Indigenous identities in textbooks
representations and subjectivities
DOI:
https://doi.org/10.23925/1809-3876.2025v23e69618Keywords:
indigenous identities, textbooks, education, cultural pluralityAbstract
The objective of this study was to analyze the texts and images that address Brazilian Indigenous identities in 5th-grade Geography textbooks from Elementary School, used in a public regular school in Acre, Brazil. The methodology followed a qualitative approach, using documental and bibliographic analysis, with a focus on the Dialogical Discourse Analysis technique. The results indicate improvements in the inclusion of elements that highlight cultural practices and Indigenous protagonism, although some aspects still need to be developed for a more comprehensive representation of Indigenous identities. The study concludes that educational materials can contribute to forming students who are aware of cultural plurality and the history of Indigenous peoples.
References
BANIWA, Gersem. Língua, educação e interculturalidade na perspectiva indígena. In: ALBUQUERQUE, Gerson Rodrigues (org.). Das margens. Rio Branco: Nepan, 2016. p.41-56.
BAUMAN, Zygmunt. Modernidade e ambivalência. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1999.
BAUMAN, Zygmunt. A arte da vida. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2009.
CANDAU, Vera Maria. Diferença(s) e Educação aproximações a partir da perspectiva intercultural. Revista Educação Online, Rio de Janeiro, v. 1, dez. 2005. Disponível em: https://educacaoonline.edu.puc-rio.br/index.php/eduonline/article/view/1845/604. Acesso em: 15 dez. 2023.
PESSOA, Valda Inês Fontenele; LOURETO, Márcia Barroso. Narrativa de um professor Huni Kuin: a condição de ser o “outro” na escola da cidade. Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 18, n. 3, p. 1683-1707, jul./set. 2020. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/50094/33965. Acesso em: 15 dez. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista e-curriculum

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores concedem à revista todos os direitos autorais referentes aos trabalhos publicados. Os conceitos emitidos em artigos assinados são de absoluta e exclusiva responsabilidade de seus autores.Todo o conteúdo da Revista e-Curriculum é aberto para acesso público, propiciando maior visibilidade, alcance e disseminação dos trabalhos publicados.






