Contemporary Education:

Reflections on the use of multiliteracies in the classroom context in the Amazonian interior

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/2318-7115.2024v45i2e64543

Keywords:

Multiliteracies, Classroom, Amazonian

Abstract

This article aims to reflect on the contributions of multiliteracies in the classroom context in the interior of the Amazon. Thinking about multiliteracies for the educational context needs to consider social and cultural diversity and multimodality in the construction of meanings. From this perspective, we dialogue with Rojo (2012), Cope and Kalantzis (2015) and Kalantzis, Cope and Petrilson (2020) when they present that we need to redefine reading, writing and practices in the construction of meaning in contemporary communication environments. The methodology is based on bibliographical research, which is expected to contribute to providing teaching-learning actions articulated with multiliteracies in the Amazonian classroom.

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Author Biography

Adolfo Tanzi Neto, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil

Adolfo Tanzi Neto é professor licenciado em Língua Inglesa/Portuguesa (Broward Community College/EUA e PUC-SP, 2010), Mestre (Unicamp, 2012) e Doutor em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem (PUC-SP, 2016), com estágio doutoral na Universidade de Oxford (2015), no Centro de pesquisa Sociocultural e da Teoria da Atividade. É professor no Departamento de Letras Anglo-Germânicas da UFRJ (2018), Professor Visitante e Colaborador na Southern Federal University SFedU (2022), Rússia - Rostóvia do Dom no Instituto Internacional de Educação Interdisciplinar e Estudos Ibero-americanos, Vice Coordenador e Professor no Programa de Pós-Graduação Interdisciplinar em Linguística Aplicada (PIPGLA) da UFRJ. É Editor Associado da Learning, Culture and Social Interaction (ELSEVIER, Reino Unido). É líder do Núcleo de Estudos e Pesquisas da Escola de Vygotsky em Linguística Aplicada (NUVYLA/CNPq), membro e secretário global da International Society of Cultural-Historical Activity Research (ISCAR). O foco atual de pesquisa centra-se na gênese social dos processos de desenvolvimento humano na interface entre Linguagem, Psicologia Social e Sociologia nos campos do Ativismo, Justiça e Mobilidade Social, Agência Radical Transformadora, Sofrimento Ético Político e Emoções, com ênfase na teoria sócio-histórico-cultural, assim como em teorias críticas, cujas bases assentam-se na perspectiva do materialismo histórico-dialético.

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Published

2024-03-27

How to Cite

Queiroz, J. da S. ., & Tanzi Neto, A. . (2024). Contemporary Education:: Reflections on the use of multiliteracies in the classroom context in the Amazonian interior. The ESPecialist, 45(2), 218–232. https://doi.org/10.23925/2318-7115.2024v45i2e64543

Issue

Section

Transgressive Teachings, Solidarity Learning Dossier