Cinema and education
the aesthetic experience through cinematographic production in school
DOI:
https://doi.org/10.23925/1809-3876.2024v22e52517Keywords:
movie theater, education, artAbstract
The article was constituted from a research that problematizes cinema when treated under a utilitarian view at school. The study aimed to identify and analyze students' conceptions about cinema, based on an intervention proposal, contemplating it through an artistic bias. The theoretical contribution is based on Bergala (2008), Fantin (2006) and Fresquet (2013). The methodology was characterized by research-intervention, of a qualitative nature and descriptive-explanatory design. Six students from the fifth year of elementary school participated in a public school in the interior of Paraná. The data were analyzed using the Content Analysis technique, by Bardin (1977), and pointed out that the participating children had no contact with non-commercial cinema, reaffirming the need for the school to be a bridge between commercial and difficult.
References
ABUD, Katia Maria. A construção de uma Didática da História: algumas ideias sobre a utilização de filmes no ensino. História, São Paulo, v. 22, n. 1, p. 183-193, 2003. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/his/v22n1/v22n1a08.pdf. Acesso em: 28 set. 2019.
ALMEIDA, Milton José de. Imagens e sons: a nova cultura oral. São Paulo: Cortez, 1994.
ARAÚJO, Tarcísio. O que é um Cinetoscópio? 2017. Disponível em: https://cinetoscopio.com.br/2017/12/22/o-que-e-um-cinetoscopio/. Acesso em: 17 jan. 2019.
AUMONT, Jaques. As teorias dos cineastas. São Paulo: Papirus, 2004.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 1977.
BAXTER, Louis et al. O livro do cinema. São Paulo: Globo Livros, 2016.
BELLONI, Maria Luiza. O que é mídia-educação. Campinas: Autores Associados, 2001.
BERGALA, Alain. A hipótese-cinema. Pequeno tratado de transmissão do cinema dentro e fora da escola. Tradução de Mônica Costa Netto e Silvia Pimenta. Rio de Janeiro: Booklink, 2008.
BONILLA, Maria Helena Silveira; FANTIN, Monica. Olhares sobre a prática pedagógica com o Projeto UCA. In: QUARTIERO, Elisa Maria; BONILLA, Maria Helena Silveira; FANTIN, Monica (orgs.). Projeto UCA: entusiasmos e desencantos de uma política pública. Salvador: EDUFBA, 2015. p. 99-145.
BUCKINGHAM, David et al. Making Media: practical production in media education. London: English & Media Centre, 1995.
COSTA, Cristina. Educação, imagem e mídias. São Paulo: Cortez, 2005.
COSTA, Flávia Cesarino. Primeiro Cinema. In: MASCARELLO, Fernando (org.). História do cinema mundial. São Paulo: Papirus, 2006. p. 17-52.
DAMIANI, Magda Floriana. Sobre pesquisas do tipo intervenção. In: ENDIPE - Encontro Nacional de Didática e Práticas de Ensino. Campinas: Junqueira e Marins Editores, 2012.
DUARTE, Rosália. Cinema & Educação. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2002.
FANTIN, Monica. Crianças, Cinema e Mídia-Educação: olhares e experiências no Brasil e na Itália. 2006. Tese (Doutorado em Educação). Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2006.
FANTIN, Monica. Mídia-Educação e cinema na escola. In: 1º Colóquio de Pesquisa Educação e Mídia: diálogos entre culturas. Rio de Janeiro, 2007. Disponível em: https://www.epublicacoes.uerj.br/index.php/revistateias/article/viewFile/24008/16978. Acesso em: 28 set. 2019.
FRESQUET, Adriana. Cinema e educação: reflexões e experiências com professores e estudantes da Educação Básica dentro e “fora” da escola. Belo Horizonte: Autêntica, 2013.
FRESQUET, Adriana; NANCHERRY, Clarissa. Abecedário do cinema com Alain Bergala. Rio de Janeiro: LECAV, 2012. DVD. 36’, cor. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=jhjVzGOVngw&t=1899s. Acesso em: 27 set. 2019.
GARCIA, Cláudia Amorim et al. (orgs.). Infância, cinema e sociedade. Rio de Janeiro: Ravil, 1997.
GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
HAUSSEN, Luciana. Som, câmera, ação: a relevância do som na história do cinema. Famecos/PUCRS, Porto Alegre, n. 20, dez. 2008. Disponível em: http://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/famecos/article%20/viewFile/4823/3684. Acesso em: 29 set. 2019.
MINAYO, Maria Cecilia de Souza (org.). Pesquisa Social: teoria, método e criatividade. 18. ed. Petrópolis: Vozes, 2001.
MOCELLIN, Renato. O cinema e o ensino da História. Curitiba: Nova Didática, 2002.
ROCHA, Marisa Lopes da; AGUIAR, Katia Faria de. Pesquisa intervenção e a produção de novas análises. Psicologia: Ciência e Profissão, Brasília, v. 23, n. 4, p. 64-73, 2003. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/pcp/v23n4/v23n4a10.pdf. Acesso em: 27 set. 2019.
SILVERSTONE, Roger. Por que estudar a mídia? 2. ed. São Paulo: Edições Loyola, 2002.
SOARES, Ismar de Oliveira. Contra a violência: experiências sensoriais envolvendo luz e visão. In: CARLSSON, U.; FEILITZEN, C. A criança e a mídia: imagem, educação e participação. Tradução de Dinah Azevedo e Maria Elisabeth Matar. São Paulo: Cortez; Brasília: Unesco, 2002.
TRIVINÕS, Augusto Nibaldo Silva. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo, Atlas, 1987.
TRUFFAUT, François. O prazer dos olhos: textos sobre o cinema. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2005.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista e-Curriculum
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores concedem à revista todos os direitos autorais referentes aos trabalhos publicados. Os conceitos emitidos em artigos assinados são de absoluta e exclusiva responsabilidade de seus autores.Todo o conteúdo da Revista e-Curriculum é aberto para acesso público, propiciando maior visibilidade, alcance e disseminação dos trabalhos publicados.