. São Paulo: Universidade Federal de São Paulo, 2022. p. 45-56.

Fernandes, Jarina Rodrigues; Nogueira, M. F.; Tronco, Mariah Cruz de Souza. Currículo, tecnologias e formação humana na educação de jovens e adultos: entre (im)possibilidades e brechas. In: Portela, Edinólia Lima; Nascimento, Ilma Vieira do; Moraes, Lélia Cristina Silveira de (Orgs.). Currículo: contextos e desafios para a formação humana. Curitiba: CRV, 2021. p. 137-156.

Fóruns EJA Brasil. Rede de partilha: EJA em tempos de pandemia. Disponível em: http://forumeja.org.br/sp/node/334. Acesso em: 27 jun. 2023.

Fórum EJA Rio. Fórum EJA Responde – Retorno às aulas presenciais: por que não podemos voltar agora? YouTube, 25 jun. 2020. Disponível em: https://youtu.be/w4Xlm46DU4w. Acesso em: 26 jun. 2023.

Fórum Paulista de EJA. Educar para humanizar em tempos de crise: coletivos de EJA em resistência. YouTube, 22 out. 2020. Disponível em: https://www.youtube.com/live/PRJWejW4Gnc?feature=share. Acesso em: 27 jun. 2023.

Freire, Paulo. Ação cultural para a liberdade e outros escritos. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1981.

Freire, Paulo. Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

Freire, Paulo. Pedagogia da esperança. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.

Freire, Paulo. À sombra desta mangueira. São Paulo: Olho d’Água, 1995.

Freire, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1996.

Freire, Paulo. Última entrevista – parte 1, 1997. Disponível em: www.youtube.com/watch?v=Ul90heSRYfE. Acesso em: 10 abr. 2023.

Freire, Paulo. Educação como prática de liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2002.

IBGE. Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios Contínua: Educação 2019. 2020. Disponível em: https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv101736_informativo.pdf. Acesso em: 10 abr. 2023.

IPM – Instituto Paulo Montenegro; Ação Educativa. Indicador de Alfabetismo Funcional – 2018. 2018. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/1ez-6jrlrRRUm9JJ3MkwxEUffltjCTEI6/view. Acesso em: 10 abr. 2023.

Lima, Franciele Busico. Garantir direitos para brasileiros/as e imigrantes durante a pandemia: uma luta coletiva. In: Acuña-Collado, Violeta. La Educación de Personas Jóvenes y Adultas como estrategia para enfrentar las desigualdades en América Latina: de las políticas a las prácticas. La Serena: Nueva Mirada, 2022. p. 334-350.

Machado, Soraia Sales Baptista da Costa; Costa, Graça dos Santos; Mallows, David; Costa, Patrícia Lessa Santos. Indagações na/com a EJA no contexto de pandemia: uma experiência em círculos de cultura digitais. Práxis Educacional, v. 17, n. 45, p. 117-136, abr./jun. 2021. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/8337. Acesso em: 10 abr. 2023.

Mill, Daniel. Educação a distância (verbete). In: Mill, Daniel (Org.). Dicionário crítico de educação e tecnologias e de educação a distância. Campinas: Papirus, 2018. p. 198-202.

Mova São Carlos. São João do Mova. São Carlos, 24 jun. 2020. Disponível em: https://fb.watch/lqRqrRa2ei/?mibextid=KZAQMH. Acesso em: 27 jun. 2023.

Nicodemos, Alessandra; Serra, Enio. Educação de Jovens e Adultos em contexto pandêmico: entre o remoto e a invisibilidade nas políticas curriculares. Currículo sem Fronteiras, v. 20, n. 3, p. 871-892, set./dez. 2020. Disponível em: www.curriculosemfronteiras.org. Acesso em: 27 jun. 2023.

Sánchez Vázquez, Adolfo. Filosofia da práxis. São Paulo: Expressão Popular, 2007.

Souza, Perci Coelho de; Santos, Adauto; Costa, Alexandre Bernardino; Amorim, Ariuska Karla Barbosa; Schvarsberg, Benny; Machado, Christiane Coêlho; Pereira, Maria Luiza P.; Marli Sales, Marli; Odeh, Muna Muhammad; Coelly, Regina; Minoti, Ricardo Tezini. Enfrentando o Covid-19 e suas relações socioambientais: empoderamento de redes locais para acesso à água como direito nas ARIS do DF (Vida & Água para ARIS). Participação, Brasília, ano 19, ed. esp., n. 34, p. 36-38, nov. 2020. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/participacao/issue/view/2155. Acesso em: 10 abr. 2023.

Teer, Jacqueline Vaccaro; Reis, Jonas Tarcísio; Gonzaga, Jorge Luiz Ayres. A EJA na pandemia: iniciativas de educação remota na escola pública e o fracasso da política neoliberal. EJA em Debate, v. 10, n. 18, p. 85-100, jul./dez. 2021. Disponível em: https://periodicos.ifsc.edu.br/index.php/EJA/article/view/3281. Acesso em: 10 abr. 2023.

Unesco. Assessing internet development in using unesco internet universality roam-x indicators Brazil. Brazilian network information center (nic.br). Regional center for studies on the development of the information society. Paris: Unesco, 2019. Disponível em: https://en.unesco.org/internet-universality-indicators. Acesso em: 10 abr. 2023.

Valente, José Armando; Almeida, Maria Elizabeth Bianconcini. Brazilian technology policies in education: history and lessons learned. Education Policy Analysis Archives, v. 28, n. 94, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.14507/epaa.28.4295. Acesso em: 10 abr. 2023.

Vieira Pinto, Álvaro. Consciência e realidade nacional. Rio de Janeiro: ISEB, 1960.

Published

2023-09-30

Issue

Section

Dossiê Temático: “Currículo e tecnologias: redes, territórios e diversidades”