THE IMPACTS OF THE BRAZILIAN COMMON CORE IN THE CONSTRUCTION OF THE CURRICULUM FOR THE CITY OF PIRACICABA SÃO PAULO BRAZIL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2020v18i4p1645-1667

Keywords:

, Educational public policy, BNCC, Curriculum, School administration

Abstract

The BNCC for Early Childhood Education and Elementary Education was approved in 2017 and, along with the local curricula, is being implemented in schools in 2020. Our main question is: what are the impacts of the implementation of a single matrix for Basic Education in the local context of Piracicaba? In the role of external collaborator, we follow the debates promoted by the municipality board of education (SME) that culminated in the elaboration of a curriculum for almost thirty-seven thousand students. The observed impacts were constituted in new paradigms in the curriculum construction with the student (their skills and attitudes) and problem solving (competences) as the centrality of the educational action. School administrators are responsible for optimizing the implementation process using technologies, allocating resources efficiently and, mainly, taking care of the people, of the protagonist teachers who will materialize such curriculum.

Author Biographies

Eduardo Fernando Francini, Universidade Estadual de Campinas Universidade de São Paulo

Eduardo Francini é mestrando no Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada (IEL-Unicamp) e pós-graduado no MBA em Gestão Escolar (USP/Pecege).

Maria Alejandra Moreno-Pizani, ESALQ - Universidade de São Paulo Pecege

Engenheira Agrícola, Mestre em Engenharia Agrícola (Recursos Hidráulicos) e Doutora em Ciências (Engenharia de Sistemas Agrícolas) ESALQ-USP. 

Atua na análise de projetos, custos de produção no setor agro energético, Benchmarking com usinas sucroalcooleiras no Brasil, com experiência no manejo sustentável da água em processos produtivos, viabilidade econômica de sistemas de irrigação, engenharia de água e solo, pesquisadora coordenadora e projetos de Ciência Tecnologia e Inovação de integração Universidade-Sociedade-Empresa. Professora na Faculdade Pecege.

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Published

2020-12-16

Issue

Section

Dossiê ABdC 2020: Fabulações curriculantes na escola e na universidade