Identity approximations and distances between entrepreneurship and gender in the National Common Core Curriculum and teacher training

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2022v20i4p1534-1554

Keywords:

National Common Core Curriculum, teacher training, entrepreneurship, gender identity.

Abstract

In this paper, it was sought to understand the discursive and conflicting relationships between neoliberal entrepreneurship and gender identities present at the 2018 National Common Core Curriculum and the in the 2019 Common National Base for Initial Training of Basic Education Teachers, intersected by documents that interfere in the elaboration of the pedagogical projects of the teaching undergraduate courses. As a theoretical basis, the concepts of identity in post-modernity, gender, entrepreneurship and curriculum as a space for identity disputes were used. As a methodology, discursive relationships, thought here as a discursive web, among the documents analyzed were built, from expressions dear to entrepreneurship and gender identities. It was identified that it is possible to create pedagogical projects that consider gender identities, even though the documents analyzed prioritize entrepreneurship.

Author Biographies

Francisco Egberto de Melo, Universidade Regional do Cariri

Professor da área de Ensino de História da Universidade Regional do Cariri (URCA). Mestre em História Social e Doutor em Educação pela Universidade Federal do Ceará. Líder do Núcleo de Pesquisa Ensino, História e Cidadania - NUPHISC/CNPq. Foi Pró-Reitor de Ensino de Graduação da Universidade Regional do Cariri (2015-2019). Tem experiência em ensino e pesquisa na área de Educação e História, com ênfase em História da Educação e Ensino de História, atuando principalmente nos seguintes temas: Formação de Professores; Ensino de História; Educação, cultura e história; Metodologia do ensino de História; Educação, Estado e políticas públicas; Educação, biopoder, espaços escolares e não escolares; Efemérides, ensino de História e História Pública, Currículo e Ensino de História. É professor do Mestrado Profissional em Ensino de História - ProfHistória/URCA/UFRJ, foi membro da Comissão Estadual de Implementação da Base Nacional Comum Curricular (2018) como representante da Universidade Regional do Cariri. Atualmente realiza estágio pós-doutoral no Programa de Pós-Graduação em Educação, na Universidade Estadual do Ceará, PPGE/UECE.

Antonio Germano Magalhães Junior, Universidade Estadual do Ceará

Graduando em Psicologia pela Universidade Estadual do Ceará, Graduado em Pedagogia pela Universidade Federal do Ceará (1991), graduação em História pela Universidade Estadual do Ceará (1994), especialização em pesquisa educacional pela Universidade Federal do Ceará (1992) e educação a distância pela Universidade de Brasília (2001), mestrado em Educação pela Universidade Federal do Ceará (1998), doutorado em Educação pela Universidade Federal do Ceará (2003) e pós-doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2009). Atualmente é professor da Universidade Estadual do Ceará. Ministra aulas na graduação, especialização, Mestrado e Doutorado Acadêmico em Educação, Mestrado Profissional em Ensino de Saúde, Mestrado Profissional em Políticas Públicas e Doutorado Acadêmico em Políticas Públicas, pesquisando na área de história da cultura e educação brasileira, avaliação e tecnologias na educação. Exerce a função de avaliador ad hoc do MEC/INEP e Conselho de Educação do Estado do Ceará. Participa de grupos de pesquisa sobre a temática história da educação brasileira, avaliação e educação a distância. Orcid: https://orcid.org/0000-0002-0988-4207

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Published

2022-12-28

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Section

Artigos