Knowledge Research and Production in Teaching Classes in Higher Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2022v20i4p1777-1798

Keywords:

pedagogical practice, university education, teacher training, didactics in higher education.

Abstract

It addresses a pedagogical practice developed in two public universities in Ceará. It arises from the problem of how Didactics can register itself, as a dialectically articulated field, in teaching and in its multiple contexts. It aimed to analyze student perspectives on field research fostered in the Didactics discipline. From Comenius (1997) to Candau (2012), among others, he discusses, theoretically and methodologically, the multidimensionality of Didactics and its place in teaching practice. It is anchored in the qualitative approach, with the semi-structured questionnaire applied to 19 undergraduate students as a data collection instrument. These were interpreted from the thematic analysis, revealing 'nuclei of meaning', by the students, about the practice mentioned. The teaching-research articulation and the contact with the school reality were seen by the students as important subsidies in their education.

Author Biographies

Eunice Andrade de Oliveira Menezes, Universidade Federal do Cariri

Doutora em Educação. Docente dos Cursos de Licenciatura em Pedagogia e Licenciatura Interdisciplinar em Ciências Naturais e Matemática do Instituto de Formação de Educadores/IFE da Universidade Federal do Cariri/UFCA. Líder do Grupo de Pesquisa em Educação, Ciências e Mídias Digitais – EDUCMIDIA/UFCA. Integra o Grupo de Estudos e Pesquisas (Auto)biográficas – GEPAS/UVA.

Cícera Sineide Dantas Rodrigues, Universidade Regional do Cariri

Professora do Programa de Mestrado em Educação- MPEDU da Universidade Regional do Cariri (URCA/CE); Professora Adjunta do Departamento de Educação da URCA; Doutora em Educação pela Universidade Estadual do Ceará (UECE); Mestre em Educação pela Universidade Federal do Ceará (UFC); Especialista em Gestão Escolar e Licenciada em Pedagogia pela URCA; Coordenadora de Área do PIBID-Pedagogia da URCA (2010-2012) Pesquisadora dos Grupos de Pesquisa: “Educação, Cultura Escolar e Sociedade (EDUCAS/UECE); Estudos Regionais, História da Educação e Políticas Educacionais (URCA). 

Giovana Maria Belém Falcão, Universidade Estadual do Ceará

 

Doutora em Educação pela Universidade Estadual do Ceará. Mestra em Educação Brasileira pela Universidade Federal do Ceará. Possui graduação em PSICOLOGIA pela Universidade Federal do Ceará (1990). Professora Assistente da Universidade Estadual do Ceará. Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação da UECE. Pesquisadora do grupo de pesquisa Educação, Cultura Escolar e Sociedade (EDUCAS/UECE)

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Published

2022-12-28

Issue

Section

Artigos