The Teaching Indigenous History and Culture in the Curriculum
case study in schools in the city of São Paulo
DOI:
https://doi.org/10.23925/1809-3876.2024v22e54741Keywords:
school curriculum, Indigenous History and Culture, History teachingAbstract
In this text, we reflect on the implementation process of the Brazilian federal law 11.645/08 to understand how teachers who work in schools in the city of São Paulo approach the teaching of Indigenous History and Culture. Our analyzes are theoretically based on the historicization of the inclusion of indigenous themes in the curriculum, the need to break with the coloniality of knowledge, and the school curriculum's ideological reproduction character. The research is qualitative with a descriptive case study approach. We unveiled how the teachers conceive the teaching of Indigenous History and Culture and how this theme is included in their classes through interviews. The reports demonstrate the enormous challenges presented to put this legislation into practice, especially those that refer to initial and continuing education, interdisciplinary work, and the lack of pedagogical subsidies.
References
ALMEIDA, Maria Regina Celestino. Os índios na história do Brasil. Rio de Janeiro: FGV, 2010.
ALMEIDA, Mauro Willian Barbosa de. O racismo nos livros didáticos. In: LOPES DA SILVA, Aracy (org.). A questão indígena na sala de aula: subsídios para professores de 1º e 2º graus. São Paulo: Brasiliense, 1987.
ANDRÉ, Marli. O que é um estudo de caso qualitativo em educação. Revista da FAEEBA – Educação e Contemporaneidade, Salvador, v. 22, n. 40, p. 95-103, jul./dez., 2013. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/7441/4804. Acesso em: 23 mar. 2021.
APPLE, Michael. Repensando Ideologia e Currículo. In: MOREIRA, Antonio Flávio; TADEU, Tomaz (orgs.). Currículo, Cultura e Sociedade. 12. ed. São Paulo: Cortez, 2011.
BITTENCOURT, Circe Maria. Ensino de história: fundamentos e métodos. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2011.
BRASIL. Lei nº 9.394 de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União: Brasília: Presidência da República, [1996].
BRASIL. Lei Nº 11.645/08 de 10 março de 2008. Altera a Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, modificada pela Lei no 10.639, de 9 de janeiro de 2003, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da rede de ensino a obrigatoriedade da temática “História e Cultura Afro-Brasileira e Indígena”. Brasília: Presidência da República, [2008].
CASTRO-GÓMEZ, Santiago; GROSFOGUEL, Ramón (orgs.). El giro decolonial: reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global. Bogotá: Siglo del Hombre Editores; Universidad Central, Instituto de Estudios Sociales Contemporáneos y Pontificia Universidad Javeriana, Instituto Pensar, 2007. Disponível em http://www.ceapedi.com.ar/imagenes/biblioteca/libreria/147.pdf. Acesso em: 12 abr. 2021.
FREIRE, José Ribamar Bessa. A herança cultural indígena, ou cinco ideias equivocadas sobre os índios. In: ARAUJO, Ana Carvalho Ziller de. Cineastas indígenas um outro olhar: guia para professores e alunos. Olinda, 2010. Disponível em http://www.apeoesp.org.br/sistema/ck/files/3_Freire_J%20R%20B_A%20heranca%20cultural%20indigena.pdf. Acesso em: 12 abr. 2021.
GOMES, Nilma Lino (org.). Um olhar além das fronteiras: educação e relações raciais. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.
GRUPIONI, Luís Donisete Benzi. Livros didáticos e fontes de informações sobre as sociedades indígenas no Brasil. In: SILVA, Aracy Lopes; GRUPIONI, Luís Donisete Benzi (orgs.). A temática indígena na escola: novos subsídios para professores de 1º e 2º graus. 4. ed. São Paulo: Global: Brasília: MEC: MARI: Unesco, 2004.
GUIMARÃES, Selva. Didática e prática de ensino em História: Experiências, reflexões e aprendizados. Campinas: Papirus, 2012.
PARASKEVA, João M. Michael W. Apple e os estudos [curriculares] críticos. Currículo sem fronteiras, v. 2, n. 1, p. 106-120, jan/jun. 2002. Disponível em http://www.curriculosemfronteiras.org/vol2iss1articles/paraskevaconf.pdf. Acesso em: 22 mar. 2021.
SILVA, Tomaz Tadeu. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2017.
TELLES, Norma. A imagem do índio no livro didático: equivocada, enganadora. In: LOPES DA SILVA, Aracy (org.). A questão indígena na sala de aula: subsídios para professores de 1º e 2º graus. Brasiliense, São Paulo, 1987.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista e-Curriculum
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores concedem à revista todos os direitos autorais referentes aos trabalhos publicados. Os conceitos emitidos em artigos assinados são de absoluta e exclusiva responsabilidade de seus autores.Todo o conteúdo da Revista e-Curriculum é aberto para acesso público, propiciando maior visibilidade, alcance e disseminação dos trabalhos publicados.