Gender diversity, subjectivity production and challenges to the Engineering course curriculum

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2024v22e49498

Keywords:

gender, subjectivity, curriculum, engineering

Abstract

In this study we discuss the gender relations in the Engineering courses at the Campus Universitário de Tucuruí of the Universidade Federal do Pará (CAMTUC/UFPA). We problematize how male and female subjectivities are produced in Civil, Electrical and Mechanical Engineering courses. Methodologically, documentary studies and on site interviews were carried out. The theoretical contribution, of a post-structuralist nature, is based on Beauvoir (2016), Louro (2014), Foucault (2009, 2014), Scott (1995), Silva (2013) and Swain (2000). As a result, we point to a production of subjectivities in permanent conflict, especially with regard to the female presence in the researched courses. We conclude by arguing the need to denaturalize gender stereotypes and curricular practices in higher education that reiterate male domination, unveiling new scenarios for the formation and uniqueness of women within these courses.

Author Biographies

Edileuza de Sarges Almeida, Universidade Federal do Pará

Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Educação na Amazônia (PGEDA). Participou como bolsista PROINT, na pesquisa “Os significados de gênero no Ensino Normal em Abaetetuba” e integrou o Grupo de Pesquisa em Gênero e Educação – GEPEGE. Atua como Pedagoga na Universidade Federal do Pará - Núcleo de Desenvolvimento Amazônico em Engenharia – NDAE/Campus de Tucuruí e integra o Programa Mulheres na Engenharia e o Grupo de Pesquisa E-práxis, no referido Campus.

Gilcilene Dias da Costa, Univesidade Federal do Pará

Doutora e Mestre em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (PPGEDU/UFRGS). Docente efetiva da Universidade Federal do Pará. Atua como Coordenadora e Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação e Cultura/UFPA e como docente do Programa de Pós-Graduação de Doutorado em Rede da Amazônia - EDUCANORTE. Líder do Grupo de Pesquisa ANARKHOS – Micropolíticas, Arte-Performance e Experimentações Literárias na Educação (CNPq/UFPA). Coordena o projeto de pesquisa “Livro-rizoma e a máquina literária: devires do corpo político feminino nas artes de escrever-educar” (UFPA).

 

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Published

2024-11-19

Issue

Section

Artigos