Students leading their learning using the GeoGebra application for the study of Analytical Geometry
DOI:
https://doi.org/10.23925/2237-9657.2023.v12i1p122-143Keywords:
GeoGebra, Analytical Geometry, Geometric TransformationsAbstract
This article is an experience report of a project developed with students from a state school in Paraíba. The project lasted two semesters in 2021, in which, in addition to the remote classes to train the concepts of Analytical Geometry, Transformations and Cartographic Projections, activities were proposed using smartphones, using the GeoGebra application. Such a methodological application had as a highlight the fact of providing the student with the leading role in their learning, with the teacher acting only in his real role of creator, encourager and advisor in these activities in order to reach the proposed objectives. In general, there was a greater dedication of students in these activities in view of the dynamics of the teaching process in the search for meaningful learning.
Downloads
Metrics
References
BONJORNO, J. R. JÚNIOR. J. R. G. e SOUSA, P. R. C. Prisma matemática: geometria. Ensino médio. Matemática e suas tecnologias. 1. ed. – São Paulo: Editora FTD, 2020. Disponível em: https://pnld.ftd.com.br/ensino-medio/matematica-e-suas-tecnologias/prisma-matematica/. Acesso em: 07 fev 2022.
BRASIL; Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: Ministério da Educação, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/historico/BNCC_EnsinoMedio_embaixa_site_110518.pdf. Acesso em: 07 fev 2022.
BRASIL. INEP/MEC. Matrizes de Referência do Saeb. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/educacao-basica/saeb/matrizes-e-escalas. Acesso em: 07 fev 2022.
CONEXÕES: Matemática e suas tecnologias. Manual do professor. Organizadora Editora Moderna. Obra coletiva concebida, desenvolvida e produzida pela Editora Moderna. Editor responsável: Fabio Martins de Leonardo. Matrizes e Geometria analítica. 1ª. ed. São Paulo: Moderna, 2020. Disponível em: https://pnld.moderna.com.br/ensino-medio/obras-didaticas/area-de-conhecimento/matematica/conexoes. Acesso em: 07 fev 2022.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 58ª ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2019.
HOHENWARTER, M. Calculadora 3D. International GeoGebra Institute, Linz, Aústria. Disponível em: http://www.geogebra.org/download. Acesso em: 07 fev 2022.
LIMA, J. C. Intersecção de uma reta com uma circunferência. Youtube, 9 de set. de 2021. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=_HEnIltUxJg. Acesso em: 07 fev 2022.
PAIVA, M. Matemática Paiva. Ensino Médio: 3. 3. ed., São Paulo, Moderna, 2015.
PEREIRA, G. S. S. e CORDEIRO, S. M. S. GeoGebra: uma proposta para o ensino de geometria analítica na educação básica. In: II Jornada de estudos em Matemática. UFPA. Marabá, 2016. Disponível em: https://jem.unifesspa.edu.br/images/2JEM/ANAIS/CC/GEOGEBRA_UMA_PROPOSTA_PARA_O_ENSINO_DE_GEOMETRIA.pdf. Acesso em: 07 fev 2022.
PARAÍBA. Paraíba Educa. SECRETARIA DE ESTADO DA EDUCAÇÃO E DA CIÊNCIA E TECNOLOGIA. João Pessoa. (2020). Disponível em: https://sites.google.com/prod/see.pb.gov.br/pbeduca/p%C3%A1gina-inicial
Acesso em: 07 fev 2022.
SANTOS, G. R. F. ENSINO DE MATEMÁTICA: CONCEPÇÕES SOBRE O CONHECIMENTO MATEMÁTICO E A RESSIGNIFICAÇÃO DO MÉTODO DE ENSINO EM TEMPOS DE PANDEMIA. In: Culturas & Fronteiras. Vol 2. N. 2. 2020. Disponível em: ENSINO DE MATEMÁTICA: CONCEPÇÕES SOBRE O CONHECIMENTO MATEMÁTICO E A RESSIGNIFICAÇÃO DO MÉTODO DE ENSINO EM TEMPOS DE PANDEMIA | Semantic Scholar . Acesso em: 07 fev 2022.
SILVA, P. C. A. Geometria espacial: Uso do Aplicativo GeoGebra em Smartphones. Dissertação (Mestrado) - UFG/UAEMT. Orientadora: Profª. Drª. Élida Alves da Silva. Catalão-GO, (2018). 97p. Disponível em: https://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tede/8653.
Acesso em: 07 fev 2022.
TEIXEIRA, D. A. O. e NASCIMENTO, F. L. ENSINO REMOTO: O USO DO GOOGLE MEET NA PANDEMIA DA COVID-19. Ano III. Volume 7. Nº 19. Boa Vista, 2021. Disponível em: http://revista.ioles.com.br/boca/index.php/revista/article/view/374. Acesso em: 07 fev 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista do Instituto GeoGebra Internacional de São Paulo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Submission, processing, and publication of articles sent to the journal and registration of the DOI at Crossref is free of charge.
Authors retain their copyright and grant the journal the right of first publication of their article, which is simultaneously licensed under a Creative Commons - Attribution 4.0 International license CC BY that allows others to share the article by acknowledging its authorship and initial publication by the journal.
The GeoGebra journal encourages its authors to register their work with information and communication management systems aimed at researchers, such as Academia.edu, Mendeley, ResearchGate, etc.