Curricular (re)inventions and gender and sexuality swings amidst the ghosts of neoconservatism
DOI:
https://doi.org/10.23925/1809-3876.2025v23e69615Keywords:
curriculum, neoconservatism, subjectivit, gender, sexualityAbstract
This article focuses on unexpected curricular movements that emerged within the Pernambuco State Education Network, in the context of reiterated neoconservative grammar. It is an excerpt from a master’s research project that involved engaging with narratives and documents that surfaced along the investigative path. The impacts of neoconservatism were felt in various municipalities and school units across the state. However, the articulatory process among conservative demands that sustained such forces did not suppress differential movements. Schools and technical units “swayed” with this grammar and navigated through it, creating intersecting movements—Andanças, Imó Xirê, Azougues—that transmuted the challenges of the crossing, enabling the inscription of differential subjectivities and ways of life untamed by canonical norms.
References
ALMEIDA, Ronaldo. A onda quebrada: evangélicos e conservadorismo. Cadernos Pagu, Campinas, n. 50, p. 1-17, out. 2017. Disponível em: https://doi.org/10.1590/18094449201700500001. Acesso em: 14 fev. 2025.
AUGRAS, Monique. De Iyá mi a pomba-gira: transformações e símbolos da libido. In: MOURA, Carlos Eugênio Marcondes (org.). Candomblé: religião do corpo e da alma: tipos psicológicos nas religiões afro-brasileiras. Rio de Janeiro: Pallas, 2000. p. 17-44.
BENISTE, José. Dicionário yorubá-português. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2011.
BENJAMIN, Walter. O narrador: considerações sobre a obra de Nikolai Leskov. In: BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. Tradução Sergio Paulo Rouanet. São Paulo: Brasiliense, 1987. p. 197-221. (
BRASIL. Projeto de Lei n.º 6.583, de 16 de outubro de 2013. Dispõe sobre o Estatuto da Família e dá outras providências. Brasília: Câmara dos Deputados, [2013]. Disponível em: https://www.camara.leg.br/proposicoesWeb/prop_mostrarintegra;jsessionid=47FC186CDB5C27E515DF6EEB0712A562.proposicoesWeb2?codteor=1398893&filename=Avulso+-PL+6583/2013. Acesso em: 20 jul. 2024.
BRASIL. Lei n.º 13.006, de 26 de junho de 2014. Acrescenta § 8.º ao art. 26 da Lei n.º 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para obrigar a exibição de filmes de produção nacional nas escolas de educação básica. Brasília: Presidência da República, [2014]. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l13006.htm. Acesso em: 20 jul. 2024.
BRASIL. Projeto de Lei n.º 867, de 23 de março de 2015. Dispõe sobre a inclusão, entre as diretrizes e bases da educação nacional, o “Programa Escola sem Partido”. Brasília: Câmara dos Deputados, [2015]. Disponível em: https://www.camara.leg.br/proposicoesWeb/prop_mostrarintegra?codteor=1317168&filename=Avulso%20PL%20867/2015. Acesso em: 20 jul. 2024.
BRASIL. Projeto de Lei n.º 4.931, de 6 de abril de 2016. Dispõe sobre o direito à modificação da orientação sexual em atenção a Dignidade Humana. Brasília: Câmara dos Deputados, [2016]. Disponível em: https://www.camara.leg.br/proposicoesWeb/prop_mostrarintegra?codteor=1448894&filename=PL%204931/2016. Acesso em: 20 jul. 2024.
BRASIL. Projeto de Lei n.º 434/2021. Dispõe sobre a proteção integral do nascituro e dá outras providências. Brasília: Câmara dos Deputados, [2021]. Disponível em: https://www.camara.leg.br/proposicoesWeb/prop_mostrarintegra?codteor=1963422&filename=PL%20434/2021. Acesso em: 14 fev. 2025
BROWN, Wendy. Nas ruínas do neoliberalismo: a ascensão da política antidemocrática no Ocidente. Tradução Mario Marino e Eduardo Altheman Santos. São Paulo: Filosófica Politeia, 2019.
