Autonomy and Creative Insubordination in Teaching Measures of Central Tendency

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1983-3156.2022v24i3p219-246

Keywords:

Transgression, Creative insubordination, Statistics Education

Abstract

This study is part of a larger investigation, namely a master’s dissertation. Regarding teachers’ dissatisfactions, one of the recurring complaints refers to the standardized teaching systems, which require the exercise of teaching autonomy for acts of transgression and creative insubordination, under a social justice viewpoint, as ethical and courageous ways of breaking paradigms in favor of better student learning. This research aims to highlight the creative insubordination actions of a mathematics teacher, revealed in her teaching practice with 8th- graders of a school in the city of Niterói, Rio de Janeiro, in face of a didactic intervention using statistical education. To achieve this goal, a case study was conducted with the teacher-researcher, about her behavior during the design and development of the didactic sequence she applied with the students. The analysis of the results was done through interviews with the teacher-researcher and through documentary analysis of the instruments provided, namely: the didactic material of the school and the teacher-researcher’s dissertation. From the results, we highlight the relevance given to the uncertainty of mathematics and the way the teacher interpreted, disagreed, reflected, and reorganized the situation in a skillful way and in favor of the best learning of her students, which evidences actions of creative insubordination.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Daniella Assemany, Universidade Federal do Rio de Janeiro; CIDTFF/Universidade de Aveiro

Doutorado em Ensino e Divulgação de Ciências pela Universidade do Porto, Portugal(2020)
Professora de Ensino Fundamental e Médio da Colégio de Aplicação da Universidade Federal do Rio de Janeiro , Brasil

Heloísa Figueiredo, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Mestrado Profissional em Educação Matemática pela Universidade Federal de Juiz de Fora, Brasil(2020)
Professor de matemática do Colégio Opção , Brasil

References

Assemany, D. (2020). Insubordinação criativa, auto(trans)formação docente e conexões matemáticas: engendrando saberes na autoformação de professores portugueses. [Tese de Doutorado em Ensino das Ciências, Faculdade de Ciências, Universidade do Porto]. https://hdl.handle.net/10216/126216

Ball, D., & Bass, H. (2000). Interweaving content and pedagogy in teaching and learning to teach: Knowing and using mathematics. In J. Boaler (Org.). Multiple perspectives on the teaching and learning of mathematics (pp. 83-104). Ablex.

Batanero, C. (2001). Didáctica de la estadística. Universidad de Granada.

Bayer, A., Bittencourt, H., Echeveste, S., & Rocha, J. (2005). Educação Estatística: perspectivas e desafios. Acta Scientiae, 7(1), 103-109.

Bogdan, R. C., & Biklen, S. K. (1994). Investigação qualitativa em educação. Porto.

Campagnucci, F. (2014). Silêncio dos professores? Uma interpretação sociológica sobre a “ausência” da voz docente no jornalismo educacional. [Dissertação de Mestrado em Educação, Universidade de São Paulo]. https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/48/48134/tde-09122014-112912/en.php

Campos, C. R., Wodewotzki, M. L., & Jacobini, A. (2013). Educação Estatística: teoria e prática em ambientes de modelagem matemática. Autêntica Editora.

Cazorla, I. M., Kataoka, V. Y., & Silva, C. B. (2010). Trajetória e perspectivas da Educação Estatística no Brasil: um olhar a partir do GT 12. In C. E. Lopes, C. Q. S. Coutinho, & S. A. Almouloud (Orgs.). Estudos e Reflexões em Educação Estatística. Mercado de Letras.

Chevallard, Y., Bosch, M., & Gascón, J. (2001). Estudar Matemáticas: o elo perdido entre o ensino e a aprendizagem. Artes Médicas.

D´Ambrosio, U., & D´Ambrosio, B. (2013). The role of ethnomathematics in curricular leadership in mathematics education. Journal of Mathematics Education at Teachers College, 4, 19-25.

D’Ambrosio, B., & Lopes, C. (2014). Trajetórias profissionais de educadoras matemáticas. Mercado de Letras.

D’Ambrosio, B., & Lopes, C. (2015). Insubordinação Criativa: um convite à reinvenção do educador matemático. Bolema, 29(51), 1-17.

Estevam, E. J. G. & Cyrino, M. C. T. (2016). Comunidades de Prática como contexto para o desenvolvimento profissional docente em Educação Estatística. Educação Matemática Pesquisa, 18(3), 1291-1317.

Figueiredo, H. A. (2020). Construção do conhecimento de medidas de tendência central com alunos do ensino fundamental: reflexões sobre uma sequência didática. [Dissertação de Mestrado em Educação Matemática, Universidade Federal de Juiz de Fora]. https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/11667

Fiorentini, D. (2013). Learning and professional development of the mathematics teacher in research communities. SISYPHUS ‒ Journal of Education, 1(3), 152-181.

Freire, P. (1979). Conscientização: teoria e prática da libertação. Uma introdução ao pensamento de Paulo Freire. Cortez & Moraes.

Freire, P. (2004). Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. Paz e Terra.

Garcia, C. (2010). O professor iniciante, a prática pedagógica e o sentido da experiência. Formação Docente, 3 (3), 11-49.

