The Computational Thinking’s Insertion in the Curricula of Brazil’s New High School

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2024v22e61426

Keywords:

curriculum, new high school, computational thinking

Abstract

In Brazil, the need to include Computational Thinking (CP) in curricula occurred with the National Comum Curricular Base’s (BNCC) homologation in 2018. The lack of detail required a complementary standard in 2022. In this context, it is investigated how the CP was depicted in the curricular references elaborated by the states education networks and what are the strategies adopted for its incorporation. The research is documentary and uses Bardin's content analysis to categorize the approaches. After evaluating the references, it was found that few states such as Paraná, Minas Gerais and Pernambuco have created mandatory curricular components dedicated to the subject. In general, CP is superficially approached, with the reproduction of the perspective present in the BNCC and in Ordinance 1.432. The theme appears associated with mathematics area as well to programming teaching, which can underestimate its field of application.

Author Biographies

Kennedy Ferreira Araújo, Instituto Federal Catarinense (IFC)

Doutorando em Educação Científica e Tecnológica pela UFSC e mestre em Gestão e Tecnologia Industrial pelo CIMATEC. Trabalha como professor no IFC lecionando unidades curriculares voltadas a área de informática.

Tatiana da Silva, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)

Doutora em Física pela UFRJ. Atualmente é Professora Titular do Departamento de Física da UFSC e do Programa de Pós-Graduação em Educação Científica e Tecnológica. Atuou como Coordenadora de Área do PIBID Física/UFSC e avaliadora de Objetos Educacionais Digitais (OEDs) PNLD em 2015 e 2021.

References

ASSOCIATION FOR COMPUTING MACHINERY. The K-12 Computer Science Framework. [s.l.]: ACM, 2016. Disponível em: http://www.k12cs.org. Acesso em: 17 jan. 2023.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016.

BOCCONI, Stefania; CHIOCCARIELLO, Augusto; DETTORI, Giuliana; FERRARI, Anusca; ENGELHARDT, Katja. Developing Computational Thinking in Compulsory Education: implications for policy and practice. Luxembourg: Publications Office of the European Union, 2016. Disponível em: https://komenskypost.nl/wp-content/uploads/2017/01/jrc104188_computhinkreport.pdf. Acesso em: 6 jan. 2023.

BRACKMANN, Christian Puhlmann. Desenvolvimento do pensamento computacional através de atividades desplugadas na educação básica. 2017. Tese (Doutorado em Informática na Educação) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2017.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC. 2018a. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf Acesso em: 23 fev. 2022.

BRASIL. Portaria n.º 1.432, de 28 de dezembro 2018. Estabelece os referenciais para elaboração dos itinerários formativos conforme preveem as Diretrizes Nacionais do Ensino Médio. Brasília, 2018b. Disponível em: https://www.in.gov.br/materia/-/asset_publisher/Kujrw0TZC2Mb/content/id/70268199. Acesso em: 23 fev. 2022.

BRASIL. Resolução n.º 3, de 21 de novembro de 2018. Atualiza as Diretrizes Curriculares Nacionais para o Ensino Médio. Brasília, 2018c. Disponível em: https://www.in.gov.br/materia/-/asset_publisher/Kujrw0TZC2Mb/content/id/51281622. Acesso em: 22 fev. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Parecer n.º 2, de 17 de fevereiro de 2022. Normas sobre Computação na Educação Básica – Complemento à Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Brasília, 2022a. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=235511-pceb002-22&category_slug=fevereiro-2022-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 14 jul. 2023.

BRASIL. Resolução n.º 1, de 4 de outubro de 2022. Normas sobre Computação na Educação Básica – Complemento à BNCC. Brasília, 2022b. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=241671-rceb001-22&category_slug=outubro-2022-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 23 fev. 2023.

CHALMERS, Christina. Robotics and computational thinking in primary school. International Journal Of Child-Computer Interaction, v. 17, p. 93-100, set. 2018. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1016/j.ijcci.2018.06.005. Acesso em: 23 fev. 2023.

CSIZMADIA, Andrew; CURZON, Paul; DORLING, Mark; HUMPHREYS, Simon; NG, Thomas; SELBY, Cynthia; WOOLLARD, John. Computational thinking: a guide for teachers. Swindon: Computing At School, 2015. Disponível em: https://eprints.soton.ac.uk/424545/. Acesso em: 4 jan. 2023.

GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 3. ed. São Paulo: Atlas, 1991.