BUTLER, Judith. Relatar a si mesmo: crítica da violência ética. Belo Horizonte: Autêntica, 2015.
BUTLER, Judith. A vida psíquica do poder: teorias da sujeição. Horizonte: Autêntica, 2017.
CINE PE divulga lista de filmes selecionados. Festival Cine PE, Recife, 2017. Disponível em: https://festivalcinepe.com.br/tag/2017/page/3/#:~:text=O%20festival%2C%20que%20este%20ano%20completa%2021,o%20pa%C3%ADs%20em%20torno%20do%20cinema%20brasileiro. Acesso em: 4 mar. 2025.
COHEN, Stanley. Folk devils and moral panics: the creation of mods and rockers. London: MacGibbon & Kee, 1972.
DARDOT, Pierre; LAVAL, Christian. A nova razão do mundo: ensaio sobre a sociedade neoliberal. Tradução Mariana Echalar. São Paulo: Boitempo, 2016.
DERRIDA, Jaques. Uma certa possibilidade impossível de dizer o acontecimento. Revista Cerrados, Brasília, v. 21, n. 33, p. 230-251, 2012. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/cerrados/article/view/26148. Acesso em: 14 fev. 2025.
GLYNOS, Jason; HOWARTH, David. Logics of critical explanation in social and political theory. London/New York: Routledge, 2007.
GLYNOS, Jason; STAVRAKAKIS, Yannis. Lacan and political subjectivity: fantasy and enjoyment in psychoanalysis and political theory. Subjectivity, n. 24, p. 256-274, 2008. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/32032264_Lacan_and_Political_Subjectivity_Fantasy_and_Enjoyment_in_Psychoanalysis_and_Political_Theory Acesso em: 14 fev. 2025.
HOWARTH, David; STAVRAKAKIS, Yannis. Introducing discourse theory and political analysis. In: HOWARTH, David; NORVAL, Aletta; STAVRAKAKIS, Yannis. Discourse theory and political analyses: identities, hegemonies and social change, Manchester: Manchester University Press, 2000. p. 01-23.
JACINTO, Ramatis (org.). Ìmó: panorama do pensamento negro brasileiro. São Paulo: Nerfetiti, 2009.
JUNQUEIRA, Rogério. A invenção da ideologia de gênero: um projeto reacionário de poder. São Paulo: Letras Livres, 2022.
LACLAU, Ernesto; MOUFFE, Chantal. Hegemonia e estratégia socialista: por uma política democrática radical. São Paulo: Intermeios; Brasília: CNPq, 2015.
LOPES, Alice Cassimiro. Articulações de demandas educativas (im)possibilitadas pelo antagonismo ao “marxismo cultural”. Arquivos Analíticos de Políticas Educativas, v. 27, n. 109, p. 1-17, set. 2019. Disponível em: https://doi.org/10.14507/epaa.27.4881. Acesso em: 14 fev. 2025.
LOPES, Alice Cassimiro; MOREIRA, Núbia Regina. Em nome da democracia: igualdade, diversidade e equidade na BNCC do ensino médio. In: RODRIGUES, Alexsandro; CAETANO, Márcio; SOARES, Maria da Conceição Silva. Queer(i)zando currículos e educação: narrativas do encontro. Salvador: Devires, 2021. p. 292-307.
MACEDO, Elizabeth. Currículo como espaço tempo de fronteira cultural. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 11, n. 32, maio/ago. 2006. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782006000200007. Acesso em: 14 fev. 2025.
MACEDO, Elizabeth. As demandas conservadoras do movimento Escola Sem Partido e a Base Nacional Curricular Comum. Educação & Sociedade, Campinas, v. 38, n. 139, p. 507-524, abr./jun. 2017. DOI: https://doi.org/10.1590/ES0101-73302017177445. Acesso em: 14 fev. 2025.
MACEDO, Elizabeth; MILLER, Janet. Por um currículo “outro”: autonomia e relacionalidade. Currículo sem Fronteira, v. 22, p. 1-17, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.35786/1645-1384. Acesso em: 14 fev. 2025.
