Onto-epistemic ebó
ways to prepare escrevivências in Education Research
DOI:
https://doi.org/10.23925/1809-3876.2025v23e69060Keywords:
ERER, raciality, curriculum, escrevivênciasAbstract
The article provokes tension in the fields of curriculum and Education for Ethnic-Racial Relations (ERER) based on the writings of black intellectuals Beatriz Nascimento, Conceição Evaristo and Leda Martins. To this end, I take writing as a political, epistemic, ontological and methodological platform, which, together with the concepts of quilombo and spiral time, point to possibilities for preparing research in education. Written in the first person singular, the text articulates experiences and discomforts that arise in academic daily life. Therefore, it is itself a construction of writing about ways of teaching and preparing research at the university, while also indicating fractures in the academic world, as we know it.
References
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CP 3/2004. Diretrizes curriculares nacionais para a educação das relações étnico-raciais e para o ensino de história e cultura afro-brasileira e africana. Brasília: CNE, 2004.
BRASIL. Ministério de Educação. Política Nacional de Equidade, Educação para as Relações Étnico-Raciais e Educação Escolar Quilombola. Brasília: MEC/Secadi, 2024.
BUTLER, Octavia. Kindred. Laços de sangue. São Paulo: Morro Branco, 2019.
CARNEIRO, Sueli. Dispositivo de racialidade. A construção do outro como não ser como fundamento do ser. Rio de Janeiro: Zahar, 2023.
DELORY-MOMBERGER, Christine. A pesquisa biográfica: projeto epistemológico e perspectivas metodológicas. In: ABRAHÃO, Maria Helena M. B.; PASSEGGI, Maria da Conceição. Pesquisa (Auto) Biográfica Temas Transversais. 1. Dimensões epistemológicas e metodológicas da pesquisa (auto) biográfica. Tomo I. Natal: EDUFRN; Porto Alegre: EPIPUCRS; Salvador: EDUNEB, 2012.
DERRIDA, Jacques. Da Hospitalidade. São Paulo: Escuta, 2003.
DESCARTES, Rene. Discurso sobre o método. São Paulo: Martins Fontes, 2003.
EMICIDA. AmarElo (álbum completo). YouTube, 2019. Disponível em: https://www.youtube.com/playlist?list=PL_N6VL1gm0aLlr0HQ6yl2lRXdSfuxMt-s. Acesso em: 11 nov. 2024.
EVARISTO, Conceição. A escrevivência e os seus subtextos. In: DUARTE, Constância Lima; NUNES, Isabella Rosado (orgs.) Escrevivência: a escrita de nós. Reflexões sobre a obra de Conceição Evaristo. Rio de Janeiro: Mina Comunicação e Arte, 2020. p. 26-47.
EVARISTO, Conceição. Insubmissas Lágrimas de Mulheres. 2. ed. Rio de Janeiro: Malê, 2016a.
EVARISTO, Conceição. Olhos d’água. Rio de Janeiro: Pallas, 2016b.
EVARISTO, Conceição. Ponciá Vicêncio. Rio de Janeiro: Pallas, 2017.
EVARISTO, Conceição. Programa Roda vida. TV Cultura: Exibido em 06 set. 2021. Disponível: https://www.youtube.com/watch?v=O2bxQJH-Plk. Acesso em: 17 abr.2023.
FERREIRA DA SILVA, Denise. Ninguém: direito, racialidade e violência. Meritum, Belo Horizonte, v. 9, n. 1, p. 67-117, jan./jun. 2014. Disponível em: https://revista.fumec.br/index.php/meritum/article/view/2492. Acesso em: 04 jul. 2025.
FERREIRA DA SILVA, Denise. Hackeando o sujeito: feminismo negro e recusa além dos limites da crítica. In: SPILLERS et. al. Pensamento Negro Radical: antologia de ensaios. São Paulo: Crocodilo, 2021. p. 193-222.
FERREIRA DA SILVA, Denise. Homo Modernus. Para uma ideia global de raça. Rio de Janeiro: Cobogó, 2022.
