Building new understandings about the teaching of mathematics at pedagogical residency program

Authors

  • Larissa Queiroz de Oliveira Escola de 1º grau O Pequeno Polegar
  • Daniel Borges de Oliveira Secretaria de Educação
  • Jaqueline de Souza Pereira Grilo Universidade Estadual de Feira de Santana https://orcid.org/0000-0002-0408-047X

DOI:

https://doi.org/10.23925/1983-3156.2022v24i4p540-563

Keywords:

Learning Environments, Mathematics, Teaching

Abstract

The text presents the main outcomes of a study that aimed to analyze how the learning environments mobilized by a teacher when teaching mathematics classes in basic education impact prospective teachers' education. The notion of a learning environment is taken from the perspective of critical mathematics education by Ole Skovsmose. The research did not aim to quantify these environments. It was developed through a qualitative approach that used observation and document analysis of reflective diaries as a data production strategy. Data were categorized from the classes observed by residents during the immersion phase in the school space of the Pedagogical Residency Program. The results indicate that the environments the teacher mobilized impacted the residents' education, showing the importance of continuing education, mastering the content translated into different teaching strategies, educational actions in which the student is the protagonist, and exercising a reflection on the practice.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Larissa Queiroz de Oliveira, Escola de 1º grau O Pequeno Polegar

Licenciatura em Matemática

Daniel Borges de Oliveira, Secretaria de Educação

Especialização em Educação Matemática

Jaqueline de Souza Pereira Grilo, Universidade Estadual de Feira de Santana

Doutorado em Educação

References

AlrØ, H., & Skovsmose, O. (2010). Diálogo e aprendizagem em educação matemática. 2 ed. Autêntica Editora.

Alves, D., & Silva, H. T. L. da. (2020). A Residência Pedagógica na perspectiva da formação inventiva de professores de matemática. Desafios - Revista Interdisciplinar da Universidade Federal do Tocantins, 7(Especial-2), 15-18.

Brasil. (2018). Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - Capes. Edital 6: Chamada Pública para apresentação de propostas no âmbito do Programa de Residência Pedagógica. Brasília: Ministério da Educação.

Costa, R., & Ventura, P. (2020). Contribuições do Programa Residência Pedagógica para a formação inicial de Licenciandos em Matemática. Research, Society and Development, 9(8), E901986629.

Corrêa, R. B., & Marques, V. R. (2020). O papel do preceptor na formação de residentes. Formação Docente, 12(25), 187–202.

D’Ambrosio, U. (1999). Educação para uma sociedade em transição. Papirus.

D’Ambrosio, U. (2005). Sociedade, cultura, matemática e seu ensino. Educação e pesquisa, 31(1), 99-120.

Fiorentini, D. & Lorenzato, S. (2009). Investigação em educação matemática: percursos teóricos e metodológicos. 3 ed. Autores Associados.

Milani, R., Civiero, P. A. G., Soares, D. A. & Lima, A. S. de. (2017). O diálogo nos ambientes de aprendizagem nas aulas de matemática. Revista Paranaense de Educação Matemática, 6(12), 221-245.

Minayo, M. C. de S. (2001). Pesquisa Social: Teoria, método e criatividade. 18 ed. Vozes.

Moreira, P. C. & David, M. M. M. S. (2010) A formação matemática do professor: licenciatura e prática docente escolar. 2 ed. Autêntica.

Pimenta, S. G. & Lima, M. S. L. (2010). Estágio e Docência. 5 ed. Cortez.

Rodrigues, M. U., Gonçalves, W. V., Brito, A. J., & Silva, A. K. M. (2018). Obmep na perspectiva dos ambientes de aprendizagem: uma análise de conteúdo no período de 2005 a 2017. Revista Prática Docente, 3(1), 54-74.

Santos, L. T. B. dos & Pessoa, C. A. S. (2019). Atividades de Educação Financeira a partir da perspectiva dos Ambientes de Aprendizagem de Skovsmose. Educação Matemática Pesquisa, 21(2). 130-151.

Silva, J. (2017). Um estudo do programa de consolidação das licenciaturas no contexto da formação inicial de professores de Matemática. Com a Palavra, O Professor, 2(1), 114-115.

Skovsmose, O. (2000). Cenários para investigação. Bolema, 13(14), 66-91.

Souza, M. A. S., & Almouloud, S. A. (2019). Contribuições do PIBID na formação inicial do professor de matemática: saberes da docência PIBID. Educação Matemática Pesquisa: Revista do Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática, 21(5), 589-603.

Published

2022-12-26

How to Cite

QUEIROZ DE OLIVEIRA, L.; BORGES DE OLIVEIRA, D.; DE SOUZA PEREIRA GRILO, J. Building new understandings about the teaching of mathematics at pedagogical residency program. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 24, n. 4, p. 540–563, 2022. DOI: 10.23925/1983-3156.2022v24i4p540-563. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/emp/article/view/58181. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Número Temático: Formação de Professores de Matemática na interface com o Programa Residência Pedagógica 2022