Florentina Esteves and Orlanda Amarílis in dialogue
a proposal for teaching literature from a decolonial perspective
DOI:
https://doi.org/10.23925/2318-7115.2024v45i1e64540Keywords:
Literature teaching; Didactic proposal; Decolonial; Florentina Esteves; Orlanda Amarílis.Abstract
This article presents a decolonial didactic proposal for teaching the short stories "Que Jiquitaia!" by Florentina Esteves (1990) and "Desencanto" by Orlanda Amarílis (1991). The conception adopted is that of Iris Amâncio and Miriam Jorge (2008). In this way, the aim is to propose a transgressive, humanizing and transformative teaching practice through which students acquire “literature as literature”. The methodology is based on a bibliographical study. The conclusion indicate that teaching, learning, analyzing and interpreting the short stories of Esteves and Amarílis, in school, ensure that students practice literary reading as a humanizing, emancipating and polyphonic act of Acre and Cape Verde literature.
Metrics
References
AMÂNCIO, Iris; JORGE, Miriam. Literaturas africanas e afro-brasileira na prática pedagógica. In: AMÂNCIO, Iris; GOMES, Nilma & JORGE, Miriam (Orgs.). Literaturas africanas e afro-brasileira na prática pedagógica. Belo Horizonte: Autêntica, 2008. p. 107-126.
AMARÍLIS, Orlanda. Cais-do-sodré té Salamansa. 2. ed. Coimbra: Centelha, 1991.
AMORIM, Marcel; DOMINGUES, Diego; KLAYN, Débora; SILVA, Tiago. Literatura na escola. São Paulo: Contexto, 2022.
ANTUNES, Irandé. Língua, texto e ensino. São Paulo: Parábola Editorial, 2009.
CANDIDO, Antonio. Vários Escritos. 5. ed. São Paulo/ Rio de Janeiro: Duas cidades/ Ouro sobre azul, 1995.
CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano I: as artes do fazer. 3. ed. Petrópolis: Vozes, 1998.
COSSON, Rildo. Letramento literário: teoria e prática. 2. ed. São Paulo: Editora Contexto, 2012.
DALVI, Maria Amélia. Literatura na educação básica: propostas, concepções, práticas. Vitória: Caderno de Pesquisa em Educação – PPGE/UFES, v.19, n.38, p. 123-140, 2013. Disponível em: https://periodicos.ufes.br/educacao/article/view/7896/5604. Acesso em: 10 out. 2023.
ESTEVES, Florentina. Enredos da memória. 2. ed. Rio de Janeiro: Oficina do Livro, 1990.
FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler. 23. ed. São Paulo: Autores Associados: Cortez, 1989.
GONZALEZ, Lélia. Por um feminismo afro-latino-americano. In: RIOS, Flávia & LIMA, Márcia (Orgs). Por um feminismo afro-latino-americano: ensaios, intervenções e diálogos. Rio de Janeiro: Zahar, 2020.
HOOKS, Bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. Tradução Marcelo Brandão Cipolla. São Paulo: Editora Martins Fontes, 2013.
LUGONES, María. Rumo a um feminismo descolonial. Florianópolis: Estudos feministas, v.22, n.3, p. 935-952, 2014. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/36755/28577. Acesso em: 09 jan. 2024.
LURA. Cabo Verde. Lisboa: Lusafrica, 2002, 1 CD. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=FJMt4kwu7hY. Acesso em: 10 jan. 2024.
MACHADO, Rodrigo; SILVA, Douglas. Ensino de literaturas e decolonialidade: por uma educação literária democrática. Niterói: Gragoatá, v.26, n.56, p. 1207-1240, 2021. Disponível em: https://periodicos.uff.br/gragoata/article/view/49166. Acesso em: 15 jan. 2024.
MACHADO, Rodrigo; SOARES, Ivanete. Por um ensino decolonial de literatura. Minas Gerais: Revista Brasileira de Linguística Aplicada, v. 21, n.3, p. 981-1005, 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbla/a/wcdxsD3sqYmYVRSQncPV4ty/. Acesso em: 10 out. 2023.
MALDONADO-TORRES, Nelson. Sobre la colonialidad del ser: contribuciones al desarrollo de un concepto. In: CASTRO-GOMÉZ, Santiago & GROSFOGUEL, Ramon (Orgs.). El giro decolonial: reflexiones para uma diversidad epistémica más allá del capitalismo global. Bogotá: Siglo del Hombre Editores, 2007.
PALERMO, Zulma. Globalizaciones y descentramentos fronterizos. In: TAUFER, Adauto; CUNHA, Andrei & ZITTO, Bruno (Orgs.). Diálogos transdisciplinares: ciências humanas, cultura, tecnologia. Porto Alegre: Bestiário / Class, 2022.
SILVA, Ivanda. Metodologia para ensino de literatura: em busca de alternativas metodológicas. Revista Língua & Literatura, v. 22, n. 40, p. 111-126, 2020. Disponível em: https://revistas.fw.uri.br/index.php/revistalinguaeliteratura/article/view/3343/3040. Acesso em: 10 out. 2023.
SCHMIDT, Rita Terezinha. Para um comparatismo decolonial. In: TAUFER, Adauto; CUNHA, Andrei & ZITTO, Bruno (orgs.). Diálogos transdisciplinares: ciências humanas, cultura, tecnologia. Porto Alegre: Bestiário / Class, 2022.
WALSH, Catherine. Pedagogías Decoloniales: Práticas insurgentes de resistir, (re)existir, y (re)vivir. Quito-Ecuador: Ediciones Abya-Yala, 2013.
ZACCUR, Edwiges. Novos panoramas: desafios postos à arte de ensinar e a ensinar. In: FERREIRA, Lucena & SANGENIS, Anabelle (orgs.). Didática e prática de ensino de língua portuguesa. Rio de Janeiro: Lamparina, 2011, v. 1, p. 30-51. Disponível em: https://www.edwigeszaccur.com.br/#!/page_Artigos. Acesso em: 10 out. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 The ESPecialist
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors grant the journal all copyrights relating to the published works. The concepts issued in signed articles are the absolute and exclusive responsibility of their authors.