Maker movement in school education

reflections on teacher education in the ethical-critical perspective in the context of the Educamaker project

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2024v22e59232

Keywords:

maker movement, maker education, ethical-critical pedagogy, teacher training, São Bento do Sul

Abstract

The insertion of maker spaces in education is a movement arising from the technological era we are experiencing. Encouraging the use of tools for the construction of items of interest or need for people brings the educational movement closer to an ethical-critical pedagogy, which advocates the construction of knowledge aimed at transforming unjust realities. This work was based on the self-observation of a co-training that took place remotely in 2021 with teachers involved in the “Criar: EducaMaker” project of the municipal network of São Bento do Sul, Santa Catarina, Brazil. The reflections point out that the teachers were able to plan problematizing maker practices coherent with an ethical-critical education. Evasions and protests for “practical” meetings were recurrent, in addition to the identification of challenges associated with the use of technologies, methodological innovations, motivational aspects and teacher identity.

Author Biographies

João Paulo Mannrich, Universidade Federal de Santa Catarina

Doutorando em Educação Científica e Tecnológica pela Universidade Federal de Santa Catarina (PPGECT/UFSC). Funcionário do Serviço Social da Indústria de Santa Catarina (SESI/SC) e integrante do Grupo de Pesquisa em Educação e Tecnologia Ético-Crítica – Prosa da UFSC.

Eduarda Boing Pinheiro, Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC

Doutoranda em Educação Científica e Tecnológica pela Universidade Federal de Santa Catarin - UFSC. Integrante do Núcleo de Estudos e Pesquisas em Educação e Tecnologia Ético-Crítica – Prosa da UFSC. 

Elizandro Maurício Brick, Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC

Doutor em Educação Científica e Tecnológica pela Universidade Federal de Santa Catarina (PPGECT/UFSC). Professor do Departamento de Metodologia de Ensino da UFSC e coordenador do Grupo de Pesquisa em Educação e Tecnologia Ético-Crítica – Prosa da UFSC.

References

ABRAED. Anuário Brasileiro Estatístico de Educação Aberta e a Distância. São Paulo: Instituto Monitor, 2006.

ANDERSON, Chris. Makers: A nova revolução industrial. Elsevier, 2012.

BARBOSA E SILVA, Rodrigo. Para além do movimento maker: Um contraste de diferentes tendências em espaços de construção digital na Educação. 2017. Tese (Doutorado em Tecnologia e Sociedade) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2017. Disponível em: https://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/bitstream/1/2816/1/CT_PPGTE_D_Silva%2C%20Rodrigo%20Barbosa%20e_2017.pdf. Acesso em: 8 set. 2022.

BEVAN, Bronwyn. The promise and the promises of Making in science education. Studies in Science Education, v. 53, n.1, p. 75-103, 2017. Disponível em: https://www.ecsite.eu/sites/default/files/bevan_making_sse-min.pdf. Acesso em: 5 maio 2022.

BLIKSTEIN, Paulo. Digital Fabrication and ’Making’ in Education: The Democratization of Invention. In: WALTER-HERRMANN, J.; BÜCHING, C. (eds.). FabLabs: Of Machines, Makers and Inventors. Bielefeld: Transcript Publishers, 2013. Disponível em: https://tltlab.org/wp-content/uploads/2019/02/2013.Book-B.Digital.pdf. Acesso em: 8 set. 2022.

BLIKSTEIN. Paulo. The History and Prospects of the Maker Movement in Education. In: VRIES, Marc J. de (eds) Handbook of Technology Education. Springer International Handbooks of Education. Springer, Cham, 2018. Disponível em: https://tltlab.org/wp-content/uploads/2019/10/2018.Blikstein.Tech-Handbook.Maker-Movement-History-Prospects.pdf. Acesso em: 8 set. 2022.

BLIKSTEIN, Paulo; VALENTE, José Armando; MOURA, Éliton Meireles de. Educação Maker: onde está o currículo? Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 18, n. 2, p. 523–544, 2020. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/48127/32229. Acesso em: 8 set. 2022.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=85121-bncc-ensino-medio&category_slug=abril-2018-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 11 jan. 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica (SEB). Plataforma de Formação Continuada do MEC. O “conteúdo escolar” é estático? Plataforma de Formação Continuada do MEC, Brasília, DF, 2021. Disponível em: http://plataformadeformacao.lantec.ufsc.br/material/360. Acesso em: 06 set. 2022.

BRICK, Elizandro Maurício. Realidade e ensino de ciências. 2017. Tese (Doutorado em Educação Científica e Tecnológica) - Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2017. Disponível em: https://bu.ufsc.br/teses/PECT0322-T.pdf. Acesso em: 06 set. 2022.

DELIZOICOV, Demétrio. Conhecimento, tensões e transições. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade de São Paulo, São Paulo, 1991.

DELIZOICOV, Demétrio; AULER, Décio. Ciência, Tecnologia e Formação Social do Espaço: questões sobre a não-neutralidade, Alexandria, v. 4, n. 2, p. 247-273, 2011. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/alexandria/article/view/37690/28861. Acesso em: 06 set. 2022.