GIMENO SACRISTÁN, José. O que significa o currículo? In: GIMENO SACRISTÁN, José (org.). Saberes e incertezas sobre o currículo. Porto Alegre: Penso, 2013. p. 16-35.

GROVER, Shuchi; PEA, Roy. Computational Thinking in K-12. Educational Researcher, [s.l.], v. 42, n. 1, p. 38-43, jan. 2013. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/10.3102/0013189X12463051. Acesso em: 7 jan. 2023.

HEINTZ, Fredrik; MANNILA, Linda; FARNQVIST, Tommy. A review of models for introducing computational thinking, computer science and computing in K-12 education. 2016 Ieee Frontiers In Education Conference (Fie), v. 1, n. 1, p. 1-9, out. 2016. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1109/fie.2016.7757410. Acesso em: 7 jan. 2023.

ISTE (Estados Unidos). Operational Definition of Computational Thinking for K-12 Education. 2011. Disponível em: https://cdn.iste.org/www-root/Computational_Thinking_Operational_Definition_ISTE.pdf?_ga=2.208220496.317951896.1656091263-2070250996.1656091263. Acesso em: 6 fev. 2023.

ISTE. A Computational Thinking Process for Problem Solving. 2022. Disponível em: https://cdn.iste.org/www-root/ISTE_Computational_Thinking_Infographic.pdf. Acesso em: 3 fev. 2023.

LIMA JUNIOR, Eduardo Brandão; OLIVEIRA, Guilherme Saramago de; SANTOS, Adriana Cristina Omena dos; SCHNEKENBERG, Guilherme Fernando. Análise documental como percurso metodológico na pesquisa qualitativa. Cadernos da Fucamp, Monte Carmelo, v. 8, n. 44, p. 36-51, 7 abr. 2021. Disponível em: https://revistas.fucamp.edu.br/index.php/cadernos/article/view/2356. Acesso em: 5 fev. 2023.

MOHAGHEGH, Mahsa; MCCAULEY, Michael. Computational Thinking: the skill set of the 21st century. International Journal of Computer Science And Information Technologies, [s.l.], p. 1524-1530, 3 maio 2016. Disponível em: https://www.ijcsit.com/docs/Volume%207/vol7issue3/ijcsit20160703104.pdf. Acesso em: 8 jan. 2023.

NARDELLI, Enrico. Do we really need computational thinking? Communications Of The Acm, v. 62, n. 2, p. 32-35, 28 jan. 2019. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1145/3231587. Acesso em: 7 jan. 2023.

OLIVEIRA, Maria Marly de. Como fazer pesquisa qualitativa. Petrópolis: Vozes, 2007.

SBC (Porto Alegre) (ed.). Nota Técnica da Sociedade Brasileira de Computação sobre a BNCC-EF e a BNCC-EM. 2018. Disponível em: https://www.sbc.org.br/institucional-3/cartas-abertas/send/93-cartas-abertas/1197-nota-tecnica-sobre-a-bncc-ensino-medio-e-fundamental. Acesso em: 18 jul. 2023.

SELBY, Cynthia; WOOLLARD, John. Computational thinking: the developing definition. 2013. Disponível em: https://eprints.soton.ac.uk/356481/. Acesso em: 9 jan. 2023.

VALENTE, José Armando. Integração do pensamento computacional no currículo da educação básica: diferentes estratégias usadas e questões de formação de professores e avaliação do aluno. Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 14, n. 3, p. 864-897, 30 set. 2016. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/29051. Acesso em: 21 jul. 2023.

WING, Jeannette Marie. Computational Thinking. Communications of the ACM, v. 49, n. 3, p. 33-35, mar. 2006. Disponível em: https://dl.acm.org/doi/fullHtml/10.1145/1118178.1118215. Acesso em: 8 jan. 2023.

WING, Jeannette Marie. Computational Thinking: what and why? 2011. Disponível em: https://www.cs.cmu.edu/link/research-notebook-computational-thinking-what-and-why. Acesso em: 7 fev. 2023.

WING, Jeannette Marie. Computational Thinking Benefits Society. 2014. Disponível em: http://socialissues.cs.toronto.edu/index.html%3Fp=279.html. Acesso em: 6 mar. 2023.

YADAV, Aman; MAYFIELD, Chris; ZHOU, Ninger; HAMBRUSCH, Susanne; KORB, John T. Computational Thinking in Elementary and Secondary Teacher Education. Acm Transactions on Computing Education, v. 14, n. 1, p. 1-16, mar. 2014. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1145/2576872. Acesso em: 6 mar. 2023.

Published

2024-08-01

Issue

Section

Artigos