Garfield, J., & Gal, I. (1999). Teaching and assessing statistical reasoning. In L. Stiff (Org.). Developing mathematical reasoning in Grades K-12 (pp. 207-219). National Council Teachers of Mathematics.

Gutiérrez, R. (2013a). Mathematics teachers using creative insubordination to advocate for student understanding and robust mathematical identities. In M. Martinez & A. Superfine (Eds.). Proceedings of the 35th annual meeting of the North American Chapter of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (pp. 1248-1251). University of Illinois at Chicago.

Gutiérrez, R. (2013b). The sociopolitical turn in mathematics education. Journal for Research in Mathematics Education, 44(1), 37-68.

Gutiérrez, R. (2017). Why mathematics (education) was late to the backlash party: The need for a revolution. Journal of Urban Mathematics Education, 10(2), 8-24.

Gutiérrez, R. (2018). Political conocimiento for teaching mathematics: Why teachers need it and how to develop it. In S. Kastberg; A. Tyminski; A. Lischka & W. Sanchez (Orgs.). Building support for scholarly practices in mathematics methods (pp. 11-37). Information Age Publishing.

Haynes, E., & Licata, J. (1995). Creative insubordination of school principals and the legitimacy of the justifiable. Journal of Educational Administration, 33(4), 21-35.

Hutchinson, S. (1990). Responsible subversion: A study of rule-bending among nurses. Scholarly Inquiry for Nursing Practice an International Journal, 4(1), 3-17.

Keedy, J. L. (1992). Creative insubordination: Autonomy for school improvement by successful High School principals. The High School Journal, 76, 17-23.

Leikin, R. (2009). Exploring mathematical creativity using multiple solution tasks. In R. Leikin, A. Berman & B. Koichu, Creativity in mathematics and the education of gifted students (pp. 129-135). Sense Publishers.

Lopes, C. E. (1998). A probabilidade e a estatística no ensino fundamental: Uma análise curricular. [Dissertação de Mestrado em Educação, Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas]. http://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/1345775

Lopes, C. E. (2008). O ensino da estatística e da probabilidade na educação básica e a formação dos professores. Cadernos CEDES, 28(74), 57-73.

Merriam, S. (1998). Qualitative research and case studies applications in education: Revised and eexpanded from case study research in education. Jossey-Bass Publishers.

Ministério da Educação (MEC). (1997). Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais: matemática. MEC.

Ministério da Educação (MEC). (2018). Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular. MEC; SEB.

Morris, V., Crowson, R., Hurwitz, E., Jr., & Porter-Gehrie, C. (1981). The urban principal. Discretionary decision-making in a large educational organization. National Institute of Education (ED). https://eric.ed.gov/?id=ED207178

Nóvoa, A. (2002). Os professores e o “novo” espaço público da educação. In A. Nóvoa (Org.). Formação de professores e trabalho pedagógico (pp. 9-29). Educa.

Nuñez, I., & Santos, F. (2012). O professor e a formação docente: a criatividade e as crenças educativas onde estão? Holos, 28(2), 148-165.

Ponte, J. (1998). Da formação ao desenvolvimento profissional. In Associação dos Professores de Matemática (Org.). Atas do ProfMat 98 (pp. 27-44). Lisboa.

Ponte, J. (2005). Gestão curricular em matemática. In Grupo de Trabalho de Investigação (Ed.). O professor e o desenvolvimento curricular (pp. 11-34). Associação dos Professores de Matemática.

Pontes, M. M., & Castro, J. B. (2020). A construção do conhecimento matemático do pedagogo: uma investigação sobre os saberes para a prática pedagógica com estatística. JIEEM, 13(4), 515-524.

Roldão, M. (2017). Conhecimento, didáctica e compromisso: o triângulo virtuoso de uma profissionalidade em risco. Cadernos de Pesquisa, 47(166), 1134-1149.

Santos, L. P., & Diniz-Pereira, J. E. (2016). Tentativas de padronização do currículo e da formação de professores no Brasil. Caderno CEDES, 36(100), 281-300.

Sá-Chaves, I. (2018). Training, development, and innovation: For a poetics of deviation. Journal Innovation of Management, 6(4), 15-21.

Schön, D. (1987). Educating the reflective practitioner: Towards a new design for teaching and learning in the professions. Jossey-Bass.

Stake, R. (2016). A arte da investigação com estudos de caso. (A. M. Chaves, Trad.) (Publicação original 1995). Fundação Calouste Gulbenkian.

Skovsmose, O. (2001). Landscapes of investigation. ZDM, 33(4), 123-132.

Vale, S., Maciel, R., & Rodrigues, S. (2018). Do tradicional ao contemporâneo: representações sociais do professor construídas por alunos. Roteiro, 43(3), 861-890.

Yin, R. (1994). Case study research: Design and methods (2nd ed.). SAGE Publications.

Zabala, A. (1998). A prática educativa: como ensinar. Artmed.

Published

2022-10-31

How to Cite

ASSEMANY, D.; FIGUEIREDO, H. Autonomy and Creative Insubordination in Teaching Measures of Central Tendency. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 24, n. 3, p. 219–246, 2022. DOI: 10.23925/1983-3156.2022v24i3p219-246. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/emp/article/view/56367. Acesso em: 17 jul. 2024.