MAKER EDUCATION AND ETHICAL COMMITMENT IN THE SOCIETY OF DIGITAL CULTURE
DOI:
https://doi.org/10.23925/1809-3876.2020v18i2p715-738Keywords:
Curriculum, Ethics, Digital information and communication technologies, maker education.Abstract
In this article, we reflect on the dialogue between technologies, curriculum and ethics and social commitment. In order to do that, theses and dissertations that analyze educational and curricular contexts in which characteristics of the maker movement are developed have been researched in the bibliographic productions raised in digital databases. The qualitative analysis of the raised texts identified that the maker movement is in the process of being implemented in schools and gains strength from a series of events linked to education; in addition, its differentiated proposal in the production of consumer goods now inspires the development of an educational model more focused on dialogical making, a reflection on learning and sharing of individual and social problems and solutions, with the use of technology. We concluded that the potentialities and the political-pedagogical value of maker environments bring, for education, ample space for the exercise of the ethical character that may be underlying the projects. The tendency to propose a continuous redesign of the learning objectives, aligning them with the broader social issues, including the challenges of global issues, the territories of student groups and the ethical and political dimension of the relationships between them, became evident. The role of the critic curriculum and the educative function of the teacher are fundamental in assembling this complex and delicate equation: technologies, curriculum, ethics and social commitment.References
AGAMBEN, Giorgio et al. A sopa de Wuhan: Pensamiento Contemporaneo en tiempos de pandemias. Buenos Aires: ASPO, 2020.
ALMEIDA, Maria das Neves de. Espaços Makers como potencializadores da criatividade, ludicidade e compartilhamento de ideias no contexto acadêmico. Orientadora: Salete de Fátima Noro Cordeiro. 2019. 190 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação: Currículo, Linguagens e Inovações Pedagógicas) - Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2019.
DOI http://dx.doi.org/10.23925/1809-3876.2020v18i2p715-738
BEZERRA, Mário Cezar Augusto de Almeida. Possibilidades lúdicas com tecnologias digitais na formação docente: Uma proposta de espaço maker no IF Sertão-PE Campus Petrolina. Orientadora: Tatiana Polliana Pinto de Lima. 2019. 227 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2019.
BLIKSTEIN, Paulo; WORSLEY, Marcelo Aaron Bonilha. Children are not hackers: Building a culture of powerful ideas, deep learning, and equity in the Maker Movement. In: PEPPLER, Kylie; HALVERSON, Erica; KAFAI, Yasmin, B. (Eds.). Makeology: Makerspaces as learning environments. v. 1. New York: Routledge, 2016. p. 64-79.
CAMPOS, Fabio; SOSTER; Tatiana; BLIKSTEIN, Paulo. Sorry, I was in teacher mode today: pivotal tensions and contradictory discourses in real-world implementations of school makerspaces. In: ANNUAL CONFERENCE ON CREATIVITY AND FABRICATION IN EDUCATION – FABLEARN, 8., 2019, New York. Proceedings […]. New York: Teachers College, Columbia University, 2019. p. 96-103.
CAVALLO, David et al. The city that we want: generative themes, constructionist technologies and school/social change. In: INTERNATIONAL CONFERENCE ON ADVANCED LEARNING TECHNOLOGIES – IEEE (ICALT), 4., 2004, Joensuu. Proceedings [...]. Joensuu: IEEE Computer Society, 2004. p. 1034-1038.
CRUZ JUNIOR, Nelson Rodrigues da. O uso das TIC na educação em Irecê /BA: ciclo de formação humana, ambientes de tecnologia e o “faça você mesmo”. Orientador: Nelson de Luca Pretto. 2018. 109 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação, Currículo, Linguagens e Inovações pedagógicas) -Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2018.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia. São Paulo: Paz e Terra, 2002.
LÉVY, Pierre. As tecnologias da inteligência. Rio de Janeiro: Editora 34, 1993.
LIPOVETSKY, Gilles. A sociedade da sedução: democracia e narcisismo na hiper-modernidade liberal. Barueri: Manole, 2019.
PAPERT, Seymour. A máquina das crianças: repensando a escola na era da informática. Tradução de Sandra Costa. Porto Alegre: Artes Médicas, 1993.
QUINQUIOLO, Natalia Carvalho Rosas. Aplicação de ferramentas pedagógicas para o ensino de ciências em estudantes de Pedagogia: aprendendo sobre energia e eletricidade. Orientador: Marco Aurélio Alvarenga Monteiro. 2019. 108 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Projetos Educacionais de Ciências) - Universidade de São Paulo, Lorena, 2019.
SERRES, Michel. O contrato natural. Lisboa: Instituto Piaget, 1960.
SERRES, Michel. O contrato social. Lisboa: Instituto Piaget, 1990.
SILVA, Akynara Aglae Rodrigues Santos da. Robótica e educação: uma possibilidade de inserção sócio-digital. Orientadora: Maria da Graça da Silva Coelho. 2010. 146 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2010.
SILVA, Cristiane Samária Gomes da. Imersão nas tecnologias digitais para educação: uma experiência pedagógica no curso de Pedagogia da PUC-SP. Orientadora: Ana Maria Di Grado Hessel. 2018. 156 f. Dissertação (Mestrado em Tecnologia da Inteligência e Design Digital) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2018.
SOSTER, Tatiana. Revelando as essências da Educação Maker: percepções das teorias e das práticas. Orientador: Fernando José de Almeida. 2018. 172 f. Tese (Doutorado em Educação: Currículo) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2018.
STROYMATE, Tatiana Luz. Currículo, tecnologias e alfabetização científica: uma análise da contribuição da robótica na formação de professores. Orientadora: Maria da Graça Moreira da Silva. 2015. 135 f. Dissertação (Mestrado em Educação: Currículo) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015.
VALVERDE, Antônio. Hans Jonas e o princípio responsabilidade. Revista Dissertatio, Pelotas, v. 7, Dossiê Hans Jonas, p. 137-150, 2018. Disponível em: https://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/dissertatio/issue/view/529. Acesso em: 15 maio 2020.
VIEIRA PINTO, Álvaro. Ciência e existência. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1969.
VIEIRA PINTO, Álvaro. O conceito de tecnologia. v. I. Rio de Janeiro: Contraponto, 2005.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Os autores concedem à revista todos os direitos autorais referentes aos trabalhos publicados. Os conceitos emitidos em artigos assinados são de absoluta e exclusiva responsabilidade de seus autores.Todo o conteúdo da Revista e-Curriculum é aberto para acesso público, propiciando maior visibilidade, alcance e disseminação dos trabalhos publicados.