Democratic management and guarantee of the right of education in the Southern Brazil Region
repercussions from the pandemic
DOI:
https://doi.org/10.23925/1809-3876.2025v23e49866Keywords:
Covid-19, state teaching systems, South Region, education, pandemicAbstract
This article presents the main determinations of the State Education Systems in Southern Brazil, implemented in 2020, revealing to what extent they comply with the legal precepts of democratic management in public schools and what their implications are for the governance of the education system. As a methodological procedure, the study adopted: a literature review and analysis of laws relevant to the subject; a survey of regulations adopted by the Departments of Education in Southern Brazil; and documentary research. It was identified that the resolutions were temporary and indicated a predominant trend of using distance education tools and remote teaching. However, no evidence was found in legal documents of community participation in shaping the actions developed, nor any indicators that these actors were present as an organized society.
References
BERNADO, Elisangela da Silva; BORDE, Amanda Moreira. PNE 2014-2024: uma reflexão sobre a Meta 19 e os desafios da gestão democrática. Revista Educação e Cultura Contemporânea, v. 13, n. 33, p. 254-273, 2016. Disponível em: http://periodicosbh.estacio.br/index.php/reeduc/article/viewArticle/2423. Acesso em: 20 jun. 2020.
BOBBIO, Norberto. A era dos direitos. Rio de Janeiro: Campus, 1992.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília: Presidência da República, [1988]. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 20 jun. 2024.
BRASIL. Lei n◦ 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília: Presidência da República, [1996]. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm#:~:text=%C2%A7%201%C2%BA%20Esta%20Lei%20disciplina,trabalho%20e%20%C3%A0%20pr%C3%A1tica%20social. Acesso em: 20 jun. 2024.
BRASIL. Lei nº 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação - PNE e dá outras providências. Brasília: Presidência da República, [2014]. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l13005.htm. Acesso em: 20 jun. 2024.
BRASIL. Medida provisória nº 934, de 1° de abril de 2020. Estabelece normas excepcionais sobre o ano letivo da educação básica e do ensino superior decorrentes das medidas para enfrentamento da situação de emergência de saúde pública de que trata a Lei nº 13.979, de 6 de fevereiro de 2020. Brasília: Presidência da República, [2020]. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2019-2022/2020/mpv/mpv934.htm. Acesso em: 20 jun. 2024.
CAMPANHA. Campanha Nacional pelo Direito à Educação. Guia, Covid-19. Guia sobre Educação a Distância: informe-se e saiba como agir, cobrar, e trabalhar pela educação de todos de maneira colaborativa, v. 3. (s/d, 2020).
CURY, Carlos Roberto Jamil. Direito à educação: direito à igualdade, direito à diferença. Cadernos de Pesquisa, São Paulo. n 116, jul. 2002. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0100-15742002000200010. Acesso em: 20 jun. 2024.
NASCIMENTO, Tatiane Oliveira Santos O Plano Nacional de Educação e os desafios para a elaboração dos Planos Municipais de Educação. 2018. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade do Oeste Paulista, Presidente Prudente, 2018. Disponível em: http://bdtd.unoeste.br:8080/jspui/handle/jspui/1098. Acesso em: 08 jun. 2020.
SAVIANI, Dermeval. Sistemas de ensino e planos de educação: o âmbito dos municípios. Educação & Sociedade, ano XX, n. 69, 1999. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/es/v20n69/a06v2069. Acesso em: 02 jun. 2020.
TRIVIÑOS, Augusto Nibaldo Silva. Três enfoques na pesquisa em ciências sociais: o positivismo, a fenomenologia e o marxismo. In: TRIVIÑOS, Augusto Nibaldo Silva. Introdução à pesquisa em ciências sociais. São Paulo: Atlas, 1987. p. 31-79.
VIEIRA, Sofia L; VIDAL, Eloisa M. Gestão democrática da escola no Brasil: desafios à implementação de um novo modelo. Revista Iberoamericana de educación, n. 67, p. 19-38, 2015. Disponível em: https://rieoei.org/histórico/documentos/rie67a01.pdf. Acesso em: 20 jun. 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista e-Curriculum

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores concedem à revista todos os direitos autorais referentes aos trabalhos publicados. Os conceitos emitidos em artigos assinados são de absoluta e exclusiva responsabilidade de seus autores.Todo o conteúdo da Revista e-Curriculum é aberto para acesso público, propiciando maior visibilidade, alcance e disseminação dos trabalhos publicados.