FERREIRA DA SILVA, Denise. O evento racial ou aquilo que acontece sem o tempo. Histórias afro-atlânticas. vol. 2. Antologia. São Paulo: MASP, 2018.
GONZALEZ, Lélia. Por um feminismo afro-latino-americano. RIOS, Flávia. LIMA, Márcia. (orgs.) Rio de Janeiro: Zahar, 2020.
HARTMAN, Saidiya. Vidas Rebeldes, Belos experimentos. São Paulo, Fósforo, 2022.
HARTMAN, Saidiya. Perder a mãe: uma jornada pela rota atlântica da escravidão. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2021a.
HARTMAN, Saidiya. Vênus em dois atos. In: SPILLERS et. al. Pensamento Negro Radical: antologia de ensaios. São Paulo: Crocodilo, 2021b. p. 105-130.
KILOMBA, Grada. Programa Roda Viva. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=up-F2Pzf0LY. Acesso em: 13 maio 2024.
MARTINS, Leda M. Performances do Tempo Espiralar: poéticas do corpo-tela. Rio de Janeiro: Cobogó, 2021.
NASCIMENTO, Beatriz. RATTS, Alex. (orgs.) O negro visto por ele mesmo. São Paulo: Ubu, 2022.
NASCIMENTO, Beatriz; GERBER, Raquel. Orí, Estelar Produções Cinematográficas e Culturais Ltda., 1989, vídeo colorido de 131 minutos.
OLIVEIRA, Iris Verena. Tem dendê na Base? Vidas negras e o Currículo Bahia. Série Estudos e Pesquisas, v. 25, p. 181-202, 2020. Disponível em: https://www.serie-estudos.ucdb.br/serie-estudos/article/view/1467 Acesso em: Acesso em: 04 jul. 2025.
PASSEGGI, Abrahão; ABRAHÃO, Maria Helena M. B.; DELORY-MOMBERGER, Christine. Reabrir o passado, inventar o devir: a inenarrável condição biográfica do ser. In: PASSEGGI, Maria da; ABRAHÃO, Maria Helena M. B. Pesquisa (Auto) Biográfica Temas Transversais. 1. Dimensões epistemológicas e metodológicas da pesquisa (auto) biográfica. Tomo II. Natal: EDUFRN; Porto Alegre: EPIPUCRS; Salvador: EDUNEB, 2012. p. 29-57.
PEDROSA, Adriano. CARNEIRO, Amanda. MESQUITA, André. Histórias afro-atlânticas: antologia. São Paulo: MASP, 2022b [2016].
SANTOS, Maria. MACEDO, Elizabeth. “Mas a escola não tem que ensinar?: Conhecimento, reconhecimento e alteridade na teoria do currículo”. Currículo sem Fronteiras, v. 17, n. 3, p. 539-554, set./dez. 2017. Disponível em: https://www.curriculosemfronteiras.org/vol17iss3articles/macedo.pdf. Acesso em: 04 jul. 2025.
SODRÉ, Muniz. Pensar Nagô. Petrópolis: Vozes, 2017.
WARREN, Calvin. Onticídio: Afropessimismo, Teoria Queer & Ética. Trad. Matheus Araújo dos Santos. Periódicus, Salvador, n. 16, v.2, set.2021-dez.2021 Disponível em: http://www.portalseer.ufba.br/index.php/revistaperiodicus. Acesso em: 04 jul.2025.
WILDERSON, Frank. III. Afro-Pessimismo. São Paulo: Todavia, 2021.
WYNTER, Sylvia. Nenhum Humano Envolvido: Carta Aberta aos colegas. In: SPILLERS et. al. Pensamento Negro Radical: antologia de ensaios. São Paulo: Crocodilo, 2021. p. 71-104.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista e-curriculum

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores concedem à revista todos os direitos autorais referentes aos trabalhos publicados. Os conceitos emitidos em artigos assinados são de absoluta e exclusiva responsabilidade de seus autores.Todo o conteúdo da Revista e-Curriculum é aberto para acesso público, propiciando maior visibilidade, alcance e disseminação dos trabalhos publicados.






