“CRITICAL MOMENTS” AND ENGLISH TEACHER EDUCATION IN EARLY YEARS
DOI:
https://doi.org/10.23925/2318-7115.2022v43i2a8Keywords:
Teacher Education, Critical Perspectives, English teaching in the early years, Critical Applied LinguisticsAbstract
In contrast to traditional methodologies for training and teaching foreign languages, different alternatives have been used, such as: decolonial pedagogy, reflective approach, critical perspectives. Focusing on critical teacher education, the objective of this study is to share the results of a project for initial teacher education who teaches English in early years, and whose principle was to develop English classes in a critical bias. At the end of a year of weekly meetings, it was possible to map the concepts (VYGOTSKY, 2007; 2008) mobilized by the participants and identify the meaning given in Critical Teaching as "Critical Moments" (PENNYCOOK, 2004). Thus, we emphasize the relevance of researches and teaching practices in the field of critical applied linguistics, which approaches the dynamism of human relations informed by language (PENNYCOOK, 2004) and the development of practices based on the lived life (RAJAGOPALAN, 2003).
References
BRASIL, Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Básica. Resolução Nº 7, de 14 de dezembro de 2010. Fixa Diretrizes Curriculares Nacionais para o Ensino fundamental de 9 (nove) anos. Brasília, 2012. Diário oficial da União, Brasília, DF, 15 dez. 2010. Seção 1, p. 34. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/rceb007_10.pdf. Acesso em: 17 dez. 2018.
CAVALLARI, J. S. Alastair Pennycook [Perfil biobibliográfico]. Entremeios [Revista de Estudos do Discurso], Pouso Alegre, Minas Gerais, jan.-jun. 2016. Seção Perfil Biobibliográfico, vol. 12, p. 163-168.
DELLAGNELO, A. de C. K; SILVA, L.; ROCHA, N. V. Para além do conceito cotidiano: a concepção de atividades de ensino-aprendizagem com vistas à (re)conceitualização de apresentações acadêmicas. In.: Brazilian English Language Teaching Journal. Porto Alegre, v. 6, p. 50-61, dez, 2015.
FREITAS, M. T. de U.; PESSOA, R. R. Rupturas e continuidades na linguística aplicada crítica: uma abordagem historiográfica. In: Calidoscópio. Vol. 10, n. 2, p. 225-238, mai/ago, 2012c.
_______. Ensino crítico de línguas estrangeiras/inglês e formação crítica de professores/as: a pedagogia como transgressão. In.: 63ª Reunião Anual da SBPC, 2011, Goiânia. Resumos. Goiânia: 63ª Reunião Anual da SBPC, 2011. Disponível em: http://www.sbpcnet.org.br/livro/63ra/conpeex/mestrado/trabalhos-mestrado/mestrado-marco-tulio.pdf. Acesso em: janeiro de 2016.
KALANTIZIS, M.; COPE, B. Changing the roles of schools. In: COPE, B.; KALANTIZIS, M. Multiliteracies: literacy learning and the design of social futures. London: Routledge, 2000.
LIBERALI, F. Argumentação em contexto escolar. Campinas: Pontes Editores, 2013.
LIBERALI, F.; FUGA, V. P. Argumentação na atividade de formação crítica, colaborativa e criativa. In: MATEUS, E.; OLIVEIRA, N. B. De (orgs.). Estudos Críticos da Linguagem e Formação de Professores/as de Línguas: contribuições teórico-metodológicas. Campinas: Pontes, 2014.
MAGALHÃES, M. C. C.; LIBERALI, F. C. A Formação Crítico-Colaborativa de Educadores: A “vida que se vive” - uma complexa escolha metodológica. In: AFIRSE, 2009, cidade. Anais. Cidade: ARFISE, 2009.
MATEUS, E. Ética como prática social de cuidado com o outro: implicações para o trabalho colaborativo. In: MAGALHÃES, Maria Cecília; FIDALGO, Sueli Salles. (Orgs.). Questões de método e de linguagem na formação docente. Campinas: Mercado de Letras, 2011, p. 187-209.
ORTENZI, D. I. B. G.; GIMENEZ, K. M. P.; GIMENEZ, T. N.; CRISTÓVÃO, V. L. L.; FURTOSO, V. B. Roteiros pedagógicos para a prática de ensino de inglês. Londrina: EDUEL, 2008.
PENNYCOOK, A. (2004) Critical moments in a TESOL praxicum. In: NORTON, B.; TOOHEY, K. Critical Pedagogies and Language Learning. Cambridge: Cambridge University Press, 2004, p. 327-346.
_______. Critical Applied Linguistics: A Critical Introduction. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum, 2001.
PESSOA, R. R. Formação crítica de professores de línguas estrangeiras. In: SILVA, K. A. da; DANIEL, F de G; KANEKO-MARQUES, S. M; SALOMÃO, A. A formação de professores de línguas: novos olhares. v. 1. São Paulo: Pontes, 2011, p. 31-47.
RAJAGOPALAN, K. 2003. Por uma lingüística crítica: linguagem, identidade e questão ética. São Paulo: Parábola Editorial, 2003.
SANTOS, L. I. S; BENEDETTI, A. M. Professor de língua estrangeira para crianças: conhecimentos teórico-metodológicos desejados. In: Trabalhos em Linguística Aplicada. Campinas, jul./dez, 2009.
SÃO PEDRO, J. de. Língua inglesa, transculturalidade e transdisciplinaridade no ensino fundamental I: percursos e representações docentes. 2016. 281 fls. Tese (Doutorado em Estudos da Linguagem) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2016.
SMAGORINSKY, P. The development of social and practical concepts in learning to teach: A synthesis and extension of Vygotsky's conception. In: Learning, Culture, and Social Interaction, n. 2(4), p. 238-248, 2013. Disponível em: <http://www.petersmagorinsky.net/About/PDF/LCSI/LCSI_2013.PDF>. Acesso em: fevereiro de 2017.
_______. The method section as conceptual epicenter in constructing social science research reports. Written Communication, 25, 2008, p. 389-411.
SMAGORINSKY. P.; JOHNSON, L. L. Empathic Reframing of Social Justice Concepts in Book Club Discussions in a Service-Learning Teacher Education Class. 2017 (in review)
TONELLI, J. R. A. Histórias infantis e ensino de inglês para crianças: reflexões e contribuições. In: Revista de Ciências Humanas, v. 13, n. 2, p. 297-315, jul./dez., 2013.
_______. Histórias infantis no ensino de língua inglesa para crianças. 2005. 359f. Dissertação (Mestrado em Estudos da Linguagem) – Universidade Estadual de Londrina. Londrina, Paraná, 2005.
TUTIDA, A. F. Ensino de língua inglesa para crianças: questões sobre formação de professores e os saberes da prática. 2016. 339 fls. Dissertação (Mestrado em Estudos da Linguagem) – Universidade Estadual de Londrina. Londrina, Paraná, 2016.
TUTIDA, A. F.; TONELLI, J. R. A. Formação inicial e continuada de professores de língua inglesa para crianças: visitando o estado do Paraná. In: X Seminário de Pesquisa em Ciências Humanas, 2014, Londrina. Anais eletrônicos. Londrina: Universidade Estadual de Londrina, 2014.
VYGOTKY, L. S. 2008. A construção do pensamento e da linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2008.
_______. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, [1978] 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 The ESPecialist
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors grant the journal all copyrights relating to the published works. The concepts issued in signed articles are the absolute and exclusive responsibility of their authors.