Hermeneutics and the work of the mathematics teacher

a possibility of work in differential and integral calculus classes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1983-3156.2024v26i3p200-214

Keywords:

Mathematical Education, Calculus, Intermediate value theorem, Didactic hermeneutics

Abstract

This article aims to present a method of intervention in the classroom, specifically in the Differential and Integral Calculus course of a Mathematics Teaching degree, when working with students on the Intermediate Value Theorem. We base our approach on the studies by Bicudo (1991), Garnica (1992), and Garnica and Bicudo (1994) regarding a teaching methodology based on hermeneutic work with mathematical texts in the classroom. We describe the experience conducted and our understanding of the activity carried out. We present the questions posed by the students and the indications of their understanding of the ideas introduced in the studied theorem.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Elisangela Pavanelo, Unesp/Guaratinguetá

Doutorado em Ensino de Ciências e Matemática

Maria Aparecida Viggiani Bicudo, Unesp-Rio Claro

Doutorado em Ciências

References

Barufi, M. C. B. (1999) A construção/negociação de significados no curso universitário inicial de Cálculo Diferencial e Integral. [Tese de Doutorado em Ensino de Ciências e Matemática - Faculdade de Educação, USP, São Paulo].

Bicudo, M. A. V. (1991). A hermenêutica e o trabalho do professor de matemática. A Sociedade Cadernos da Sociedade de Estudo E Pesquisa Qualitativos, São Paulo, v. 3, n.3, p. 63-95.

Cometti, M. A. (2016). Discutindo o Ensino de Integrais Múltiplas no Cálculo de Várias Variáveis: Contribuições do GeoGebra 3D para a Aprendizagem. In: EBRAPEM (Encontro Brasileiro de Estudantes de Pós-Graduação em Educação Matemática). Curitiba. Anais XX EBRAPEM. p. 1-12.

Garnica, A. V. M.; Bicudo, M. A. V. Um estudo hermenêutico do texto de matemática. In: Bicudo, M.A.V.; Esposito, V.H.C. (org.). Pesquisa Qualitativa em Educação: um enfoque fenomenológico. (pp. 95-102) - Piracicaba: Unimep.

Garnica, A. V. M. (1992). A Interpretação e o fazer do professor: a possibilidade do trabalho hermenêutico na Educação Matemática. [Dissertação de Mestrado em Educação Matemática, Universidade Estadual Paulista].

Heidegger, M. (1989). A origem da obra de arte. Tradução: Maria da Conceição Costa. Lisboa: Edições 70. 73 p. Tradução de: Ursprung des Kunstweks.

Nasser, L.; Sousa, G. A.; Torraca, M. A. A. (2015). Aprendizagem de Cálculo: Dificuldades e Sugestões para a superação. In: XIV Conferência Interamericana de Educação Matemática. Anais XIV Conferência Interamericana de Educação Matemática, [S.l.]: International Commission on Mathematical Instruction, p. 1–12.

Pagani, E. M. L.; Allevato, N. S. G. (2014). Ensino e Aprendizagem de Cálculo Diferencial e Integral: Um mapeamento de algumas teses e dissertações produzidas no Brasil. VIDYA, v. 34, n. 1, Santa Maria.

Rezende, W. M. (2003). O ensino de cálculo: dificuldades de natureza epistemológica. [Tese de Doutorado – Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo - São Paulo]

Ribeiro Jr, M. L.; Mondini, F.; Mocrosky, L. F. (2019). O Cálculo Diferencial e Integral e Formação de Engenheiros. Cadernos de Pós-graduação, São Paulo, v. 18.

Ricoeur, P. (1987). Teoria da Interpretação. Lisboa, Portugal: Edições 70.

Santos, S. P.; Matos, M. G. O. (2012). O ensino de Cálculo I no curso de licenciatura em matemática: obstáculos na aprendizagem. Eventos Pedagógicos, v. 3, n. 3.

Silva, A. P. C.; Nascimento, E. F.; Vieira, A. R. L. (2017). Cálculo Diferencial e Integral: obstáculos e dificuldades didáticas de aprendizagem. Caminhos da Educação Matemática em Revista (Online), v. 7, n. 2. Disponível em: https://aplicacoes.ifs.edu.br/periodicos/index.php/caminhos_da_educacao_matematica/article/view/137. Acesso em: 15 fev. 2020.

Wrobel, J. S.; Zeferino, M. V. C.; Carneiro, T. C. J. (2013). Um mapa do ensino de cálculo nos últimos 10 anos do COBENGE. XLI COBENGE: Gramado.

Published

2024-11-03

How to Cite

PAVANELO, E.; BICUDO, M. A. V. Hermeneutics and the work of the mathematics teacher: a possibility of work in differential and integral calculus classes. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 26, n. 3, p. 200–214, 2024. DOI: 10.23925/1983-3156.2024v26i3p200-214. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/emp/article/view/66718. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Epistemological reference model (ERM) for teaching calculus