THE CENTRALITY OF THE ROLE OF HIGH SCHOOL TEACHERS IN THE RECONFIGURATION OF CURRICULUM AND PROFESSION

Authors

  • Silvana Soares de Araujo Mesquita Pontifícia Universidade Católica do RJ

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2019v17i1p230-255

Keywords:

Teacher Profession, High school, Curriculum, Conceptions.

Abstract

This text aims to understand how High School teachers conceive the teaching profession, from their role in (re)configuring the school curriculum. The analyzes are the results of a research on the centrality of the role of teachers in working with young people from a High School in the outskirts of Rio de Janeiro. The data were produced through the application of questionnaires to the teachers of the school (69) and to the students of the last grade (341), interviews of managers (4) and teachers indicated by the students (4), besides observation of the classes (60 hours). It is understood that the teachers’ conceptions of the objectives of High School education are directed towards curricular choices, orient their pedagogical practices and (re)configure the profession itself. It identifies teachers with new curricular approaches that adopt a reflexive and contextualized practice. These teachers break with the cycle of curricular repetitions, building a new culture of teaching marked by a professional conception of teaching and by a motivating role of the teacher. The text is structured on four axes: between the objectives of the school and the culture of teaching; What to teach? From the selection of contents to the contextualization of learning; the influence of education and experience on teaching; the “game of conceptions” among high school teachers. It is concluded that the teacher is a great architect of the curricular construction that materializes in the schools. Hence the importance of building a curriculum with the school and its subjects and not to the school.

Author Biography

Silvana Soares de Araujo Mesquita, Pontifícia Universidade Católica do RJ

Doutora em Educação (PUC-RJ). Possui graduação em Ciências-licenciatura pela UNIGRANRIO (1991) e Mestrado em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (2009). Especialização lato sensu em Gestão Escolar (UFJF) e em Ensino de Ciências (UERJ). No ano de 2017, recebeu o Prêmio Capes de Tese na área de Educação. Professora do Departamento de Educação da PUC-RJ, leciona na Graduação em Pedagogia e na Pós Graduação (mestrado e doutorado), na área de Didática, Currículo e Formação de Professores. Durante sua trajetória profissional, atuou como docente da educação básica, das séries iniciais ao ensino médio, e como gestora escolar Lecionou, ainda, no ensino superior privado e público em cursos de licenciatura e pós-graduação na área de educação Integrou os projetos de Formação Continuada e professores de Ensino Médio (Pacto Nacional/MEC), de produção de material de apoio didático -pedagógico pelo CEDERJ e na avaliação de livros Didáticos (PNLD/MEC). Atuou na formação de professores no Curso Normal na rede pública e privada. Possui experiência profissional na área de Formação de Professores, Práticas Pedagógicas, Currículo e Ensino de Ciências Gestão Escolar, Integra o Grupo de Pesquisa de Estudos sobre o Professor e o Ensino (GEPPE-PUC-RJ). Desenvolve estudos sobre Formação de Professores, Didática, Trabalho e Profissionalização Docente, Politicas Curriculares, juventude e ensino médio.

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Published

2019-03-29

Issue

Section

Artigos