The policy cycle as an analytical perspective on the juvenilization of “EJA” in Lajes/RN
DOI:
https://doi.org/10.23925/1809-3876.2025v23e69039Keywords:
EJA, juvenilization, policy cycle, CIEJA, inclusive educationAbstract
This study, part of the Graduate Program in Education (POSEDUC) at the State University of Rio Grande do Norte (UERN), investigates the juvenilization of Youth and Adult Education (EJA) in Lajes/RN, focusing on the Integrated Center for Youth and Adult Education (CIEJA) Professora Juraci Soares de Melo. The aim is to understand why a growing number of young people are enrolling in this educational modality. The research discusses youth as a social construct shaped by cultural and historical factors (Portela, 2021; Souza, 2004). Originally created to serve students with age-grade discrepancies, the CIEJA has increasingly enrolled young learners, presenting new pedagogical challenges. Drawing on the policy cycle approach (Mainardes, 2006) and using a qualitative methodology that includes semi-structured interviews with former students, the study reveals that the juvenilization of EJA in Lajes reflects both the shortcomings of the regular school system and the urgent need for inclusive education policies.
References
BALL, Stephen John; MAGUIRE Meg e BRAUN Annette Como as escolas fazem as políticas: atuação em escolas secundárias. Ponta Grossa: UEPG, 2016.
BOURDIEU, Pierre. Science de la science et réflexivité: cours du Collège de France. Paris: Raison D´agir Editions, 2001.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade. Documento Nacional Preparatório a VI Conferência Internacional de Educação de Adultos (VI CONFINTEA). Brasília: MEC; Goiânia: FUNAPE/UFG, 2009. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/confintea_docfinal.pdf. Acesso em: 13 mar. 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisa Educacionais Anísio Teixeira. Censo Escolar 2018. Brasília: Inep, 2018. Disponível em: notas_estatisticas_censo_escolar_2018.pdf. Acesso em: 07 jul. 2020.
BRUNEL, Carmen. Jovens cada vez mais jovens na educação de jovens e adultos. Porto Alegre: Mediação, 2004.
FÁVERO, Altair Alberto; TONIETO, Tonieto; CONSALTÉR, Evandro; CENTENARO, Júnior Bufon (orgs.). Leituras sobre a pesquisa em política educacional e a teoria da atuação. Chapecó: Livrologia, 2022.
FÁVERO, Osmar. FREITAS, Marinaide A Educação de Adultos e Jovens e Adultos: Um olhar sobre o passado e o presente. Inter-Ação, Goiânia, v. 36, n. 2, p. 365-392, jul./dez. 2011. Disponível em: https://doi.org/10.5216/ia.v36i2.16712. Acesso em: 07 jul. 2025
GIL, Antônio Carlos. Como Elaborar Projetos de Pesquisa. São Paulo: Atlas, 2019.
GODOI, Stela Cristina de. Formulação teórica e pesquisa empírica nas ciências sociais: sobre os conceitos de habitus e reflexividade. Cadernos de Campo: Revista de Ciências Sociais, n. 10/15, 2010/2011. Disponível em: file:///C:/Users/55849/Downloads/10-Artigo+8.pdf. Acesso em: 11 dez. 2023.
HADDAD, Sérgio. A participação da sociedade civil brasileira na educação de jovens e adultos e na CONFINTEA VI. Revista Brasileira de Educação, v. 14, p. 355-369, 2009. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/S1413-24782009000200013. Acesso em: 20 dez. 2019.
MAINARDES, Jefferson. Abordagem do Ciclo de Políticas: uma contribuição para a análise de políticas educacionais. Educ. Soc., Campinas, v. 27, n. 94, p. 47-69, jan./abr. 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/NGFTXWNtTvxYtCQHCJFyhsJ/?format=pdf. Acesso em: 23 ago. 2023.
MILLS, Charles Wright. A imaginação sociológica. Rio de Janeiro: Zahar, 1982.
PAIVA, Janne. Direito à educação de jovens e adultos: concepções e sentidos. In: Reunião Anual da ANPEd, 29., 2006. Caxambu. Reunião Anual da ANPEd: Educação, cultura e conhecimento na contemporaneidade: desafios e compromissos. Rio de Janeiro: ANPEd, 2006. p. 1-17. Disponível em: http://29reuniao.anped.org.br/trabalhos/trabalho/GT18-2553--Int.pdf. Acesso em: 07 abr. 2020.
PEREIRA, Dulcinéia de Fátima Ferreira. Educação de Jovens e Adultos e Educação Popular: Histórico sobre as políticas públicas ou ausência delas. Eccos Revista Científica, v. 9, p. 53-74, 2007. Disponível em: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=71590104. Acesso em: 22 jul. 2019.
PORTELA, Edinólia Lima. Universidade Federal do Maranhão. Juventude Juventudes: Dos Contornos sobre o Conceito às Implicações de um Programa Socioeducativa. v.14, n.3, DOSSIÊ TEMÁTICO, set./dez. 2021. Disponível em: https://doi.org/10.18764/2358-4319.v14n3p474-496. Acesso em: 17 out. 2024.
POSSANI, Lourdes de Fátima Paschoaletto. Base epistemológica para a construção de Currículos Emancipatórios para a EJA, na perspectiva de políticas públicas. Revista @mbienteeducação, São Paulo, v. 3, n.1, p. 18-26, jan./jun. 2010. Disponível em: http://publicacoes.unicid.edu.br/index.php/ambienteeducacao/article/view/165. Acesso em: 23 mar.2020.
RUMMERT, Sonia Maria; VENTURA, Jakeline Pereira. Políticas públicas para a educação de jovens e adultos no Brasil: a permanente (re)construção da subalternidade - considerações sobre os Programas Brasil Alfabetizado e Fazendo Escola. Educar em Revista, v. 29, p. 29-45, 2007. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/S0104-40602007000100004. Acesso em: 23 set. 2019.
SALES, Sandra Regina; PAIVA, Jane. As muitas invenções da EJA. Arquivos Analíticos de Políticas Educativas, v. 1, p. 1-17, 2014. Disponível em: http://dx.doi.org/10.14507/epaa.v22n58.2014. Acesso em: 22 jul. 2019.
SOUZA FILHO, Alcides Alves de; CASSOL, Atenuza Pires; AMORIM, Antônio. Juvenilização da EJA e as implicações no processo de escolarização. Ensaio: aval. pol. públ. Educ., Rio de Janeiro, v. 29, n. 112, p. 718-737, jul./set. 2021. Disponível em: scielo.br/j/ensaio/a/4b8tWfCRNXmBxCt8CzC3chQ/?format=pdf. Acesso em: 17 out. 2024.
SOUZA, Carmem Zeli Vargas Gil. Juventude e contemporaneidade: possibilidades e limites. Ultimadécad, Santiago, v. 12, n. 20, jun. 2004. Disponível em: http://dx.doi.org/10.4067/S0718-22362004000100003. Acesso em: 17 out. 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista e-curriculum

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores concedem à revista todos os direitos autorais referentes aos trabalhos publicados. Os conceitos emitidos em artigos assinados são de absoluta e exclusiva responsabilidade de seus autores.Todo o conteúdo da Revista e-Curriculum é aberto para acesso público, propiciando maior visibilidade, alcance e disseminação dos trabalhos publicados.






