BNC-initial and continuing teacher training

notion and dimensions of teacher professionalization

Authors

  • Simone Sandri Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE
  • Amanda Melchiotti Gonçalves Hillsborough County Public Schools
  • Roberto Antonio Deitos Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2024v22e65693

Keywords:

New International Division of Labour, BNC-initial training, BNC-continued training, teacher professionalization

Abstract

The article aims to analyze the current policy for the initial and continued training of teachers in Brazil. To this end, it presents the following issue: What are the dimensions of teacher professionalization observed in the guidelines of international organizations and in the current guidelines for teacher education in Brazil? Based on a qualitative approach, using bibliographical and documentary methodology, the research considered as primary sources Resolutions CNE/CP No. 2 of twenty of December of 2019 and No. 1 of the twenty-seventh of October of 2020, as well as documents from international organizations. The theoretical framework drew upon analyses by Meszáros (2011), Harvey (2016; 2017), among others. The main result of the study is the identification of the notion of teacher professionalization grounded in three dimensions: the executive teacher, the managerial teacher, and the socio-emotional teacher.

Author Biographies

Simone Sandri, Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE

Doutora em educação pela Universidade Federal do Paraná (UFPR). Docente do curso de Pedagogia e do Programa de Pós-Graduação da Univesidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE). Pesquisadora do Grupo de Estudos e Pesquisas em Política Educacional e Social (GEPPES). 

Amanda Melchiotti Gonçalves, Hillsborough County Public Schools

Doutora em Educação pela Universidade do Oeste do Paraná - UNIOESTE. Trabalha nos Estados Unidos da América (EUA), especificamente no Condado de Hillsborough County, Florida, como Paraprofessional Biligual (Professor assistente bilíngue). Pesquisadora do Grupo de Estudos e Pesquisas em Política Educacional e Social (GEPPES).

Roberto Antonio Deitos, Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE

Doutor em educação pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Docente do curso de Pedagogia e do Programa de Pós-Graduação da Univesidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE). Pesquisadora do Grupo de Estudos e Pesquisas em Política Educacional e Social (GEPPES). 

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Published

2024-06-30

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Edição Temática ABdC 2024: A BNC-Formação no cenário de reabertura do debate ...