Indigenous identities in textbooks

representations and subjectivities

Authors

  • Angela Maria dos Santos Rufino Universidade Federal do Acre (UFAC)/Campus Floresta-Cruzeiro do Sul-AC http://orcid.org/0000-0002-8770-9586
  • Luiz Antonio Gomes Senna Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2025v23e69618

Keywords:

indigenous identities, textbooks, education, cultural plurality

Abstract

The objective of this study was to analyze the texts and images that address Brazilian Indigenous identities in 5th-grade Geography textbooks from Elementary School, used in a public regular school in Acre, Brazil. The methodology followed a qualitative approach, using documental and bibliographic analysis, with a focus on the Dialogical Discourse Analysis technique. The results indicate improvements in the inclusion of elements that highlight cultural practices and Indigenous protagonism, although some aspects still need to be developed for a more comprehensive representation of Indigenous identities. The study concludes that educational materials can contribute to forming students who are aware of cultural plurality and the history of Indigenous peoples.

Author Biographies

Angela Maria dos Santos Rufino, Universidade Federal do Acre (UFAC)/Campus Floresta-Cruzeiro do Sul-AC

Professora adjunta na Universidade Federal do Acre (UFAC)/Campus Floresta-Cruzeiro do Sul-AC; doutora em Educação pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ); mestra em Letras pela UFAC;  especialista em Psicopedagogia pelas Faculdades Integradas de Várzea Grande, em Tecnologias em Educação  pela  Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC- Rio) e em Gestão de Educação a Distância pela Universidade Federal Fluminense (UFF); graduada em Pedagogia e Geografia pela UFAC; lider do Grupo de Pesquisa em Estudos em Diversidade e Equidade Educacional (GPEDEE-UFAC); docente do quadro permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE-UFAC), vinculado à linha "Políticas e Gestão Educacional".

 

Luiz Antonio Gomes Senna, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)

Professor titular do Programa de Pós-Graduação em Educação e do Departamento de Estudos Aplicados ao Ensino de Ciências da Universidade do Estado do Rio de Janeiro, pesquisador bolsista da Fundação de Amparo à Pesquisa FAPERJ, dedica-se ao desenvolvimento de conhecimento e RH para a área de linguística aplicada à alfabetização, leitura e formação de professores.

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Published

2025-07-08

How to Cite

Rufino, A. M. dos S. ., & Senna, L. A. G. (2025). Indigenous identities in textbooks: representations and subjectivities. Revista E-Curriculum, 23, e69618. https://doi.org/10.23925/1809-3876.2025v23e69618

Issue

Section

Edição Temática ABdC 2025 “Subjetividades e subjetivações ..."