The Linguistic Analysis axis in the BNCC

study about the singularities of the guide documento of the Basic Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2022v20i3p1360-1391

Keywords:

BNCC, elementary school, portuguese language, applied linguistics, practice of linguistic analysis

Abstract

This study investigates the (re)construction of the Linguistic Analysis axis in the Common National Curriculum Base of Elementary School, focusing on the lines of discontinuity between the second (BRASIL, 2016) and the fourth (BRASIL, 2017b) versions of this document. This is a qualitative approach research, of documentary type, based on Applied Linguistics and Indiciary Paradigm. The theoretical support is composed of studies about the Practice of Linguistic Analysis in the school context. When comparing the lines of discontinuities, a movement of epistemological and structural scope enlargement is perceived from one version to another. And when analyzing these singularities, it is noticed that each document seems to be a product and part of a process of (re)contextualization of language teaching that, in general, is linked to the contemporary teaching paradigm.

Author Biographies

Denise Lino de Araujo, Universidade Federal de Campina Grande

Professora Titular da Unidade Acadêmica de Letras da UFCG, onde atua como docente na graduação em Letras e no Programa de Pós-graduação em Linguagem e Ensino. Tem formação em Linguística Aplicada, numa vertente mestiça e indisciplinar, construída no Pós-doutorado em Educação, feito no GECC FAE/UFMG, 2012-2013; no Doutorado em Educação, USP 2004; no Mestrado em LA, pela Unicamp, em 1995; na Especialização em LA pela PUC MG, em 1993, e na graduação em Letras/Português, pela UFPB em 1991. Seus trabalhos de ensino, pesquisa e extensão têm como foco o ensino de português como língua materna, em especial no Ensino Médio, a transposição didática, currículo, os objetos de ensino e a formação de professores de Português. Em função desses temas orienta pesquisas de mestrado e doutorado.

Jéssica Rodrigues Silva, Universidade Federal de Campina Grande

Professora de Língua Portuguesa na Educação Básica. Mestra em Linguagem e Ensino (PPGLE) pela Universidade Federal de Campina Grande. Especialista e Graduada em Letras, pela Universidade Estadual da Paraíba (CCHE/ Campus VI). 

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Published

2022-09-30

Issue

Section

Artigos