“One must be attentive and strong”

contradictions, throwback, and threats to teaching Chemistry in the text and context of BNC-Formação

Authors

  • Wanderson Diogo Andrade da Silva Universidade Estadual do Ceará https://orcid.org/0000-0002-9583-0845
  • Suzana dos Santos Gomes Universidade Federal de Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2024v22e65237

Keywords:

National Common Base, teacher education, Chemistry teaching

Abstract

The CNE/CP Resolution No. 2/2019 defined the current national curricular guidelines for initial teacher training and established a common national base for this training (BNC-Formação) as a reflection of the influence of neoliberalism on Brazilian educational policies and reforms. Thus, this documentary study aimed to analyze the aforementioned Resolution and its impacts on Chemistry teaching. The results point to setbacks and threats to Chemistry teaching, ranging from the the reduction of their studies in Basic Education to the potential extinction of Chemistry courses. BNC-Formação also reveals contradictions in its implementation, undermining the autonomy and critical thinking of teachers in favor of training that does not consider the complexity of the teaching profession and the training needs of Basic Education students.

Author Biographies

Wanderson Diogo Andrade da Silva, Universidade Estadual do Ceará

Professor adjunto de Ensino de Química da Universidade Estadual do Ceará (UECE). Doutor em Educação (UFMG), Mestre em Educação (UFC), Licenciado em Química (IFCE) e em Pedagogia (UNINTER).

Suzana dos Santos Gomes, Universidade Federal de Minas Gerais

Professora Associada da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais (FaE/UFMG), onde fez sua formação: graduação em Pedagogia, Mestrado e Doutorado. Pós-Doutora em Educação pela Universidade de Lisboa (U.L) e Universidade de São Paulo (USP). É pesquisadora do Grupo de Avaliação e Medidas Educacionais (GAME), do Grupo de Estudos e Pesquisa sobre a Educação Superior (Universitátis/UFMG) e do Núcleo de Pesquisa sobre Condição e Formação Docente (PRODOC). Professora e Pesquisadora do Programa de Pós-Graduação em Educação: Conhecimento e Inclusão. Editora Chefe da Educação em Revista e da Editora Selo FaE (FaE/UFMG). Diretora da Diretoria de Educação a Distância da CAPES/MEC e Coordenadora do GT 4 - Didática da ANPEd.

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Published

2024-06-28

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Edição Temática ABdC 2024: A BNC-Formação no cenário de reabertura do debate ...