The inicial training of mathematics teachers

a case study from the perspective of the documentational approach to didactics

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1983-3156.2025v27i2p418-445

Keywords:

Mathematics education, Documentational approach to didactics, Initial training, Case study

Abstract

Initial training is one of the conditions that determine teaching professional development. Therefore, it is essential to analyze the didactic and pedagogical processes underlying it in order to provide adequate training that enables the teacher's future professional experiences. The present study aims to explore the development of the professional knowledge of a Mathematics degree student from the perspective of the Documentary Didactic Approach. The nature of the research is qualitative, in the form of a case study, based on the Reflective Research Methodology with articulations between analytical results from lexical analysis software and the participant's academic activities. The student's teaching documents are unstable, with advances and setbacks resulting from the training process. However, the results indicate that it is possible to extract operational invariants and action rules, arising from their interaction with resources from their teacher trainers and their educational process as a whole.

Author Biographies

Sandra Cristina Martini Rostirola, Instituto Federal Catarinense

Doutora em Educação

Elisa Henning, Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC

Doutora em Engenharia de Produção

Ivanete Zuchi Siple, Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC

Doutora em Engenharia de Produção

References

Adler, J. (2000). Conceptualising resources as a theme for teacher education. Journal of mathematics teacher education, 3(3), 205-224. https://doi.org/10.1023/A:1009903206236

Artigue, M. (2002). Learning mathematics in a CAS environment: The genesis of a reflection about instrumentation and the dialectics between technical and conceptual work. International Journal of Computers for Mathematical Learning, 7(3), 245-274. https://doi.org/10.1023/A:1022103903080

Assis, C. C., Gitirana, V., & Trouche, L. (2019). A metamorfose do sistema de recursos de licenciandos em matemática na formação inicial. Boletim Cearense de Educação e História da Matemática, 6(16), 33-47. https://doi.org/10.30938/bocehm.v6i16.908

Assis, C. F. C., & Trouche, L. (2021). Unindo as peças de um quebra-cabeça: perspectivas dialéticas e a gênese documental na formação inicial de professores de matemática. Educação Matemática Pesquisa: Revista do Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática, 23(3), 399-427. http://dx.doi.org/10.23925/1983-3156.2021v23i3p399-427

Ball, D. L.; Hill, H. C.; Bass, H. (2005). Knowing mathematics for teaching. American Educator, 29(3), 14–46. https://www.aft.org/sites/default/files/media/2014/BallF05.pdf

Bellemain, F., & Trouche, L. (2019). Compreender o trabalho do professor com os recursos de seu ensino, um questionamento didático e informático. Caminhos da Educação Matemática em Revista, 9(1), 105 - 144. https://periodicos.ifs.edu.br/periodicos/caminhos_da_educacao_matematica/article/view/300/204

Carvalho, J. B. (2021). Uma revisão sistemática sobre metodologias ativas no ensino da matemática: aprendizagem ativa, protagonismo dos estudantes. Journal of Education Science and Health, 1(4), 1–13. https://doi.org/10.52832/jesh.v1i4.47

Dante, L. R. (2011) Matemática: Contexto & aplicações. São Paulo: Ática.

Fiorentini, D., Nacarato, A., & Pinto, R. (1999). Saberes da experiência docente em Matemática e educação continuada. Quadrante, 8(1&2), 33–59. https://doi.org/10.48489/quadrante.22720

Gueudet, G., & Trouche, L. (2009). Towards new documentation systems for mathematics teachers? Educational Studies in Mathematics, 71(3), 199-218. https://doi.org/10.1007/s10649-008-9159-8

Gueudet, G., & Trouche, L. (2015). Do trabalho documental dos professores: gêneses, coletivos, comunidades: o caso da Matemática. Em Teia - Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana, 6(3), 1-43. https://periodicos.ufpe.br/revistas/index.php/emteia/article/view/2243/1815

Guin, D., Ruthven, K., & Trouche, L. (Eds.). (2005). The didactical challenge of symbolic calculators: Turning a computational device into a mathematical instrument. New York: Springer. https://doi.org/10.1007/b101602

Huang, X., Huang, R., & Trouche, L. (2023). Teachers’ learning from addressing the challenges of online teaching in a time of pandemic: a case in Shanghai. Educational Studies in Mathematics, 112(1), 103-121. https://doi.org/10.1007/s10649-022-10172-2

