The A tecnologia de metaverso tem se destacado recentemente a partir de duas abordagens. A primeira compreende os metaversos como sistemas multiusuários de criação de mundos em 2D/3D. A segunda propõe o “Metaverso do mundo ‘real’” e utiliza realidade aumentada no mundo físico para ampliar e potencializar experiências humanas. Baseados nesse contexto, buscamos discorrer sobre como os metaversos desafiam as práticas comunicativas e a interação na educação. Apresentamos as principais abordagens do metaverso com o propósito de evidenciar novos habitares e potencializar a Educação On-LIFE. Inspirados no método cartográfico de pesquisa-intervenção, identificamos pistas que permitem inferir que o metaverso favorece a passagem da compreensão de comunicação para um novo modo, trazendo um habitar comunicativo onde comunicar, interagir e cocriar implicam habitar um habitat
DOI:
https://doi.org/10.23925/1809-3876.2022v20i4p1799-1825Keywords:
ecology, metaverses, communication, On-LIFE education, innovation ecosystem.Abstract
Metaverse technology has recently emerged from two approaches. The first understands the metaverses as multi-user 2D/3D world creation systems. The second proposes the “Metaverse of the ‘real’ world” and uses augmented reality in the physical world to expand and enhance human experiences. Based on this context, we seek to discuss how the metaverses challenge communicative practices and interaction in education. We present the main approaches of the metaverse, with the purpose of highlighting new dwellings and enhancing OnLIFE Education. Inspired by the cartographic method of research-intervention, we identified clues that allow us to infer that the metaverse favors the passage of communication understanding to a new mode, bringing a communicative dwelling where communicating, interacting and co-creating imply inhabiting a habitat.
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