Spanish language teaching in border contexts

the setbacks and the non-mandatory nature of its teaching in the new high school in the schools of Mâncio Lima/Acre

Authors

  • Jamile da Costa Dias UFAC - Universidade Federal do Acre
  • Grassinete C. de Albuquerque Oliveira Universidade Federal do Acre, Rio Branco, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.23925/2318-7115.2024v45i1e64597

Keywords:

Teaching, Spanish language, Border, Secondary school

Abstract

This study presents an overview of Spanish language teaching in the city of Mâncio Lima - Acre. In this sense, the aim of this article is to investigate, from the field of Applied Linguistics, the teaching of Spanish in border contexts in the face of the setbacks imposed by the High School Reform (Law 13.415/2017), which establishes the non-mandatory teaching of Spanish in schools throughout Brazil. This study investigates the perceptions of three Spanish language teachers working in four state secondary schools in Mâncio Lima, which borders Peru. The methodology adopted was qualitative research with data collected using an online questionnaire (Google Forms), in order to understand, from the point of view of the Spanish language teachers in the primary school system in this municipality, the setbacks and implications of the trinational border (Acre - Peru - Bolivia) for the compulsory teaching of Spanish in schools in the state of Acre. The results show that the Spanish language continues to be taught on a compulsory basis in the city of Mâncio Lima, because it is located on the border with Peru and because it is a historically relevant language for the people of Acre.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Grassinete C. de Albuquerque Oliveira, Universidade Federal do Acre, Rio Branco, Brasil

Pós-Doutora e Doutora em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem pela PUC-SP. Líder do Grupo de Pesquisa em Educação, Linguagens, Linguística Aplicada e Ensino (ELLAE). Professora Adjunta da Universidade Federal do Acre (UFAC). Professora Permanente dos Programas de Pós-Graduação em Ensino de Humanidades e Linguagens – Ppehl, do Programa de Pós-Graduação em Educação e do ProfLetras, da UFAC.

References

AQUINO DE SOUZA, J. H. A SITUAÇÃO DO ENSINO DO ESPANHOL, PÓS-REVOGAÇÃO DA LEI 11.161/2005. Revista Multidisciplinar de Educação e Meio Ambiente, [S. l.], v. 3, n. 2, p. 1–16, 2022. DOI: 10.51189/rema/3246. Disponível em: https://editoraime.com.br/revistas/index.php/rema/article/view/3246. Acesso em: 12 de novembro de 2023.

CAMARGO, M. L. DE . O ensino do espanhol no Brasil: um pouco de sua história. Trabalhos em Linguística Aplicada, v. 43, n. 1, p. 139–149, jan. 2004. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0103-18132004000100011. Acesso em: 14 de novembro de 2023.

DENZIN, N. K. e LINCOLN, Y. S. (Orgs.). O planejamento da pesquisa qualitativa: teorias e abordagens. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, 2006.

FERNÁNDEZ, G. E. Políticas públicas para la (no) enseñanza de español en Brasil. In: MIRANDA, C. (org.). La lengua española en Brasil: enseñanza, formación de profesores y resistencia. Brasilia, DF: Consejería de Educación da Embaixada, 2018. p. 9-18.

FERRETTI, C. J.. A reforma do Ensino Médio e sua questionável concepção de qualidade da educação. Estudos Avançados, v. 32, n. 93, p. 25–42, maio 2018. Disponível em: https://doi.org/10.5935/0103-4014.20180028. Acesso em: 18 de novembro de 2023.

FLICK, Uwe. introdução à pesquisa qualitativa. Tradução Joice Elias Costa. — 3. ed. Porto Alegre : Artmed, 2009.

GUILLÉN, Escurra Elio Dixon. PERUANOS NO ACRE: A TRAJETÓRIA DE UMA EXPERIÊNCIA MIGRATÓRIA (1980/2000). Dissertação, 2010. 67f. – Mestrado em História. Pontifícia Universidade Católica de Goiás (PUC-GO). Goiânia, 2010.

HERNANDES, Paulo Romualdo. A reforma do Ensino Médio e a produção de desigualdades na educação escolar. Revista Educação | Santa Maria | v. 44 |2019, p. 1-19. Disponível em: http://dx.doi.org/10.5902/1984644434731. Acesso em: 20 de novembro de 2023.