DELIZOICOV, Demétrio; ANGOTTI, José A.; PERNAMBUCO, Marta M. Ensino de ciências: fundamentos e métodos. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2018.

DUSSEL, Enrique. Ética da Libertação: Na idade da globalização e da exclusão. Rio de Janeiro: Vozes, 2000.

DUSSEL, Enrique. Hacia la liberación científica y tecnológica. America Latina em movimiento. n. 493, 2014. Disponível em: https://www.alainet.org/es/articulo/85922. Acesso em: 05 jun. 2024.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 71. ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2019.

GARCIA, Ana Luiza Casasanta; HALMENSCHLAGER, Karine Raquiel; BRICK, Elizandro Maurício. Desinteresse escolar: um estudo sobre o tema a partir de teses e dissertações. Revista Contexto & Educação, v. 36, n. 114, 2021. p. 280–300.Disponível em: https://doi.org/10.21527/2179-1309.2021.114.280-300 . Acesso em: 06 set. 2022.

GOHN, Maria da Glória. Educação não-formal, participação da sociedade civil e estruturas colegiadas nas escolas. Ensaio: avaliação e políticas públicas em Educação, Rio de Janeiro, v.14, n.50, p. 27-38, jan./mar. 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ensaio/a/s5xg9Zy7sWHxV5H54GYydfQ/?lang=pt. Acesso em: 8 set. 2022.

MANNRICH, João. Paulo; CORDOVA, Tânia; MOTERLE, André Luiz. Educação Maker: relato de uma parceria entre SESI/SC e o município catarinense de Lindóia do Sul. In: Anais... Fablearn Latin America 2019, Sinergia Design, Montevideo, Uruguay, 2019. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/1Vb9h4MO35GWRuOtDXD8BxJlBYkjm6jOd/view. Acesso em: 7 jun. 2020.

MARTIN, Lee. The Promise of the Maker Movement for Education. Journal of Pre-College Engineering Education Research, v. 5, n. 1, 2015. Disponível em: https://docs.lib.purdue.edu/jpeer/vol5/iss1/4/. Acesso em: 8 set. 2022.

MOURA, Éliton Meireles. Formação Docente e Educação Maker: O desafio do desenvolvimento das competências. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade de São Paulo, São Paulo, 2019. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/48/48134/tde-03032020-171456/publico/ELITON_MEIRELES_DE_MOURA_rev.pdf. Acesso em: 8 set. 2022.

PINHEIRO, Eduarda B.; BRICK, Elizandro M. Da Denúncia ao Anúncio: movimento de um planejamento Ético-Crítico inspirado na Investigação Temática Freireana. Revista Espaço do Currículo, v. 16, n. 2, p. 1-25, 2023. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/rec/article/view/67283/38105. Acesso em: 11 fev. 2024.

PRETTO, Nelson. Hackear a educação: como a cultura hacker pode servir de inspiração para um novo, e necessário, modelo de ensino. Facta #3, 2015. Disponível em: http://www.facta.art.br/hackear-a-educacao/. Acesso em: 5 dez. 2021.

SANTOS, Milton. Por uma outra globalização: do pensamento único à consciência universal. 17. ed. Rio de Janeiro: Record, 2008.

SAMAGAIA, Rafaela; DELIZOICOV, Demétrio. Educação científica informal no movimento “Maker”. X Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências – X ENPEC Águas de Lindóia. Atas... São Paulo, 2015. Disponível em: http://www.abrapecnet.org.br/enpec/x-enpec/anais2015/resumos/R0211-1.PDF. Acesso em: 8 set. 2022.

SÃO BENTO DO SUL. Secretaria Municipal de Educação. Programa Educatec Projeto Criar: EducaMaker. 2021.

SILVA, Antonio Fernando Gouvea. A construção do currículo na perspectiva popular crítica das falas significativas às práticas contextualizadas. 2004. Tese. (Doutorado em Educação). Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2004.

SOSTER, Tatiana Sansone. Revelando as essências da Educação Maker: percepções das teorias e das práticas. 2018. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, 2018. Disponível em: https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/21552. Acesso em: 8 set. 2022.

SOSTER, Tatiana Sansone; ALMEIDA Fernando José de; SILVA, Maria da Graça Moreira. Educação maker e compromisso ético na sociedade da cultura digital. Revista e-Curriculum, São Paulo, v.18, n.2, p. 715-738, abr./jun. 2020. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/48029/32227. Acesso em: 8 set. 2022.

VALENTE, José Armando; BLIKSTEIN, Paulo. Maker Education: Where Is the Knowledge Construction? Constructivist Foundations, v. 14, n. 3, p. 252-262, 2019. Disponível em: https://tltlab.org/wp-content/uploads/2019/10/2019.Valente-Blikstein.Constructivist-Foundations.Maker-Education.pdf. Acesso em: 8 set. 2022.

Published

2024-11-19

Issue

Section

Artigos