Educational policies in brazilian reality after-BNCC

a focus on educational efficiency and educational effectiveness or on student formation?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2024v22e53424

Keywords:

quality in education, integral training, educational policies

Abstract

This article has as objective analyzing a scientific production with an emphasis on the relationship between quality in education and integral formation in brazilian educational policies in the period from 2017 to 2020, disseminated in newspapers in the field of education, through the assumptions of the integrative review. The collection used the databases: Portal de Periódicos da Capes, Google Scholar, Edubase, Scielo, Scopus and PEDro, using the descriptors: "Quality in education" and "Integral Formation" and "BNCC". The selection resulted in a no. sample of 356 articles, of which 18 were selected,. The data were analyzed and categorized based on the assumptions of the content analysis by Richardson (2017). The results demonstrated that the defended educational quality prioritizes the time spent in school and the improvement of the results in the evaluations, aiming at the preparation to the market and not an integral formation of the subjects.

Author Biographies

Maria Carolina Miesse, Universidade Estadual de Maringá

Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual de Maringá (PPE-UEM). Doutoranda em Educação pelo PPE-UEM.   Graduada em Pedagogia pela Universidade Estadual de Maringá (UEM). É membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Física Escolar (GEEFE/CNPq). 

Leonardo Cordeiro de Queiroz, Universidade Estadual de Maringá

Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual de Maringá (PPE-UEM). Professor da Rede Estadual e Particular do Paraná.

Francielli Ferreira da Rocha Romero, Universidade Estadual de Maringá

Mestre em Educação Física pelo Programa de Pós-Graduação Associado em Educação Física UEM/UEL. Doutoranda em Educação Física pelo Programa de Pós-Graduação Associado em Educação Física UEM/UEL. Superintendente da Secretaria Municipal de Educação de Maringá.

Vânia de Fátima Matias de Souza, Universidade Estadual de Maringá

Doutora em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual de Maringá (PPE-UEM). Professora Adjunta do Departamento de Educação Física da UEM. Professora orientadora de Mestrado e Doutorado do PPE-UEM.

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Published

2024-03-28

Issue

Section

Artigos