Trajectory, resources and knowledge for teaching mathematics in early career

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1983-3156.2025v27i2p091-115

Keywords:

Documentation work, Mathematics teacher knowledge, Teachers training, Documentational trajectory

Abstract

This article presents some results of post-doctoral research that aimed to: create, implement, analyze and disseminate resources to recovery learning after the Covid-19 pandemic. We investigate processes of knowledge building to teach mathematics. Looking to understanding their relationships of their resources’ creation and modification. We worked on a qualitative approach that involved monitoring and interviewing teachers during their participation in the research project. We focus on teachers work in the beginning of their career. To analyze the data, we articulated the Documentational Approach to Didactics and mathematical knowledge for teaching frameworks. In this context, we analyzed data from our work with one mathematical teacher that was actively implicated in our project. We analyze data from her trajectory and her participation in the project. Teacher’s trajectory analysis presented that initial training is based on the construction of knowledge centered on academic mathematics. Teacher’s participation in the project had huge consequences in her knowledge to teach mathematics stimulated critical reflections about teacher’s practices, discovering of new resources and generating knowledge to teach mathematics.

Author Biographies

Katiane de Moraes Rocha, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

Doutorado em Educação Matemática

Aparecida Santana de Souza Chiari, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

Doutorado em Educação Matemática

References

Abe, S. K. (2022). Recomposição das aprendizagens no Brasil e no mundo CENPEC. CENPEC, 2. https://www.cenpec.org.br/noticias/recomposicao-aprendizagens-brasil-mundo.

Ball, D. L., Thames, M., H. Phelps, G. (2008). Content knowledge for teaching: what makes it special? Journal of Teacher Education, 59(5), 389-407. https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/0022487108324554.

Bogdan, R. O., BIKLEN, S. K. (1994). Investigação qualitativa em educação: Uma introdução à teoria e aos métodos. Porto Editora.

D’ambrosio, U. (2012). Educação Matemática: Da teoria à prática. Papirus.

Duval, R. (1993). Registres de représentation sémiotique et fonctionnement cognitif de la pensée. Annales de didactique et de sciences cognitives, 5, p.37–65.

Elias, H. R. (2021). Por uma Formação Matemática Orientada pela Prática Docente na Educação Básica. Perspectivas da Educação Matemática, 14(35), 1-26. https://periodicos.ufms.br/index.php/pedmat/article/view/13234.

Goldenberg, G. (1992). A arte de pesquisar. Editora Record.

Gislaine, G., Trouche, L. (2016). Do trabalho documental dos professores: Gênesis, coletivos, comunidades. Tradução de Katiane de Moraes Rocha. EM TEIA – Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana, 6(3), 1-43. https://periodicos.ufpe.br/revistas/index.php/emteia/article/view/2243/1815.

Rocha, K. (2021a). O uso do conceito de trajetória documental para analisar as relações entre recursos e desenvolvimento profissional do professor de Matemática. Educação Matemática Pesquisa Revista, 23(3), 455-481. https://revistas.pucsp.br/index.php/emp/article/view/56869.

Rocha, K. (2021b). O Aporte do Conceito de Trajetória Documental para Análise do Desenvolvimento Profissional de Professores de Matemática. In S. B. C. Igliori (ed.), Compreender o Trabalho dos Professores Brasileiros do Ensino Básico: Uma Abordagem pelos Recursos (pp. 41–64). Editora Blucher. https://doi.org/10.5151/9786555500813-02.

Rocha, K. (2023). Travail documentaire et changement de curriculum: L’apport du concept de trajectoire à une analyse de cas. Recherches en didactique des mathématiques, 43(3), 1-46.

Rolim, R. C. (2022). Impactos do ensino tradicional durante a retomada das aulas presenciais. RECIMA21 – Revista Científica Multidisciplinar, 3(4), 1-9. https://doi.org/10.47820/recima21.v3i4.1363.

Shulman, L. S. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15(2), 4-14.

Skovsmose, O. (2000). Cenários para Investigação. Bolema – Boletim de Educação Matemática, 13(14), 66-91.

Spinillo, A. G. et al. (2014). O erro no processo de ensino-aprendizagem da matemática: errar é preciso? Boletim GEPEM], (64), 57–70. https://doi.org/10.4322/gepem.2015.005.

Published

2025-05-31

How to Cite

Rocha, K. de M., & Chiari, A. S. de S. (2025). Trajectory, resources and knowledge for teaching mathematics in early career. Educação Matemática Pesquisa, 27(2), 091–115. https://doi.org/10.23925/1983-3156.2025v27i2p091-115

Issue

Section

Call for papers to the special issue: Theoretical frameworks for discussing math