The child education curriculums and the problem of experience

Authors

  • Sammy William Lopes Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
  • Janete Magalhães Carvalho Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2025v23e68770

Keywords:

childhood, curriculums, experience

Abstract

It discusses the concepts of experience and childhood, demonstrating how they can help to think of more powerful curricula for early childhood education. It is elaborated from a cartographic research - inspired by the work of Suely Ronik and Felix Guattari - scribbled from the networks of conversations woven with teachers of Public Early Childhood Education in Rio de Janeiro. It makes a critique of the notion of fields of experience (BNCC/Early Childhood Education), stating how the affective devenirs, immanent to a collective childhood experience, problematize the fragility of the instituted curricular models. It concludes that the idea of childhood experience - outlined from Deleuze's reading of Spinoza's Ethics - allows the curriculums of early childhood education to unfold itself from the singular demands of the childhood being and that this enables the genesis of more powerful educator-learning processes.

Author Biographies

Sammy William Lopes, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)

Pós-Doutorado em Educação. Professor Adjunto da UERJ,  Departamento de Estudos da Infância.

Janete Magalhães Carvalho, Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)

Postdoctoral fellow in Curriculum and School Daily Life (UERJ) and in Sociology of Everyday Life (ICS-UL). Coordinator of the Center for Research and Extension Com-Versações with post-critical theories in Curricula and Teacher Training. Retired Full Professor and Volunteer at PPGE-UFES.

References

ATELIÉ CARAMBOLA. Educação Infantil e as cem linguagens. YouTube, 1h53min14s, 12 de maio de 2020. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=2s8h1rbA4Vg. Acesso em: 27 maio 2024.

ABRAMOWICZ, Anete; LEVCOVITZ, Diana; RODRIGUES, Tatiana Cosentino. Infâncias em educação infantil. Pro-Posições, Campinas, v. 20, n. 3, p. 179-197, set./dez. 2009. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8643396. Acesso em: 27 maio 2024.

BRASIL, Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Básica. Resolução CNE/CEB 05/2009. Diretrizes curriculares nacionais para a Educação Infantil, Brasília: MEC, 2009a.

BRASIL, Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação/Câmara de Educação Básica. Parecer CNE/CEB nº: 20/2009. Brasília: MEC, 2009b.

BRASIL, Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular - Consulta Pública. Brasília: MEC, 2018.

CARDOSO JÚNIOR, Hélio R. Por que ainda é importante pensar como um nômade em nosso tempo? Educação e Filosofia, Uberlândia, v. 26, n. 52, p. 599–611, 2012. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/EducacaoFilosofia/article/view/11582. Acesso em: 19 jun. 2024.

CARVALHO, Janete Magalhães. O cotidiano escolar como comunidade de afetos. Rio de Janeiro: DP&A; Brasília: CNPq, 2009.

CARVALHO, Janete Magalhães. Macro/Micropolítica, cotidiano escolar e constituição de um corpo coletivo em devir. Revista Educação Temática Digital, Campinas, v. 21, n. 1, p. 47-62, jan./mar. 2019. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8650819. Acesso em: 19 jun. 2024.

DELEUZE, Gilles. O abecedário de Gilles Deleuze. [s.d.]. Disponível em: https://www.academia.edu/15252804/El_abecedario_de_Gilles_Deleuze. Acesso em: 30 out. 2023.

DELEUZE, Gilles. A dobra: Liebniz e o barroco. Campinas: Papirus, 1991.

DELEUZE, Gilles. Diálogos. São Paulo: Escuta, 1998.

DELEUZE, Gilles. Espinoza: Filosofia prática. Tradução de Daniel Lins e Fabien Pascal Lins. São Paulo: Escuta, 2002.

DELEUZE, Gilles. Conversações. São Paulo: Brasiliense, 2005.

DELEUZE, Gilles. Diferença e repetição. Rio de Janeiro: Graal, 2006a.

DELEUZE, Gilles. Lógica do sentido. São Paulo: Perspectiva, 2006b.

DELEUZE, Gilles. Proust e os signos. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2010.

DELEUZE, Gilles. Cursos sobre Spinoza - Vicennnes, 1979-1981. Fortaleza: EdUECE, 2019.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs.Vol.V. São Paulo: 34, 1980.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. O que é a filosofia? Rio de Janeiro: 34, 1992.

ESPINOSA, Baruch. Ética. Lisboa: Relógio D’ Água, 2006.

FOCHI, Paulo S. Ludicidade, continuidade e significatividade nos campos de experiência. In: FINCO, Daniela; BARBOSA, Maria Carmen Silveira; FARIA, Ana Lúcia Goulart de (orgs.). Campos de experiência na escola da infância: contribuições italianas para inventar um currículo de educação infantil brasileiro. Campinas: Leitura Crítica, 2015.

FOCHI, Paulo S. A didática dos campos de experiência. Revista Pátio Educação Infantil, Porto Alegre, n. 49, 2016. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/319653636_A_didatica_dos_campos_de_experiencia. Acesso em: 19 jun. 2024.

FOUCAULT, Michael. Em defesa da sociedade. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

GALLO, Silvio D. Biopolítica e Subjetividade: resistência? Educar em Revista, Curitiba, n. 66, p. 77-94, 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/er/a/nmFRqJV8P8mRGzbB3j7bHXm. Acesso em: 19 jun. 2024.

KOHAN, Walter Omar. Infância - entre educação e filosofia. Belo Horizonte: Autêntica, 2003.

LISPECTOR, Clarisse. A descoberta do mundo. Rio de Janeiro: Rocco, 2020.

LOPES, Sammy W. O Currículo, a Infância e o Tempo. In: CARVALHO, Janete Magalhães; SILVA, Sandra Kretli da; DELBONI, Tânia Mara Zanotti Guerra Frizzera (orgs.). Currículos e Artistagens: Ética e estética para uma educação inventiva. Curitiba: CRV, 2022. p. 93-104.

LOPES, Sammy William; CARVALHO, Janete Magalhães. Os currículos da educação infantil e o problema da participação. Childhood & Philosophy, v. 20, p. 01–20, 2024. Disponível em: https://doi.org/10.12957/childphilo.2024.83325. Acesso em: 09 ago. 2024.

MALAGUZZI, Loris. Histórias, ideias e filosofia básica. In: EDWARDS, Carolyn; GANDINI, Lella; FORMAN, George. As cem linguagens da criança. Porto Alegre: Artes Medica, 1999. p. 322-324.

MANNING, Erin. Políticas do toque: Sentidos, movimento e soberania. São Paulo: GLAC edições, 2023.

MERÇON, Juliana. Aprendizado Ético-Afetivo: uma leitura spinozana da educação. Campinas: Alínea, 2009.

ROLNIK, Suely. Cartografia Sentimental - Transformações Contemporâneas Do Desejo. Porto Alegre: Sulina, 2006.

ROLNIK, Suely; GUATTARI, Felix. Micropolíticas - Cartografias do desejo. Petrópolis: Vozes, 2005.

Published

2025-07-08

How to Cite

Lopes, S. W., & Carvalho, J. M. (2025). The child education curriculums and the problem of experience. Revista E-Curriculum, 23, e68770. https://doi.org/10.23925/1809-3876.2025v23e68770

Issue

Section

Edição Temática ABdC 2025 “Subjetividades e subjetivações ..."