Financial Education with GeoGebra
DOI:
https://doi.org/10.23925/2237-9657.2021.v10i2p060-072Keywords:
Financial Education, GeoGebra, Didactic sequenceAbstract
This article presents an exploratory work on Financial Education in an interdisciplinary, innovative and interactive perspective with children. As the main resource, GeoGebra was used, for being friendly and with potential in the articulation of knowledge. Thus, a theoretical basis is presented, justifying the choices made regarding the use of GeoGebra and the importance of developing knowledge in Financial Education from a social perspective of citizenship. Next, three applets are presented with didactic suggestions to explore in the classroom. Finally, the application of applets in a non-formal context with two children is analyzed, in a didactic piloting perspective, in a time of pandemic, where the formal learning context is developed in different spaces. It was found that both children were unaware of several nomenclatures covered in Financial Education (eg, income, expense). In short, the articulation with GeoGebra proved to be intuitive and stimulating for the learning of specific concepts of Financial Education and the articulation of knowledge with Mathematics.
Downloads
Metrics
References
BIVAR, A.; GROSSO, C.; OLIVEIRA, F.; TIMÓTEO, M. C. Programa e Metas Curriculares Matemática: Ensino Básico. Ministério da Educação e Ciência, 2013. Disponível em: https://www.dge.mec.pt/sites/default/files/Basico/Metas/Matematica/programa_matematica_basico.pdf. Acesso em: 10 dez. 2020.
CAMPOS, Marcelo Bergamini. Educação Financeira na Matemática do Ensino Fundamental: uma análise de produção de significados. 2012. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Universidade Federal de Juiz de Fora. Minas Gerais, 2012. Disponível em: http://repositorio.ufjf.br/jspui/bitstream/ufjf/1789/1/marcelobergaminicampos.pdf. Acesso em: 13 dez. 2020.
DIAS, A.; OLIVEIRA, A.; PEREIRA, C.; ABREU, M. T.; ALVES, P.; BASTO, R.; . . . NARCISO, S. Referencial de Educação Financeira para a Educação Pré-Escolar, o Ensino Básico, o Ensino Secundário e a Educação e Formação de Adultos. Lisboa: Ministério da Educação e da Ciência, 2013. Disponível em: https://www.dge.mec.pt/sites/default/files/ficheiros/referencial_de_educacao_financeira_final_versao_port.pdf. Acesso em: 12 dez. 2020.
DOS SANTOS, José Manuel dos Santos; TROCADO, Alexandre Emanuel Batista. GeoGebra as a Learning Mathematical Environment. Revista do Instituto GeoGebra de São Paulo, v. 5, n. 1, pp. 05-22, 2016. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/IGISP/article/view/26795/19963. Acesso em: 15 dez. 2020.
DUARTE, José Adelino. O Jogo e a Criança. Estudo de Caso. Dissertação (Mestrado em Ciências da Educação) – Escola Superior de Educação João de Deus. Lisboa, 2009. Disponível em: https://comum.rcaap.pt/bitstream/10400.26/2296/1/Jos%C3%A9Duarte.pdf. Acesso em: 14 dez. 2020.
FERNANDES, Dárida Maria. Educação Matemática no 1º Ciclo do Ensino Básico. Aspetos inovadores. Porto: Porto Editora. 1994.
FERNANDES, Dárida Maria. Aprendizagens algébricas em contexto interdisciplinar no ensino básico. Tese (Doutoramento em Didáctica) – Universidade de Aveiro. Aveiro, 2006. Disponível em: http://hdl.handle.net/10773/1467. Acesso em: 12 mar. 2021.
FERNANDES, Dárida Maria. Primeiras Aprendizagens Matemáticas com GeoGebra. Revista do Instituto GeoGebra de São Paulo, v. 7, n. 1, pp. 41-58, 2018. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/IGISP/article/view/35071/2492. Acesso em: 12 dez. 2020.
FERNANDES, Dárida Maria; SILVA, Nuno Miguel. O Geogebra na aprendizagem das isometrias do plano com alunos do 6.º ano de escolaridade. Revista do Instituto Geogebra Internacional de São Paulo, v. 6, n. 2, pp. 65-80, 2017. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/IGISP/article/view/35478/24306. Acesso em: 12 mar. 2021.
FERNANDES, Dárida; SANTOS, Maria; SÁ, Susana. Construir pontes entre a Matemática e a Educação Financeira. In: 4º ENCONTRO ENSINAR E APRENDER COM CRIATIVIDADE DOS 3 AOS 12 ANOS, 2016, Viana do Castelo. Atas do 4º Encontro Ensinar e Aprender com Criatividade dos 3 aos 12 anos. Viana do Castelo: EdProf e Escola Superior de Educação do Instituto Politécnico de Viana do Castelo, 2016. pp. 153-166. Disponível em: https://recipp.ipp.pt/bitstream/10400.22/14049/1/Art_Fernandes%2c%20D.%20M._2016.pdf. Acesso em: 13 dez. 2020.
GEOGEBRA. O que é o GeoGebra ?. [S. l.], c2021. Disponível em: https://www.geogebra.org/about?lang=pt-PT. Acesso em: 14 dez. 2020.
PEREIRA, Débora; FEITOSA, Francí; SILVÉRIO, Marcos; SOUSA, Rafaela. Educação Financeira Infantil: seu impacto no consumo consciente. Trabalho de Curso de Graduação (Bacharelado em Administração) – Faculdades Integradas Campos Salles. São Paulo, 2009. Disponível em: http://www.educacaofinanceira.com.br/tcc/impactoconsumoconsciente.pdf. Acesso em: 13 dez. 2020.
SOUZA, Débora. A Importância da Educação Financeira Infantil. Monografia (Bacharelado em Ciências Contábeis) – Centro Universitário Newton Paiva. Belo Horizonte, 2012. Disponível em: http://www.educacaofinanceira.com.br/tcc/importancia-da-educacao-financeira-infantil.pdf. Acesso em: 12 dez. 2020.
YIN, Robert K. Case Study Research : Design and Methods. SAGE Publications. 1984.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista do Instituto GeoGebra Internacional de São Paulo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Submission, processing, and publication of articles sent to the journal and registration of the DOI at Crossref is free of charge.
Authors retain their copyright and grant the journal the right of first publication of their article, which is simultaneously licensed under a Creative Commons - Attribution 4.0 International license CC BY that allows others to share the article by acknowledging its authorship and initial publication by the journal.
The GeoGebra journal encourages its authors to register their work with information and communication management systems aimed at researchers, such as Academia.edu, Mendeley, ResearchGate, etc.