MIGUEL, Luis Felipe. Da “doutrinação marxista” à “ideologia de gênero”: Escola Sem Partido e as leis da mordaça no parlamento. Direito e Práxis, Rio de Janeiro, v. 7, n. 3, p. 590-621, set. 2016. Disponível em: https://doi.org/10.12957/dep.2016.25163. Acesso em: 14 fev. 2025.
MISKOLCI; Richard; CAMPANA, Maximiliano. “Ideologia de gênero”: notas para a genealogia de um pânico moral contemporâneo. Sociedade e Estado, Brasília, v. 32, n. 3, p. 725-747, fev. 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/s0102-69922017.3203008. Acesso em: 14 fev. 2025.
MOUFFE, Chantal. Por um populismo de esquerda. São Paulo: Autonomia Literária, 2019.
NIETZSCHE, Friedrich. Assim falou Zaratustra. São Paulo: Martin Claret, 2003.
NOVENA, Nádia. A sexualidade na organização escolar: narrativas do silêncio. 2004. Tese (Doutorado em Sociologia) - Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2004.
OLIVEIRA, Anna Luiza Martins de. O discurso pedagógico pela diversidade sexual e sua (re)articulação no campo escolar. 2009. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2009.
OLIVEIRA, Gustavo Gilson Sousa de. Provocações para aguçar a imaginação/invenção analítica: aproximações entre a teoria política do discurso e análise do discurso em educação. In: LOPES, Alice Cassimiro, OLIVEIRA, Anna Luiza Araújo Ramos Martins de; OLIVEIRA, Gustavo Gilson Sousa de. A teoria do discurso na pesquisa em educação. Recife: UFPE, 2018. p. 169-216.
OLIVEIRA, Gustavo Gilson Sousa de; OLIVEIRA, Anna Luiza Martins de. Malditos os que têm fome e sede de justiça: discursos cristãos neoconservadores e lógicas neoliberais na educação brasileira. Currículo sem Fronteiras, v. 22, e1155, p. 1-25, 2022. Disponível em: https://www.curriculosemfronteiras.org/vol22articles/5oliveira-oliveira.pdf. Acesso em: 14 fev. 2025.
OLIVEIRA, Thiago Ranniery. No meio do mundo, aquendar a metodologia: notas para queerizar a pesquisa em currículo. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 11, n. 2, p. 332-356, maio/ago. 2016. Disponível em: https://doi.org/10.5212/PraxEduc.v.11i2.0002. Acesso em: 14 fev. 2025.
PINTO, Marinazia; MORAES, Marcelo José Derzi. Metodologias em cruzo: pensando modos de fazer currículo a partir dos encontros. Revista Espaço do Currículo, João Pessoa, v. 14, n. especial, p. 1-11, dez. 2021. Disponível em: 10.15687/rec.v14iEspecial.60790.Projeto de Lei 434/2021. Acesso em: 14 fev. 2025.
ROSA JR., Juracy de Arimatéia. Xirê: troca, fluxo e circulação do axé como forma de manutenção da sociabilidade no candomblé. 2018. Dissertação (Mestrado em Ciências da Religião) - Universidade Federal de Sergipe, Aracaju, 2018.
RUFINO, Luiz. Pedagogias das encruzilhadas. Rio de Janeiro: Mórula, 2019.
RUFINO, Luiz. Vence-demanda: educação e desdecolonização. Rio de Janeiro: Mórula, 2020.
SIMAS, Luis Antônio. M de Macumba. Revista Serrote, São Paulo, n. 27, nov. 2017. Disponível em: https://www.revistaserrote.com.br/2020/02/macumba-por-luiz-antonio-simas/. Acesso em: 15 maio 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista e-curriculum

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores concedem à revista todos os direitos autorais referentes aos trabalhos publicados. Os conceitos emitidos em artigos assinados são de absoluta e exclusiva responsabilidade de seus autores.Todo o conteúdo da Revista e-Curriculum é aberto para acesso público, propiciando maior visibilidade, alcance e disseminação dos trabalhos publicados.