KOGA, Diogo Mitsuru; SILVA, Sonaira Souza da; BROW, Irving Foster. Monitoramento do uso e cobertura da terra no interior e entorno da área norte do parque nacional da serra do divisor/ac entre 1988 e 2018. In: Anais do XIX Simpósio Brasileiro de Saneamento Remoto, 2019, INPE, Santos, São Paulo. Anais do XIX Simpósio Brasileiro de Saneamento Remoto: INPE, Santos, São Paulo, 2019, p. 1695-1698.

LISBOA, Ellen Cristine Santos. O lugar do espanhol no ensino médio: um estudo de caso em uma escola pública do DF. Revista Intercâmbio dos Congressos Internacionais de Humanidades-ISSN 1982-8640. Ano 2020, p. 51-66.

MARQUES DE SOUZA, C.; SILVA, S. S. da . INTEGRAÇÃO E CONFLITOS NA FRONTEIRA BRASILEIRA, BOLIVIA:: BREVE RESUMO DAS CIDADES GÊMEAS DO ACRE. UÁQUIRI - Revista do Programa de Pós Graduação em Geografia da Universidade Federal do Acre, [S. l.], v. 3, n. 2, 2022. DOI: 10.29327/268458.3.2-2. Disponível em: https://periodicos.ufac.br/index.php/Uaquiri/article/view/5707. Acesso em: 20 de novembro de 2023.

MOITA, LOPES, L. P. da. Lingüística aplicada e vida contemporânea: problematização dos construtos que têm orientado a pesquisa. In: MOITA LOPES, L. P. da. (Org.). Por uma linguística aplicada INdisclplinar. São Paulo: Parábola Editorial, 2006. p. 85-107.

MORAIS, Maria de Jesus; ALVES, José; BONFANT, Dhuliani Cristina. Dinâmicas fronteiriças: o estado do acre como corredor da migração internacional. Revista Ciência Geográfica: Dossiê Amazônia II, [s. l], - Vol. XXIV- (3), p. 1269-1285, 24 nov. 2020. Anual. Disponível em: https://www.agbbauru.org.br/publicacoes/revista/anoXXIV_3/agb_xxiv_3_web/agb_xxiv_3-completa.pdf. Acesso em: 22 de novembro de 2023.

ORTIZ ALVÁRES, A des(valorização) do ensino do espanhol no Brasil. In: MIRANDA, C. (org.). La lengua española en Brasil: enseñanza, formación de profesores y resistencia. Brasilia, DF: Consejería de Educación da Embaixada, 2018. p. 19-27.

PORTUGAL, Julyana Peres Carvalho. A Reforma do Ensino Médio e a revogação da Lei 11.161. Revista Digital de Políticas Linguísticas (RDPL), n. 12, p. 144-169, 2020.

RIBEIRO, F. B. V.; PICALHO, A. C.; LETICIA; FADEL, L. M. Abordagem interpretativista e método qualitativo na pesquisa documental: descrição geral das etapas de coleta e análise de dados. Revista Interdisciplinar Científica Aplicada, [S. l.], v. 17, n. 1, p. 100–113, 2022. Disponível em: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/rica/article/view/18159. Acesso em: 30 de novembro de 2023.

STURZA, E.; FERNANDES, I. C. A fronteira como novo espaço de representação do espanhol no Brasil. Revista Signo & Seña, n. 20, Buenos Aires: UBA, 2009, p. 207-228.

STURZA, E. R.; TATSCH, J. A fronteira e as línguas em contato: uma perspectiva de abordagem. Cadernos de Letras da UFF Dossiê: Línguas e culturas em contato, nº 53, 2017 p. 83-98.

STURZA, E. Línguas de fronteiras e políticas de línguas: uma história das idéias lingüísticas. 2006. Tese (Doutorado em Letras). IEL/UNICAMP. Campinas, 2006.

Published

2024-02-14

How to Cite

Dias, J. da C., & Oliveira, G. C. de A. (2024). Spanish language teaching in border contexts: the setbacks and the non-mandatory nature of its teaching in the new high school in the schools of Mâncio Lima/Acre. The ESPecialist, 45(1), 30–55. https://doi.org/10.23925/2318-7115.2024v45i1e64597

Issue

Section

Transgressive Teachings, Solidarity Learning Dossier