Gender pedagogies in everyday school life as a critique of silencing attempts by the conservative agenda

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2024v22e60918

Keywords:

gender pedagogies, school practices, conservative agenda, education policies

Abstract

The purpose of this article is to identify the concepts of gender pedagogies and evidence how gender issues have continued to be mobilized in the school environment despite the conservative agenda’s attempts to silence them in education. This is a bibliographic and field study, whose data were collected through semi-structured interviews with teachers who work in the early grades of elementary education in public schools in a city in the Midwest of Santa Catarina state, Brazil. The results indicate that the gender pedagogies are constantly mobilized in everyday school life, sometimes reproducing unequal relations, sometimes producing egalitarian and fair relations. Thus, the conservative dispute for the silencing of gender in education policies does not eliminate its recurrent enunciation that occurs through school norms and practices.

Author Biographies

Eloísa Bido, Universidade do Oeste de Santa Catarina

Mestra em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGEd) da Universidade do Oeste de Santa Catarina (Unoesc), Graduada em Psicologia pela Universidade do Oeste de Santa Catarina (Unoesc). É membro do grupo de pesquisa Educação, Políticas Públicas e Cidadania  (GEPPeC).  

Neiva Furlin, Universidade do Oeste de Santa Catarina

Pós-doutora em Ciências Sociais pela Universidade Estadual de Maringá (UEM); doutora em Sociologia pela Universidade Federal do Paraná (UFPR), com doutorado sanduíche na Universidade Nacional Autónoma de México (UNAM); graduada em Ciências Sociais pela UFPR. Atualmente é professora permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC), pesquisadora do Núcleo de Estudos e Pesquisas em Políticas Educacionais (NUPE) e líder do Grupo de Pesquisa Educação, Políticas Públicas e Cidadania (GEPPeC).

Mareli Eliane Graupe, Universidade do Planalto Catarinense

Pós-doutora em Ciências Humanas e em Antropologia Social pela Universidade Federal de Santa Catariana (UFSC); doutora em Educação e Cultura pela Universidade de Osnabrueck, Alemanha; mestra em Educação nas Ciências pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (UNIJUÍ) e licenciada em Pedagogia pela mesma universidade. Atualmente é professora do Programa de Pós-Graduação em Educação e do Programa de Pós-Graduação em Ambiente e Saúde na Universidade do Planalto Catarinense (UNIPLAC/SC). Coordena o grupo de pesquisa Gênero, Educação e Cidadania na América Latina (GECAL/UNIPLAC).

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Published

2024-09-27

Issue

Section

Artigos