BNC-Formação in the Scenario of Reopening the Political Debate in Brazil

Presentation of the Thematic Dossier

Authors

  • Érika Virgílio Rodrigues da Cunha Universidade Federal de Rondonópolis (UFR)
  • Marina Graziela Feldmann Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
  • Meyre Ester Barbosa de Oliveira Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2024v22e67209

Keywords:

BNC-Teacher Training, initial and continuing training policy, openness to debate

Abstract

The text presents the Thematic Issue A BNC-Formação in the scenario of reopening of the political debate in Brazil as a set of critical reflections on curricular control policies. The Edition is the result of a partnership between Revista e-Curriculum (Pontifical Catholic University of São Paulo – PUC/SP) and the Brazilian Curriculum Association (ABdC) and problematizes neoliberal and ultraconservative logics in the proposal to align teacher training with Common National Curriculum Base for basic education. The initial section highlights the reiteration of these logics in the recent approval of National Curricular Guidelines for training. The second section emphasizes the area's struggle to reconstitute politics in response to plural demands, sensitive to the public nature of teaching, highlighting the articles in the Edition as part of a militant action by researchers, entities and organized movements.

 

Author Biographies

Érika Virgílio Rodrigues da Cunha, Universidade Federal de Rondonópolis (UFR)

Doutora em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (PROPEd-UERJ). Professora Associada do Curso de Pedagogia e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Rondonópolis (PPGEdu-UFR).

Marina Graziela Feldmann, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)

Doutora em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação: Currículo da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Professora Titular do Programa de Pós-Graduação em Educação: Currículo da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. 

Meyre Ester Barbosa de Oliveira, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN

Doutora em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (PROPEd-UERJ). Professora Adjunta do Curso de Pedagogia e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (POSEDUC-UERN).

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Published

2024-06-28

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Edição Temática ABdC 2024: A BNC-Formação no cenário de reabertura do debate ...