Contemporary Education:
Reflections on the use of multiliteracies in the classroom context in the Amazonian interior
DOI:
https://doi.org/10.23925/2318-7115.2024v45i2e64543Keywords:
Multiliteracies, Classroom, AmazonianAbstract
This article aims to reflect on the contributions of multiliteracies in the classroom context in the interior of the Amazon. Thinking about multiliteracies for the educational context needs to consider social and cultural diversity and multimodality in the construction of meanings. From this perspective, we dialogue with Rojo (2012), Cope and Kalantzis (2015) and Kalantzis, Cope and Petrilson (2020) when they present that we need to redefine reading, writing and practices in the construction of meaning in contemporary communication environments. The methodology is based on bibliographical research, which is expected to contribute to providing teaching-learning actions articulated with multiliteracies in the Amazonian classroom.
Metrics
References
BRASIL. Orientações Curriculares para o ensino médio: linguagens, códigos e suas tecnologias. Brasília, DF: Ministério da Educação, 2006. v. 1.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Curricular Comum. Educação é a Base. Base Nacional Comum Curricular. Terceira versão revista. Brasília: MEC, 2018. Disponível em: . Acesso em: 27 nov. 2023.
CAMPOS, C. F. C.; FERREIRA, M. L. Pedagogia dos Multiletramentos nas aulas de Língua Inglesa: diálogos em experiência de estágio. REDOC. Revista Docência e Cibercultura. v. 4, n. 3, 2020, p. 266-290. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/re-doc/article/view/52897. Acesso: 20 out. 2023.
COPE, B.; KALANTZIS, M. (orgs.). Multiliteracies: Literacy Learning and the Design of Social Futures. New York: Routledge, 2000.
COSTA, R. P. Currículo e cultura: o contexto amazônico na prática educacional. Revista EDUCAmazônia - Educação Sociedade e Meio Ambiente, Ano 9, Vol IX, Número 2, Jul-Dez, 2017, Pág. 138-162.
COSTA, R.; OLIVEIRA, D. Currículo e cultura: o contexto amazônico na prática educacional - Revista EDUCAmazônia - Educação Sociedade e Meio Ambiente, Humaitá, Ano 9, Vol IX, Número 2, Jul-Dez, 2017, Pág. 138-162. acesso em: 13/02/2023.
KALANTZIS, M.; COPE, B.. (2020) Adding Sense: Context and Interest in a Grammar of Multimodal Meaning. Cambridge University Press.
KALANTZIS, M.; COPE, B.; PINHEIRO, P. Letramentos. Campinas: Editora da Unicamp, 2020.
KRESS, G., PRINSLOO, M., & PLETSCHER, S. (2019). Multimodalities and literacy practices in education: The multimodal kaleidoscope. Routledge.
LANKSHEAR, Colin; KNOBEL, Michele. "Becoming Research Literate Via DIY Media Production". In: ______.Literacies: Social, Cultural and Historical Perspectives. New York: Peter Lang Publishing, 2011. p. 358.
LIBERALI, F. O desenvolvimento de agência e a Educação Multi/Bilíngue. In: MEGALI, A. Desafios e práticas na educação bilíngue. São Paulo: Fundação Santillana, 2020. p. 77-92.
MARQUES A. S. V. Aprendizagem Colaborativa: uma proposta metodológica de construção do conhecimento em química orgânica. Tese (Doutorado em Educação em Ciência e Matemática). Universidade Federal do Mato Grosso, Cuiabá, 2018. 204p.
MOREIRA, A. F.; CANDAU, V. Indagações sobre Currículo: currículo, conhecimento e cultura. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2007.
PEREIRA, M. Entretextos, Londrina, v. 13, n. 1, p. p. 484-487, jan./jun. 2013. Disponível em: 8c4d1a7ae3b5220f6e9261e071fe8e9348c3.pdf (semanticscholar.org) Acesso: Acesso: 30/11/2023
PINHEIRO, P. Multiletramentos no embate entre a defesa e a resistência novas tecnologias na escola: alguns apontamentos. (Orgs.) BARBOSA, J. P. ; ROCHA, C. H.; MOURA, E. Letramentos e Linguagens em movimento: Festschrift para Roxane Roxo. 1. ed. Campinas: Pontes, 2022. p. 87-108.
REIS, R. C. O currículo como elemento fundamental do processo ensino-aprendizagem. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-40142018000200201&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 30 nov. 2023.
ROJO, R. Pedagogia dos multiletramentos: diversidade cultural e de linguagens na escola. In: ROJO, R; MOURA, E. (Orgs.). Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola Editorial, 2012.
ROJO, Roxane (Org.). Escol@ conectada: os multiletramentos e as TICs. São Paulo: Parábola , 2013.
SALES, S. R. Tecnologias digitais e juventude ciborgue: alguns desafios para o currículo do Ensino Médio. In: DAYRELL, J.; CARRANO, P.; MAIA, C. L. (Orgs.). Juventude e Ensino Médio: sujeitos e currículos em diálogo. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2014.
TAKAKI, N. H. Uma experiência de letramento crítico com professores em constante formação. Revista Crop – Revista do Programa de Estudos Linguísticos e Literários em Inglês. Disponível em: http://www.fflch.usp.br/dlm/ingles/crop. P. 220-240. 2007. Acesso: 30/11/2023
THE NEW LONDON GROUP. A Pedagogy of multiliteracies: designing social futures. In: COPE, B.; KALANTZIS, M. (orgs.). Multiliteracies: Literacy learning and the design of social futures. New York: Routledge, 2000. p.9 – 37.
VIEGAS A. Os desafios da escola no mundo contemporâneo. Plataforma Educacional, 2018. Disponível em: <https://www.somospar.com.br/os-desafios-da-escola-no-mundo-contemporaneo/>. Acesso: 30/11/2023
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 The ESPecialist
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors grant the journal all copyrights relating to the published works. The concepts issued in signed articles are the absolute and exclusive responsibility of their authors.