Curricular Theories in the Initial Training of Science and Mathematics Teachers in Federal Institutes of Education

a state of the art (2009-2022)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2024v22e63840

Keywords:

curriculum of teacher education in Federal Institutes (IFs), initial teacher education, teacher education in Federal Institutes, science and mathematics teaching, state of knowledge

Abstract

In this article we investigate the research conducted in the last thirteen years in theses and dissertations on the Curriculum of Undergraduate Programs in the areas of Science and Mathematics Teaching at the Federal Institutes, from 2009 to 2022. The objective was to identify the curriculum theories predominant in these studies, based on theoretical references in the field of curriculum studies, among them: Bobbitt (1918), Apple (2006), Bourdieu (2013) and (Silva, 2022). The study had a qualitative focus and the methodology used was the State of Knowledge. The results show a panorama of the research on the curriculum and initial teacher training, as well as highlighting current trends and the need to make progress in curriculum development that considers critical and post-critical perspectives, since there are a significant number of curricula based on traditional theories.

Author Biographies

Rodolfo Carvalho, Instituto Federal Goiano

Doutorando em Educação em Ciências e Matemática pela UFG. Mestre em Educação em Ciências e Matemática pela UFG. Graduado em Ciências Biológicas (Licenciatura) pela UFG. Graduado em Direito (Bacharel) pela Universidade Salgado de Oliveira (Campus Goiânia). Servidor efetivo no cargo de Técnico em Assuntos Educacionais e lotado na Reitoria do Instituto Federal Goiano (IF Goiano) e Advogado. Experiência profissional: i) docente no ensino fundamental, médio e superior na área de ensino de ciências, biologia e metodologia em ciências; ii) gestão institucional: integridade, PAD e Sindicância, elaboração de atos normativos e gerenciamento de projetos e processos; e iii) direito administrativo.

Eneida Aparecida Machado Monteiro, Instituto Federal Goiano

Doutoranda em Educação em Ciências e Matemática pelo Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática da Universidade Federal de Goiás (PPGECM-UFG). Pedagoga. Coordenadora de Apoio Pedagógico de Ensino Profissional Técnico de Nível Médio, no Instituto Federal Goiano (IF Goiano - Campus Ceres).

Agustina Rosa Echeverría, Universidade Federal de Goiás

Bacharel, licenciada e mestre em Química pela Universidade da Amizade dos Povos de Moscou - Rússia. Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP - SP/Brasil. É professora titular da Universidade Federal de Goiás - UFG, atuando no Instituto de Química, no Programa de Pós- Graduação em Educação em Ciências e Matemática e no Programa de Pós-Graduação em Ciências Ambientais dessa universidade. Coordena o Núcleo de Pesquisa em Ensino de Ciências - NUPEC, da UFG e é líder do Grupo de Estudos e Pesquisas da Teoria Histórico-Cultural "Papagaios Vermelhos" registrado no CNPq. Investiga na área de Educação em Ciências na perspectiva histórico cultural, de Formação de professores e de Educação Ambiental.

Márlon Herbert Flora Barbosa Soares, Universidade Federal de Goiás

Doutor em Ciências (Química) pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR). Professor Titular da Universidade Federal de Goiás (UFG), atuando no Instituto de Química (IQ-UFG) e no Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática (PPGECM-UFG).

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Published

2024-12-13

Issue

Section

Artigos