Curriculum accessibility for inclusive education
pedagogical strategies in Elementary School
DOI:
https://doi.org/10.23925/1809-3876.2024v22e59624Keywords:
curriculum accessibility, inclusive education, governmentality, biopolitics, normalizationAbstract
This article deals with curriculum accessibility to promote inclusive education and pedagogical strategies for its implementation. The study carried out a semi-structured interview with 11 teachers from regular classrooms and AEE in three public schools in Novo Hamburgo/RS, Brazil in order to analyze pedagogical strategies for curriculum accessibility, identifying specificities. The theoretical framework is based on Foucauldian notions of governmentality, biopolitics and normalization in the regulation of inclusive subjects and institutions. The research is qualitative, exploratory and descriptive, considering practices related to social groups that are difficult to generalize. The results are organized into three topics: articulation between the common classroom and the AEE support service; curriculum accessibility: the teaching perspective; specificities present in pedagogical practices for inclusion.
References
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília: Presidência da República, [1996]. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9394.htm. Acesso em: 13 jun. 2021.
BRASIL. Decreto nº 6.711, de 11 de novembro de 2011. Dispõe sobre a educação especial, o atendimento educacional especializado e dá outras providências. Brasília: Presidência da República, [2011]. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2011/decreto/d7611.htm. Acesso em: 09 mar. 2022.
BRASIL. Lei nº 13.146, de 6 de julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Brasília: Presidência da República, [2015]. Disponível em http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13146.htm. Acesso em: 09 mar. 2022.
BRASIL. Ministério da Educação. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva Inclusiva. Brasília: MEC, 2008. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=16690-politica-nacional-de-educacao-especial-na-perspectiva-da-educacao-inclusiva-05122014&Itemid=30192. Acesso em: 11 jun. 2021.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 06 ago. 2021.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Resolução nº 04, de 2 de outubro de 2009. Institui as Diretrizes Operacionais para o Atendimento Educacional Especializado na Educação Básica - Modalidade Educação Especial. Brasília: MEC, 2009.
FLICK, Uwe. Introdução à pesquisa qualitativa. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2009.
FOUCAULT, Michel. História da sexualidade. 13. ed. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1988.
FOUCAULT, Michel. A ordem do discurso. São Paulo: Edições Loyola, 1996.
FOUCAULT, Michel. A verdade e as formas jurídicas. 3. ed. Rio de Janeiro: NAU, 2002.
FOUCAULT, Michel. Segurança, território, população: curso dado no Collège de France (1977-1978). São Paulo: Martins Fontes, 2008.
FOUCAULT, Michel. Os anormais: curso no Collège de France (1974-1975). São Paulo: Martins Fontes, 2010a.
FOUCAULT, Michel. O governo de si e dos outros. São Paulo: Martins Fontes, 2010b.
INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Resumo técnico Censo escolar, 2010. Disponível em: https://download.inep.gov.br/educacao_basica/censo_escolar/resumos_tecnicos/divulgacao_censo2010_revisao_04022011.pdf. Acesso em: 22 jun. 2021.
INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Censo da Educação Básica. Brasília, 2020. Disponível em: https://download.inep.gov.br/publicacoes/institucionais/estatisticas_e_indicadores/notas_estatisticas_censo_escolar_2020.pdf. Acesso em: 22 jun. 2021.
LOPES; Maura Corcini; FABRIS, Eli Henn. Inclusão & Educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2013.
ORTIZ, Cilene de Oliveira; CORRÊA, Camila Bottero; LOCKMANN, Kamila. Os alunos com deficiência no ensino remoto emergencial. In: TRAVERSINI, Clarice Salete; LOCKMANN, Kamila; SPERRHAKE, Renata (org.). Pesquisar com a escola: currículo e inclusão em foco. São Paulo: Pimenta Cultural, 2021. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/233573/001135480.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 09 out. 2022.
SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2005.
SKLIAR, Carlos. A invenção e a exclusão da alteridade "deficiente" a partir dos significados da normalidade. Educação & Realidade, v. 24, n. 1, p. 15-31, jul./dez. 1999. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/55373/33644. Acesso em: 06 ago. 2021.
VARELA, Júlia; ALVAREZ-URIA, Fernando. A maquinaria escolar. Teoria & Educação, São Paulo, n. 6, p. 68-96, 1992.
VEIGA-NETO, Alfredo; LOPES, Maura Corcini. Inclusão, exclusão e in/exclusão. Revista verve, n. 20, p. 121–135, 2011. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/verve/article/view/14886/11118. Acesso em: 28 set. 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista e-curriculum

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores concedem à revista todos os direitos autorais referentes aos trabalhos publicados. Os conceitos emitidos em artigos assinados são de absoluta e exclusiva responsabilidade de seus autores.Todo o conteúdo da Revista e-Curriculum é aberto para acesso público, propiciando maior visibilidade, alcance e disseminação dos trabalhos publicados.






