Wandering curricula
daily cartographies of solitude
DOI:
https://doi.org/10.23925/1809-3876.2025v23e69536Keywords:
daily-lives, curriculum, solitude-curricula, educationAbstract
This work aims to tension the processes of curricular productions woven with the daily school routines, intensified by the power of solitude as a force that disturbs and crosses the political practices of teachers and students. Escaping from the idea of human lack or weakness, it proposes that curricular production is solitary, since curricula are woven daily in education by the subjects, individually and collectively, in the midst of the capitalistic order and what is postulated by official curriculum policies, resulting in the belief that it is possible to produce other learning in the midst of a society of control. Thus, it seeks a cartography that tries to trace, in a certain way, the solitude that is entangled with the movements experienced in schools in the composition of the wandering-curricula-solitude-resistance.
References
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Conselho Pleno. Parecer nº 11, de 30 de junho de 2009. Proposta de experiência curricular inovadora do Ensino Médio. Diário Oficial da União, Brasília, Seção 1, p. 11, 25 ago. 2009. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/parecer_minuta_cne.pdf. Acesso em: 2 nov. 2024).
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 15 nov. 2024.
CLARETO, Sônia Maria. Na travessia: construção de um campo problemático. In: CLARETO, Sônia Maria; ROTONDO, Margareth Sacramento; VEIGA, Ana Lygia Vieira Schil da (org.). Entre Composições: formação, corpo e educação. Juiz de Fora: UFJF, 2011. p. 17-32.
DELEUZE, Gilles. Nietzsche. Tradução de Alberto Campos. Lisboa: Edições 70, 1981.
DELEUZE, Gilles. Proust e os signos. 2. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2003.
DELEUZE, Gilles. O Abecedário de Gilles Deleuze. 2005. [Entrevista concedida] a Claire Parnet. Transcrição de Bernardo Rieux. Paris: Éditions Montparnasse, Paris. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/0B347KgD-3KhNcGdBemhqS3N0b1U/view?resourcekey=0-MgJ6Y1BbtQuU88mqJyQ30A. Acesso em: 28 nov. 2024.
DELEUZE, Gilles. Diferença e repetição. Rio de Janeiro: Graal, 2006.
DELEUZE, Gilles. Conversações. São Paulo: 34, 2013.
DELEUZE, Gilles. Lógica do sentido. São Paulo: Perspectiva, 2015.
DELEUZE, Gilles. Dois regimes de loucos. São Paulo: 34, 2016.
DELEUZE, Gilles. Nietzsche e a filosofia. São Paulo: n-1 Edições, 2018.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. O que é a filosofia? São Paulo: 34, 2010.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs. São Paulo: 34, 2011.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs. v. 4. São Paulo: 34, 2012a.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs. v. 5. São Paulo: 34, 2012b.
DELEUZE, Gilles; PARNET, Claire. Diálogos. São Paulo: Escuta, 1998.
DOSSE, François. Gilles Deleuze & Félix Guattari: Biografia cruzada. Porto Alegre: Artmed, 2010.
FERRAÇO, Carlos Eduardo. Eu, caçador de mim. In: GARCIA, Regina Leite (org.). Método: pesquisa com o cotidiano. Rio de Janeiro: DP&A, 2003. p. 157-175.
KASTRUP, Virgínia. Aprendizagem, arte e invenção. In: LINS, Daniel (org.). Nietzsche e Deleuze: pensamento nômade. Rio de Janeiro: Relume-Dumará; Fortaleza: Secretaria de Cultura e Desporto do Estado, 2001.
LAPOUJADE, David. Deleuze, os movimentos aberrantes. São Paulo: Edições, 2015.
NIETZSCHE, Friedrich. A gaia ciência. São Paulo: Companhia das Letras, 2001.
NIETZSCHE, Friedrich. Além do bem e do mal. 2. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2005.
NIETZSCHE, Friedrich. Assim falou Zaratustra. São Paulo: Martin Claret, 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista e-curriculum

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores concedem à revista todos os direitos autorais referentes aos trabalhos publicados. Os conceitos emitidos em artigos assinados são de absoluta e exclusiva responsabilidade de seus autores.Todo o conteúdo da Revista e-Curriculum é aberto para acesso público, propiciando maior visibilidade, alcance e disseminação dos trabalhos publicados.