Moreira, G. E., & Souza, M. N. M. (2020). O jogo como procedimento avaliativo para as aprendizagens Matemáticas. Com a Palavra, O Professor, 5(11), 51–69. https://doi.org/10.23864/cpp.v5i11.295

Rabardel, P. (1995). Les hommes et les technologies: Approche cognitive des instruments contemporains. Paris: Armand Colin. https://hal.science/hal-01017462

Ratinaud, P. & Marchand, P. (2012). Application de la méthode ALCESTE à de "gros" corpus et stabilité des "mondes lexicaux": analyse du "CableGate" avec IRAMUTEQ. In 11èmes Journées internationales d’Analyse statistique des Données Textuelles (pp. 835-844). https://hal.science/hal-03695856

Reinert, M. (1987). Classification descendante hierarchique et analvse lexicale par contexte-application au corpus des poesies D'A. Rihbaud. Bulletin of Sociological Methodology/Bulletin de Méthodologie Sociologique, 13(1), 53-90. https://doi.org/10.1177/075910638701300107

Remillard, J. T. (2000). Can curriculum materials support teachers' learning? Two fourth-grade teachers' use of a new mathematics text. The elementary school journal, 100(4), 331-350. https://doi.org/10.1086/499645

Rosa, F. M. C. (2020). A formação do docente que ensina matemática: discussões sobre a educação especial na perspectiva da educação inclusiva. In Kalef, A. M. M. R., & Pereira, C. P. (Orgs.), Educação Matemática: diferentes olhares e práticas (p. 133-147). Apris.

Salviati, M. E. (2017). Manual do aplicativo Iramuteq (versão 0.7 Alpha 2 e R Versão 3.2. 3). Planaltina, GO. http://www.iramuteq.org/documentation/fichiers/manual-do-aplicativo-iramuteq-par-maria-elisabeth-salviati

Shulman, L. S. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational researcher, 15(2), 4-14. https://doi.org/10.2307/1175860

Shulman, L. S. (1987). Knowledge and teaching: foundations of the new reform. Harvard Educational Review, Cambridge, 57(1), 1-22. https://people.ucsc.edu/~ktellez/shulman.pdf

Silva, J. P., & da Silva Lima, I. M. (2021). A Abordagem Documental do Didático nas publicações em periódicos nacionais e internacionais. In S. B. C. Igliori, Compreender o trabalho dos professores brasileiros do ensino básico: uma abordagem pelos recursos (pp. 17-40). São Paulo: Edgard Blücher Ltda. https://openaccess.blucher.com.br/article-details/01-22641

Trouche, L. (2021, July 2). Questions [Mensagem pessoal].

Trouche, L., Gueudet, G., & Pepin, B. (2020). The documentational approach to didactics. ArXiv: Cornell University, p. 1 – 11. https://doi.org/10.48550/arXiv.2003.01392

Trouche, L., Gueudet, G., Pepin, B., Rocha, K., Assis, C., Igliori, S. (2020). A abordagem documental do didático. DAD-Multilingual, 1-14. https://hal.science/hal-02664943v2

Vianna, E. M., & Silva, J. A. (2021). O ensino de probabilidade via atividades com o “Jogo do Máximo”. Revista Eletrônica de Educação Matemática, 16, 1-20. https://doi.org/10.5007/1981-1322.2021.e79665

Xavier Neto, A. L., Ferreira da Silva, M. J., & Trouche, L. (2021). Uma análise da produção acadêmica a respeito da gênese documental entre 2012 e 2020. Educação Matemática Pesquisa Revista Do Programa De Estudos Pós-Graduados Em Educação Matemática, 23(3), 339–361. https://doi.org/10.23925/1983-3156.2021v23i3p339-361

Published

2025-05-31

How to Cite

Rostirola, S. C. M., Henning, E., & Siple, I. Z. (2025). The inicial training of mathematics teachers: a case study from the perspective of the documentational approach to didactics. Educação Matemática Pesquisa, 27(2), 418–445. https://doi.org/10.23925/1983-3156.2025v27i2p418-445

Issue

Section

Call for papers to the special issue: Theoretical frameworks for discussing math