“What is the fate of teaching degrees?”

the privatist, mercantile and neoliberal character of teacher training in Brazil (2009–2018)

Authors

  • Rony Rei do Nascimento Silva Universidade Tiradentes (Unit)
  • Ilka Miglio de Mesquita Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC)

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2025v23e64293

Keywords:

teaching degrees, crisis, Brazil

Abstract

This article aimed to understand the crisis in teaching degrees, considering their multiple expressions in Brazil over the past two decades. The research focused on four axes: discourses on teacher education and the teaching profession in Brazil; the decline in enrollment in teaching degree programs; student financial aid policies; and, finally, the expansion of Distance Education. The research was conducted based on documents collected from the National Institute of Educational Studies and Research Anísio Teixeira (INEP), particularly data from the Higher Education Census (2009–2018). Regarding the research problem, authors such as Frigotto (2015) and Harvey (2008) were used as references. In light of this, it was concluded that the crisis in teaching degrees manifests in several ways, namely: through the increasing devaluation suffered over the past decades, policies and new public management approaches, social discredit, lack of attractiveness, the precariousness of the public school environment, and the abandonment of the profession.

Author Biographies

Rony Rei do Nascimento Silva, Universidade Tiradentes (Unit)

Professor da graduação e do Programa de Pós-graduação em Educação (PPED), da Universidade Tiradentes (Unit). Professor Substituto da Universidade Federal de Sergipe (UFS). Doutor em Educação pela Universidade Estadual Paulista "Júlio Mesquita Filho"- Unesp, Campus Marília (2021), com bolsa CNPq, com estágio pelo Programa de Doutorado Sanduíche no Exterior (PDSE) (CapesPrInt), junto ao El Colegio San Luis (COLSAN), San Luis Potosi, México. Mestre em Educação pela Universidade Tiradentes - UNIT (2016) com Bolsa Capes/FAPITEC/SE. Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Estadual Paulista "Júlio Mesquita Filho"- Unesp, Campus Marília (2021) e graduação em Serviço Social pela Universidade Tiradentes - UNIT (2014). Professor da Educação Infantil da EMEF Nossa Senhora Aparecida. É membro dos Grupos de Pesquisas Grupo de Estudos e Pesquisas em Administração da Educação e Formação de Educadores (GEPAEFE); Grupo de Estudos e Pesquisa sobre Cultura e Instituições Educacionais (GEPCIE). É sócio da Comparative and International Education Society (CIES), Sociedade Brasileira de História da Educação (SBHE) bem como da Associação Brasileira de Pesquisa (auto)Biográfica (BIOGraph). Membro do Núcleo Estadual de Educação Permanente NUEP/SE-SUAS e da Comissão de Formação Profissional de CRESS/SE. Membro do Comitê de Ética em Pesquisa da Universidade Tiradentes.

Ilka Miglio de Mesquita , Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC)

Professora visitante da Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC). Possui graduação em História pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (1986), mestrado em Educação pela Universidade Federal de Uberlândia (2000) e doutorado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (2008). Realizou Estágio Pós Doutoral em História da Educação na Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Membro do Grupo de Pesquisa Portal do Bicentenário. Atualmente faz parte da Coordenação do GT de Comunicação do Portal do Bicentenário (ANPED). Tem experiência na área de Formação de Professores, Ensino de História, História da Educação, Estudos Decoloniais e interculturais, atuando principalmente nos seguintes temas: formação de professores, história, ensino de história, educação, memoria, identidade.

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Published

2025-03-31

How to Cite

Silva, R. R. do N., & Mesquita , I. M. de . (2025). “What is the fate of teaching degrees?”: the privatist, mercantile and neoliberal character of teacher training in Brazil (2009–2018). Revista E-Curriculum, 23, e64293. https://doi.org/10.23925/1809-3876.2025v23e64293