The Study of Analytical Geometry Using GeoGebra Software
DOI:
https://doi.org/10.23925/2237-9657.2023.v12i1p043-061Keywords:
Teaching Mathematics, Analytical Geometry, GeoGebra, and Educational Practices.Abstract
This essay dealt with a new methodology experience based on a study of Analytical Geometry using the GeoGebra software. The idea arose from our first adventure as authors in which we worked on the application of software in solutions to a question in the mathematical Olympiad. So, this new project investigates themes such as Philosophy, Science, Religion, emergence of Analytical Geometry, such as BNCC, Bibliometrics and practices with GeoGebra aimed at the classroom, in short, all in a symbiotic setting with mathematics. It was found that the possibilities can direct the way in which the education professional sees his work and that in addition to the difficulties of the educational reality, there are still suggestions for proposals that teachers are capable of carrying out the transformation of lives.
Downloads
Metrics
References
BOYER, C. B. História da Matemática: tradução: Elza F. Gomide. São Paulo: Edgard
Blucher, Ed. da Universidade de São Paulo, 2012. 252 p.
COSTA, J. C. Discurso do Método Cientifico / René Descartes; tradução, prefácio e notas de João Cruz Costa, professores de filosofia da Universidade de São Paulo. Ed especial. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2017.
DESCARTES, RENÉ (2006) [1637]. Um discurso sobre o método de conduzir corretamente a razão e buscar a verdade nas ciências. Traduzido por Ian Maclean. Imprensa da Universidade de Oxford. ISBN 0-19-282514-3.
EUCLIDES. Os elementos. Tradução e introdução de Irineu Bicudo. Editora Unesp. São Paulo. 2009.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 25.ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996. 76 p.
HOLANDA FILHO, I. O.; CRUZ, M. P. M. Variação de Soluções na Geometria com a Utilização do GeoGebra. Revista do Instituto GeoGebra de São Paulo, v. 08, n.02, p. 78-101, 2019.
HOLANDA FILHO, I. O.; CRUZ, M. P. M. GeoGebra: Soluções na Geometria. Curitiba: Appris, 2019. 113 p.
HOLANDA FILHO, I. O.; CRUZ, M. P. M. GeoGebra: Soluções e Práticas na Geometria Analítica. Curitiba: Appris, 2020. 175 p.
HOWARD, E. Introdução à história da matemática.Tradução de Hygino H. Domingues. Campinas: Editora da Unicamp, 2004. 843p.
LEITE, R. F. C.; NASCIMENTO, L. M. Atividades matemáticas no GeoGebra para educação básica: uma proposta de aula com o suporte do google forms e do GeoGebra. 1.ed. Rio de Janeiro: Gramma Editora, 2018. 120 p.
SOUZA, D. A. No caminho da Filosofia: uma breve introdução filosófica. Santa Catarina: Editora Clube de Autores, 2012, 89 p.
SITES
Disponível em: https://www.geogebra.org/classic - Acesso em 13/12/2020.
Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/implementacao/pro-bncc/material-de-apoio/ - Acesso em 1/12/2020.
Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/implementacao/guia_BNCC_2018_atualizacao_2020_cap_1_ao_6_interativo_28.pdf - Acesso em 1/12/2020.
Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/implementacao/pro-bncc/material-de-apoio/ - Acesso em 1/12/2020.
Disponível em: http://www.obmep.org.br/provas_static/2017/f1n3.htm - Acesso em 16/12/2020.
Disponível em: https://www.geogebra.org/m/faamxyqs - Acesso em 17/12/2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista do Instituto GeoGebra Internacional de São Paulo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Submission, processing, and publication of articles sent to the journal and registration of the DOI at Crossref is free of charge.
Authors retain their copyright and grant the journal the right of first publication of their article, which is simultaneously licensed under a Creative Commons - Attribution 4.0 International license CC BY that allows others to share the article by acknowledging its authorship and initial publication by the journal.
The GeoGebra journal encourages its authors to register their work with information and communication management systems aimed at researchers, such as Academia.edu, Mendeley, ResearchGate, etc.