Difference as a constituent of professional identity in the pedagogical residency program

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1983-3156.2022v24i4p564-583

Keywords:

Mathematics education, Pedagogical residency program, Difference, Identity, Initial teacher training.

Abstract

In this research, we seek to understand the difference as a constituent of professional identity in mathematics initial education and contact with basic education teachers in the Pedagogical Residency Program. From a theoretical point of view, we assume that the processes of the constitution of the professional identity also occur in the different formative experiences and pass through the action of differentiating oneself, and demarcating borders. As data, we used the field diary prepared by a resident during his experience in the program, based on a request from the advisor. From the complete reading of the material and selection of specific excerpts, our analysis identified the process of differentiation of the resident in relation to the preceptor professor as the constitution of a professional identity. By differentiating himself, the resident affirms his beliefs (and disbeliefs), his conceptions (of himself and the profession) and his political commitments with the society in which he lives. Finally, it is important that the initial education of teachers foresee the immersion of future professionals in the school environment, combined with an orientation that favors reflection on experiences, questioning practices and truths about being a teacher.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Línlya Sachs, Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR) - câmpus Cornélio Procópio

Doutorado em Educação Matemática

Henrique Rizek Elias, Universidade Tecnológica Federal do Paraná

Doutorado em Ensino de Ciências e Educação Matemática

References

Bjuland, R., Cestari, M. L. & Borgersen, H. E. (2012) Professional mathematics teacher identity: Analysis of reflective narratives from discourses and activities. Journal of Mathematics Teacher Education, New York, 15 (5), 405-424.

Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (Capes). (2018). Portaria nº 38. Diário Oficial da União, 41 (1), 28.

Cyrino, M. C. C. T. (2016) Mathematics teachers’ professional identity development in communities of practice: reifications of proportional reasoning teaching. Bolema, 30 (54), 165-187.

Cyrino, M. C. C. T. (2017) Identidade profissional de (futuros) professores que ensinam Matemática. Perspectivas da Educação Matemática, 10 (24), 699-712.

De Paula, E. F. & Cyrino, M. C. C. T. (2020). Aspectos a serem considerados em investigações a respeito do movimento de constituição da Identidade Profissional de professores que ensinam matemática. Educação, 45 (1), e28/ 1-29.

Gomes, A. C. (2004). Escrita de si, escrita da História: a título de prólogo. In A. C. Gomes (org.). Escrita de Si, escrita da História (pp. 7-24). Editora FGV.

Holly, M. L. & Altrichter, H. (2015). Diários de Pesquisa. In B. Somekh & C. Lewin (org.). Teoria e Métodos de Pesquisa Social (pp. 79-89). Editora Vozes.

Larrosa, J. (2006). Pedagogia profana: danças, piruetas e mascaradas. Tradução de Alfredo Veiga-Neto. Autêntica.

Oliveira, H. (2004). Percursos de identidade do professor de Matemática em início de carreira: O contributo da formação inicial. Quadrante, 13 (1), 115-145.

Oliveira, H. M. & Cyrino, M. C. C. T. (2011). A formação inicial de professores de Matemática em Portugal e no Brasil: narrativas de vulnerabilidade e agência. Interacções, 7 (18), 104-130.

Silva, T. T. (2012). A produção social da identidade e da diferença. In T. T. Silva (org.). Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais (pp. 73-102). Editora Vozes.

Zampieri, M. T., Sousa, M. do C. & Gama, R. P. (2021). Estágio compartilhado e a constituição da identidade docente: programa residência pedagógica em matemática na UFSCar. In E. R. Navarro & M. do C. Souza (org.). Educação matemática em pesquisa: perspectivas e tendências - Volume 1 (pp. 347 – 371). Editora Científica Digital.

Published

2022-12-26

How to Cite

SACHS, L.; RIZEK ELIAS, H. Difference as a constituent of professional identity in the pedagogical residency program. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 24, n. 4, p. 564–583, 2022. DOI: 10.23925/1983-3156.2022v24i4p564-583. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/emp/article/view/58198. Acesso em: 18 sep. 2024.

Issue

Section

Número Temático: Formação de Professores de Matemática na interface com o Programa Residência Pedagógica 2022