Dialogue in the mathematics classes: a study from the look of teachers who teach in the early years of elementary school
um olhar de professoras que ensinam nos anos iniciais do ensino fundamental
DOI:
https://doi.org/10.23925/1983-3156.2021v23i2p356-383Keywords:
Dialogue, Freirean Theory, Critical Mathematics Education, Mathematics Teaching, Early Years of Elementary SchoolAbstract
This paper results from a final essay for the pedagogy degree at the Agreste Campus of the Federal University of Pernambuco. The research aimed to understand the place of dialogue in mathematics classes from the point of view of teachers of the early years of elementary school. Based on the concept of dialogue from the Freirean theory and critical mathematics education, we initially conducted a semi-structured interview with five teachers in a state school in the Pernambuco Agreste area, Brazil. Afterward, we requested them to answer two activities. The first consisted of observing two pictures of teachers in a task in the classroom and proposing modifications, whether they considered it necessary, so that the pictures portrayed their mathematics classes. In the second, we asked them to elaborate an activity based on a given image. As the Freirean theory and critical mathematics education proposed, teachers’ voices bring dialogue elements, although they did not explicitly use the term. The most emphasised elements are the interactions between teacher and students and between students and community, and establishing the relationships between teaching and students' realities.
Metrics
References
Alrø, H., & Skovsmose, O. (2010). Diálogo e aprendizagem em Educação Matemática (O. A. Figueiredo, Trad.). Autêntica. (Trabalho original publicado em 2004).
Brandão, C. R. (1985). O que é educação. Brasiliense.
Carrijo, M. H. S. (2014) Formação para a cidadania: análise de pesquisas na perspectiva da Educação Matemática Crítica [Dissertação de Mestrado em Educação em Ciências e Matemática, Universidade Federal de Goiás]. http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tede/4247
Faustino, A. C. (2018). “Como você chegou a esse resultado?”: o diálogo nas aulas de matemática dos anos iniciais do Ensino Fundamental [Tese de doutorado em Educação Matemática, Universidade Estadual Paulista]. https://repositorio.unesp.br/handle/11449/180358.
Freire, P. (1987). Pedagogia do oprimido (7. ed.). Paz e Terra.
Freire, P. (1996). Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. Paz e Terra.
Freire, P. (2009). Educação como prática da liberdade (32. reimpressão). Paz e Terra.
Lakatos, E. M., & Marconi, M. A. (2003). Fundamentos de metodologia científica (5. ed.). Atlas.
Libâneo, J. C., Oliveira, J. F., & Toschi, M. S. (2003). Educação escolar: políticas, estrutura e organização. Cortez.
Libâneo, J. C. (1994). Didática (13ª ed.). Cortez. [Primeira edição em 1990]
Lima, A. S., Lima, I. M. S ., & Oliveira, H. M. (2020). Diversidade, investigação e emancipação humana como princípios da formação de professores de Matemática em cursos de licenciatura em Educação do Campo. Educação Matemática Pesquisa, 22(1), 731-752. https://revistas.pucsp.br/emp/article/view/45259.
Longen, A. (2005). Ensino Fundamental, anos iniciais: Interagindo com a matemática. Editora do Brasil.
Luckesi, C. C. (1994). Filosofia da Educação. Cortez.
Milani, R. (2017). “Sim, eu ouvi o que eles disseram”: o diálogo como movimento de ir até onde o outro está. Bolema, 31(57), 35-52. https://www.scielo.br/j/bolema/a/C4wJkKzphWyT4w85PZTHvRy/abstract/?lang=pt
Santana, M. S. (2017). Da tradição absolutista à abordagem sociopolítica em matemática: contribuições da Educação Matemática Crítica. Revista Paranaense de Educação Matemática, 6(12), 326-349. http://rpem.unespar.edu.br/index.php/rpem/ article/viewFile/1593/pdf_246.
Skovsmose, O. (2001). Educação Matemática Crítica: a questão da democracia. Papirus.
Skovsmose, O. (2004). Matemática em ação. In M. Bicudo, & M. C. Borba (Orgs.), Educação matemática: pesquisa em movimento. Cortez.
Skovsmose, O. (2008). Desafios da reflexão em Educação Matemática Crítica. Papirus.
Skovsmose, O. (2014). Um convite à educação matemática crítica (O. A. Figueiredo, Trad.). Papirus. [Trabalho original publicado em 2011].
Teles, M. L. S. (1992). Educação: a revolução necessária. Vozes.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Educação Matemática Pesquisa : Revista do Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).