Decoloniality and critical literacy in a unit of an English language teaching material

Authors

  • Fernanda Vieira da Rocha Silveira Universidade do Estado do Rio de Janeiro, RJ, Brasil. http://orcid.org/0000-0003-4244-0517
  • Marina Maria dos Santos Batista Universidade do Estado do Rio de Janeiro, RJ, Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.23925/2318-7115.2024v45i3e63083

Keywords:

coursebook, decoloniality, critical literacy, multimodality

Abstract

This qualitative documental research aimed to analyze the sections Getting Started, Reading Comprehension, Language in Use, and English 4 Life, in unit 2 entitled “Is she Brazilian?”, from the book English Play 6 (FRANCO; TAVARES, 2019), for Brazilian students in the sixth year of elementary school. The theoretical background that supported this study included decoloniality (MCGREGOR, 2012; OLIVEIRA; CANDAU, 2010) and critical literacy (LUKE; DOOLEY, 2011; JANKS, 2016) in the composition of multimodal texts (SÁ; MELLO, 2018), focusing on the concepts of design and redesign (JANKS, 2013) in the exercises related to the analyzed unit. Data were examined in light of content analysis (BARDIN, 1977). The results showed that the sections present initiatives of decoloniality and sociocultural contextualization with the reality of Brazilian students in the sixth year of basic education; although some stereotyped notions and gaps remain regarding diversity, critical literacy and the chances of design and redesign in multimodal texts. Thus, this work contributes to studies on didactic materials used in English teaching in Brazil, considering the development of critical thinking and agency of basic education learners.

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Author Biography

Fernanda Vieira da Rocha Silveira, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, RJ, Brasil.

Possui graduação em Letras Português- Inglês pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1996). Mestre em Linguística Aplicada pela Universidade Federal Fluminense (RJ) e doutora em Estudos de Linguagem pela PUC/RJ, desenvolve pesquisa sobre aquisição de segunda língua com foco em estratégias de aprendizagem, crenças, ansiedade em língua estrangeira e sua ressignificação através da Prática exploratória. Atua como professora Adjunta do Departamento de Letras da Universidade do Estado do Rio de Janeiro na área de Metodologia e Prática de Ensino de Língua Inglesa. 

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Published

2024-05-14

How to Cite

Silveira, F. V. da R., & Batista , M. M. dos S. . (2024). Decoloniality and critical literacy in a unit of an English language teaching material. The ESPecialist, 45(3), 22–45. https://doi.org/10.23925/2318-7115.2024v45i3e63083